Fölbesiktning

Tora

Trådstartare
Hur gör man med anmälningarna till fölbesiktingen? Detta är mitt första egna föl och jag har aldrig anmält till någon fölbesktning. Jag ringde till Hallendska Hästavelsföreningen för att kontrollera hur man skall göra. Pratade med en synerligt otrevlig och sur människa (personen hade kanske en riktigt dålig dag vad vet jag) så jag drar mig för att ringa igen och fråga mer detaljerat. Förstod såpass i alla fall att de har så kallade gårdsbesiktningar. Men hur får man reda på vilka gårdar som är aktuella? