Fölet kommer inte!

ForeverYoung

Trådstartare
Min Naomi har visat alla tecken på fölning de senaste tre dygnen - skrapar, är orolig, går runt, runt, tittar mot magen, rullar sig och sen igår morse läcker hon mjölk också. Men det händer inget!! Hon har inga värkar och det har inte kommit ut någonting.

Jag har självklart ringt ut veterinär, men ingen kunde komma förrän i eftermiddag. Och nu oroar jag ihjäl mig - tänk om fölungen är död eller det är något jättekomplicerat felläge eller ngt annat?! Vad har ni för erfarenhet i frågan?

Sv: Fölet kommer inte!

Så där kan mitt sto bete många dagar innan fölning. Sista dygnet innan fölning ligger hon oftast inte ner alls. En gång läckte hon även mjölk i en vecka innan fölet kom. Det fölet fyllde fyra år igår och är en fullt normal frisk häst.

Har hon inga värkar så skulle jag inte vara orolig. Jag hade ett liknande fall förra året, där stoet faktiskt verkade ha ont, så jag tog ut vet (var lite orolig för livmoderomvridning). Det visade sig att hon var fullt öppen och hon stod så i två dygn innan fölet kom ut, fullt friskt.

Tack för era lugnande svar! Det som oroar mig mest är att hon inför sin förra fölning inte alls betedde sig såhär, hon var inte orolig förrän kvällen innan hon fölade. Mjölken rann då c:a 18 timmar innan fölning, nu drygt 24. Men jag håller tummarna för att allt är som det ska.

Liknande trådar

Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 960
Senast: Bri
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix