Fölet går ej att leda i grimma/ej att lasta

stallhh

Trådstartare
Den får panik om man tar i grimman, det är helt ok att den sitter på...men att hålla i grimman gör att fölet nästan springer baklänges och sätter sig på rumpan... ska iväg t seminering med sto+föl, hur ska jag kunna lasta om man inte kan hålla/vägleda fölet....testade häromdagen, men då sprang fölet förbi transporten medan mamman gick in, så mamman sprang ut snabbt och blev orolig...

Ni måste vara två; en leder i grimskaftet, en går med armen om rumpan på fölet och föser det framåt. Man kan också använda ett grimskaft runt rumpan som person nr två använder för att fösa fölet åt rätt håll. De lär sig snabbt! Använd samma metod som på vuxna hästar- tryck och eftergift. Så snart fölet gör rätt så ge eftergift.
Med en sån där liten kan man behöva vara ganska handgriplig i början, men med lugna, bestämda och mjuka rörelser brukar det gå bra!

Den får panik om man tar i grimman, det är helt ok att den sitter på...men att hålla i grimman gör att fölet nästan springer baklänges och sätter sig på rumpan... ska iväg t seminering med sto+föl, hur ska jag kunna lasta om man inte kan hålla/vägleda fölet....testade häromdagen, men då sprang fölet förbi transporten medan mamman gick in, så mamman sprang ut snabbt och blev orolig...

Hur har ni tränat och förberett den på att bli ledd?

Man måste börja med att vara två, och från början är det mer stöttning bakifrån som gäller -och att den som håller i grimman bara just -håller i grimman. Det går inte att "leda" en sån liten, det krävs träning, på samma vis som @Cornelia beskriver.

Jag har tränat mina föl att gå i snöre runt mamma då blir de vana vid tryck i nacken och hur man svänger där de känner sig som tryggast.

Shaggy är på rätt spår.
Du sätter ett kraftig gjörd på mamma sen binda fäst babbis i den, sen bara gå med mamma....babbis kommer att bråka och slänga sig men det är bara att förtsätt, mamma säjer till att han ska lugna ner sig.

Även om man är själv, så att ha som en liten "sele" som går runt bakdelen och hålls ihop vid manken som man kan använda för att skapa lite tryck bakifrån så att de förstår att de ska gå framåt brukar hjälpa mycket när man ska få dem att förstå.
Att lasta föl + sto själv är inget ens jag skulle ge mig på (och då gör jag det mesta själv då jag sällan har ngn som kan hjälpa mig). Utan där krävs medhjälpare, särskilt om stoet som beskrivet inte är helt hundra vid lastningen.

Om det går så backa upp mot stallport, fös på fölet med mamma tätt efter (ha inget öppet framåt).

Jag har använt grimskaft runt halsen istället för grimma med grimskaft för att leda mina föl.

Jag har sett en del sätta en stor grimma som sele på fölis, har ej prövat det själv men idén verkar bra.

våra fölungar har tidigt lärt sig vara uppbundna korta stunder brevid mamman. När det är dags att åka på ombetäckning är vi tre-fyra personer, två som föser in fölungen, en som leder in mamman och en som stänger transporten. De gånger vi varit tre föser 2 personer in fölungen, ena är kvar och håller kvar fölungen (stark person som "kramar" fölkroppen, dvs inget fasthållande i huvud/grimma) medan fölfösare nr 2 går ut och stänger efter mamman, som person 3 lett in.

Det har varit guld värt de ggr vi köpt tjänsten transport till hingst av hingsthållaren, han är både stark och van vid fölungar, så han har lugnt kunnat guida oss igenom lastningen trots att stoet är väldigt skeptiskt till transport. När fölungen väl är inne går mamman lätt på, det är lättare att hålla kvar 50 kg fölunge än 600 kg hormonellt mammahäst.

Jag leder aldrig föl på det sättet. Grimma å ev grimskaft, sen upp m bebis å en kvar som håller kvar det medans mamma kliver på.

Det du beskriver gäller ju alla föl som inte fått lära sig. Har du ingen fölvana eller är det ett väldigt svårt föl o du bara missade att berätta hur ni fått tillväga?

Tidigare har jag haft sto och föl som gått på smidigt, detta stoet blir stark och springer runt runt om fölet inte följer med in i transporten samtidigt.... och fölet springer åt andra hållet trots att vi var 2 som "kramade" den för att försöka fösa in den. Fölet är rätt stort för att vara 2 veckor....och mkt egen vilja redan. så vi var 3 personer.....
Fick in stoet och fölet var halvvägs inne, när han inte ville gå mer....då springer stoet baklänges ut igen för att det tar tid.... :-/ , så då gav jag upp....

Tidigare har jag haft sto och föl som gått på smidigt, detta stoet blir stark och springer runt runt om fölet inte följer med in i transporten samtidigt.... och fölet springer åt andra hållet trots att vi var 2 som "kramade" den för att försöka fösa in den. Fölet är rätt stort för att vara 2 veckor....och mkt egen vilja redan. så vi var 3 personer.....
Fick in stoet och fölet var halvvägs inne, när han inte ville gå mer....då springer stoet baklänges ut igen för att det tar tid.... :-/ , så då gav jag upp....

Lasta fölet först som sagt! Även lättlastade ston kan bli oroliga om bebben försvinner utom synhåll utanför släpet. Så i med fölet först och stoet efter.

Gör som Alexandra_W skriver! Man får hålla kvar fölet med kroppskrafter tills stoet också är på släpet. Det kommer att funka!

Alltid fölet först. Föl leder man inte i huvudet, utan från bakdelen. Ett bra sätt är att ha ett extralångt grimskaft till mamma och lägga runt baken på fölet och hålla fölet mellan sto och sig själv, med grimskaftet runt rumpan. Jag har då fattningen över fölets manke.

Då behövs inte så mycket folk, men alltid minst två extra vid lastning sto+föl om det inte är resvant ekipage.

Fölet in först och stoet direkt efter. Stoet föser alltså på fölet mha två medhjälparna som ser till att fölet stannar på farkosten.

Hade du försökt som jag sa? binda fölet till mamma. Jag borda har också sagt "ta bort mellan väg i transporten" då mitt tanke var att lära fölet att leda först innan transport.

Hade du försökt som jag sa? binda fölet till mamma. Jag borda har också sagt "ta bort mellan väg i transporten" då mitt tanke var att lära fölet att leda först innan transport.

Skulle inte binda fölet intill mamman med en mamma som inte är helt hundra med lastning, det blir så dumt om/när mamman backar/slänger sig ut då. Det är inget fel alls lära dem ge efter för tryck genom att fästa vid mamman, men lasta så det enklaste, effektivaste och säkraste är helt enkelt på med ungen först (för på den bara) och mamma tätt efter, och så stänger en medhjälpare bakom mamman. Kan man backa till så det blir 'väggar' vid sidan om rampen blir det lättare för fölet med.

Skulle inte binda fölet intill mamman med en mamma som inte är helt hundra med lastning, det blir så dumt om/när mamman backar/slänger sig ut då. Det är inget fel alls lära dem ge efter för tryck genom att fästa vid mamman, men lasta så det enklaste, effektivaste och säkraste är helt enkelt på med ungen först (för på den bara) och mamma tätt efter, och så stänger en medhjälpare bakom mamman. Kan man backa till så det blir 'väggar' vid sidan om rampen blir det lättare för fölet med.

Jo men det har inte fungerat, låt mamma göra jobbet, det är det säkrasta for alla och då bli det gjort.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar