Sv: Fölekonomi...
Ja för det första blir det inte billigare för en uppfödare som kan dra moms
Momsen ska ju gå på ett ut så att säga och vi får betala in en ganska saftig summa när vi säljer.
Men nej det är mycket svårt att få ekonomi i föl. Om man är privatperson så tar man föl för att man av någon anledning vill det, inte för att tjäna pengar eller ens få det att "gå runt". Den drömmen kan du lägga ner direkt.
Såvida du inte håller på med ren oseriös avel förstås, köper dig en egen hingst utan meriter, bevisad hållbarhet, linjer osv men gärna med en skojig färg eller fläckar som den till 100% ger vidare -och betäcker dina egna ston med den, får lite fläckiga föl som du drar in de flesta kostader på dvs inte träckprovar, inte behöver registrera i någon dyr förening, inte vaccinerar, inte försäkrar osv osv. Sedan har du alla hästarna på lösdrift med fri tillgång på nåt oanalyserat grovfoder och inget mer så kan du förmodligen tjäna en slant när du säljer sedan.
Låter hårt men det är många som gör så tyvärr...
Men för att återgå till DIN fråga så är det oerhört svårt att få ekonomi i uppfödning av föl. Jag räknade ut att en fölunge har kostat mig 50'-55' och uppåt (helt beroende på hingstens kostnader, finns ju svindyra hingstar som skjuter kostanden upp ganska mycket) vid 6 månaders ålder.
Redan det är ett "högt" pris marknadsmässigt för en 6-mån fölunge av min ras här i Sverige (dock inte i Europa vilken är marknaden jag främst riktar mig mot) så någonstans gör de flesta uppfödare en förlust -eller så sparar de in på saker som inte jag vill spara in på helt enkelt.
Priser på hingst osv skiljer såklart en del mellan raserna och med eget stall och billiga hingstkostnader, samt kanske en ras som är liten i maten osv så kan man ju komma ner lägre, men i min uträkning så lade jag mig på intet sätt högt i kostnader utan snarare lågt.... Och jag har eget stall.
Är man privat och har ett sto man ändå hade haft (och inte avelsston införskaffade enbart för att producera föl) så kan man ju välja att räkna bort en del av stoets kostnader under dräktighet och föltid om det känns bättre.