Fölboom - försäkringsfråga!

sassiball

Trådstartare
Jag ringde mitt bolag häromdagen och hörde mig för om foster försäkringen som jag vill ha. Då sa hon att den bara gällde halvblod med eftersom mitt sto är ett fullblod i halvblodsaveln och väntar ett halvblodsföl så gällde den henne med.

Åkte iväg o testade henne på 63 dygn och skulle skicka in till bolaget, men jag ringde först. Nä, se det gick inte eftersom mitt sto inte är ett halvblodssto. Skulle jag försäkra fostret kunde jag bara göra det efter 90 dygn. Så det blir ju till att åka iväg o göra ytterligare en dr undersökning. De är faktiskt inte gratis.

Jag känner mig lurad av försäkringsbolaget. Varför säger de inte samma sak? Någon som har ett fullblodssto i halvblodsaveln där fostret är försäkrat i fölboom försäkringen? Jag tyckte allt lät så himla bra när jag läste om det. Ska kanske tillägga att det gäller ett bolag i hässleholm som jag hittills varit mycket nöjd med.

Sv: Fölboom - försäkringsfråga!

Låter knepigt…
Var det olika personer du pratade med?
Ringde du direkt till bolaget eller har du ett ombud?
Kan ju vara så att det är sommar vikarier nu under semester och de vet tyvärr inte allt…
Tror att det kan man råka ut för hos alla bolag nu under semester tider
Och det är ju inte så konstigt, det är otroligt mycket som måste läras in
En av orsakerna till att det är bra att ringa en och samma person.
Har du förresten kollat i vilkorshäftet vad som gäller?

Sedan låter det rätt märkligt att foster försäkring bara skulle gälla för halvblod,..
För just det har jag aldrig hört?

På det bolag som jag jobbar gäller det för alla ston oavsett ras, finns inga ras begränsningar på foster försäkring eller för den delen för föl försäkringar.
Fosterförsäkringen gäller från 90 dräktighets dygnet för alla ston oavsett ras.

knepigt försäkringsbolag du har.
jag har tecknat fölförsäkring i folksam från dag 45 på mitt sto.
Hön är arab och den blivande pappan en PRE inga problem alls.

Jag var nu inne på deras hemsida, nyfiken i en strut ju...
Och det är tydligen en special försäkring för halvblod.
Då är det bara frågan om hur det gäller i ditt fall och jag skulle nog ringt igen och sagt vad du fått besked på vid första samtalet och frågat varför det nu var ett annat besked.
Man har alltid rätt att få svar som man förstår, glöm aldrig det när det gäller försäkrings frågor, alltid bättre att reda ut det direkt vid källan så att säga

Ja jag får ringa igen, hoppas jag får samma person som första gången. Jag är medveten om att försäkringen gäller för halvblod, men fostret är ju ett halvblod - med fullblodsmamma. Ja ja, annars är det ju bara att byta bolag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: skuggi
·
Hemmet Jag skall hyra ett förråd för att magisinera en del möbler och andra saker och behöver en försäkring till för detta. Tycker att jag...
Svar
2
· Visningar
3 855
Senast: pimy
·
Övr. Katt Är det bara jag som har en förmåga att hamna "mellan stolarna"? Jag har bägge mina katter försäkrade i samma bolag (vi behöver inte...
Svar
7
· Visningar
1 203
Senast: Murphy
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar