fölbeteenden

S

sippsa90

Jag har ett föl som är snart två veckor gammalt. Jag har varit med henne sedan första dagen och både hon och hennes mamma låter mig vara där och gosa med dem. Men igår när jag kliade henne som jag alltid brukar vände hon plötsligt och sparkade mot mig, med ett litet skri. hon gick något steg men kom sedan tillbaka för att jag skulle klia henne. hon gjorde så några gånger innan jag gick därifrån. Var hon arg eller ville hon leka? Hur kan man föresten leka med föl utan att skrämma dem? (hon är tyvärr det ända fölet här så hon har ingen att busa med)

Sv: fölbeteenden

Jag tror hon vill leka. Eller testa dig, om det är du eller hon som bestämmer. Visa henne på ett vänligt sätt vem som bestämmer.

Jag tycker inte det är helt riskfritt för en människa att leka med ett föl... de kan sparkas riktigt hårt. Hon får leka med sin mamma om det nu inte finns lekkamrater tycker jag.

Man ska aldrig låta fölet leka med en! Det sköter hästarna bra själva.
Är inte mamman nån lek häst så tycker jag ni ska se till att få dit en häst som fölet kan leka med.
Det handlar inte om att skrämma fölet, det handlar om framtida ovanor.

Se till att alltid säga ifrån om hon sparkar, biter, tränger osv, för dessa beteenden blir livsfarliga när hästen är fullvuxen.
'Hur du säger ifrån är väl upp till dig, men du måste lära fölet att det ALDRIG är accepterat att bråka!

Han vill nog bara leka, eftersom han kommer tillbaka .
men som dom andra sagt, lek inte med fölet.
även om du inte kan fixa ett föl till som kan leka med h*n så försöka att fixa en annan leksen häst.

I vår hage går 1 sto som har föl , han har inget föl att leka med för tillfället , men han nöjer sig med valacken som går där :)
Så står stona tillsammans & snackar skit :banana:

Säger som de andra. Lek inte med fölet! Lyssna med din omgivning om det finns någon som har sto och föl i samma ålder och om det går att föra ihop dom på nåt sätt. Din uppgift för fölet är att vara stabil och stadig som vänjer det vid hantering och visar den hur den ska uppföra sig.

Jag har ett föl som är snart två veckor gammalt. Jag har varit med henne sedan första dagen och både hon och hennes mamma låter mig vara där och gosa med dem. Men igår när jag kliade henne som jag alltid brukar vände hon plötsligt och sparkade mot mig, med ett litet skri. hon gick något steg men kom sedan tillbaka för att jag skulle klia henne. hon gjorde så några gånger innan jag gick därifrån. Var hon arg eller ville hon leka? Hur kan man föresten leka med föl utan att skrämma dem? (hon är tyvärr det ända fölet här så hon har ingen att busa med)
Håller med Piraja här. Det bästa är att försöka hitta en hästkompis fölet kan leka med. Får den lille leka med dig nu så vill den gärna fortsätta med det senare också och kan även utveckla det till dumheter när respekten brister. Dessutom kan det göra rejält ont och bli farligt med hårda tag även från ett föl. Tycker inte du ska acceptera sådant från fölet mer än från de vuxna hästarna.

Nu har hon väst till sig lite. HOn vänder till rumpan ibland men hon vågar inte hota med att sparka. Hon har börjat leka med våra kattungar, vilket de inte är så glada åt tyvärr men hon gillar det:)...

Står man bakom en liten fölis så lär man sig ganska snart att det kan komma en lite kick.... Det är ofta lek det handlar om i hennes ålder. Rent ut sagt. Skyll dig sjlv.

Hon har aldrig sparkat. bara vänt plötsligt, "skrikit" till lite och hotat med ena hoven. Aldrig kickat efter någon.
Självklart kommer man inte bakifrån när de är ovana vid människor. Alltid framifrån i hennes höjd, krypa...
Hon är jätte kelig nu och kommer direkt när man kommer in i hagen.
(Väst ska vara växt.)

Nr du kommer i hennes höjd så är det ganska självklart att hon ser dig som mindre och vill ta över.

jag tycker tvärrt om jag är tydlig med att visa vad som är rätt och fel, utan att slå. Hon vet att jag är större och är den som bestämmer, när hon gör fel reser jag mig upp och ryter till lite. det är svårt att få riktig kontakt i början om man inte kommer ner på deras nivå. Numera spelar det ingen roll om jag står, sitter eller ligger i hagen hon känner igen mig i alla fall. Hon vill gärna bli kliad och vill tyvärr gärna klia tillbaka också. Men då drar jag mig undan så numera nöjer hon sig med att bli kliad...

Hon gör faktiskt inte det så ofta längre, det händer det gör det. Men det är inte hårt utan mer gnida mulen fram och tillbaka, det kan nog göra ganska ont om de använder tänderna...

måste bara få fråga, vad är det för fel med att de kliar tillbaka?

Felet är det att det gör väldigt ont när dom blir större.Sedan så brukar det bli problem då man borstar dom mm. Men på alla mina så har det vuxit bort.

om man kollar på vuxna hästar som kliar varandra så är de ganska "hårdhänta"(kom inte på något bättre ord för det men ni förstår). De använder tänderna och det kan verkligen göra ont, det är bättre att lära dem att människor gosar med dem även om de inte kliar tillbaka.

Ont? Så ont gör det inte när hästarna kliar tillbaka, fast visst plockar dom fram tänderna men då är det bara att säga till dem.
Alla mina hästar kliar tillbaka om dom tycker att det är riktigt skönt, stora som små och det gör inte ont.

TS jag tycker du ska låta din fölunge vara ifred, hon klarar sig bra med hästsällskap och tam är hon redan enligt din beskrivning. Det löser sig med tiden, hantera inte mer än nödvändigt och säg ifrån när hon är dum.

Vi har ett sto som alltid kliar tillbaka med. Hon andvänder bara överläppen. Vissa påstår att stom som har haft föl ofta är mycket mildare i sitt sätt att klia tillbaka.

Ont? Så ont gör det inte när hästarna kliar tillbaka, fast visst plockar dom fram tänderna men då är det bara att säga till dem.
Alla mina hästar kliar tillbaka om dom tycker att det är riktigt skönt, stora som små och det gör inte ont.

TS jag tycker du ska låta din fölunge vara ifred, hon klarar sig bra med hästsällskap och tam är hon redan enligt din beskrivning. Det löser sig med tiden, hantera inte mer än nödvändigt och säg ifrån när hon är dum.

Det är klart att de får vara i fred också men man måste ju verka henne snart och det kan bli lite krångligt om hon inte kan ha grimma tex. eller ska man vänta längre än 2 månader?
De flesta använder överläppen men ibland använder de tänderna och det är bättre att vänja dem av med det när de är små...

jag har ett "litet" hingst föl som heter Chaplin, han är född den 14/6 så han är ju en månad nu.
Är det för tidigt att börja vänja honom vid grimma och att lätt lära honom att bli ledd?
tänkte bara att det kan ju vara bra för honom att kunna tex om man måste transportera han och mamman,
han är en väldigt tuff kille med mycket attityd och han följer inte alltid med sin mamma när man ska gå med henne nånstans, tex byta beta. oftast så måste man vara två, en som "jagar" på honom (inte jagar men går bakom och visar att han ska följa med) och en som leder mamman, skulle ju vara ganska så skönt om man kunde ta han i grimma med och leda dem tillsammans.
är det för tidigt? och när ska man isåfall börja grimm och ledträna lite lätt??
JÄTTEtacksam för svar!

ps: fråga till TS;
var finns du? mitt föl har heller inga fölkompisar, om vi bor nära kanske de kunde gå tillsammans??

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 547
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar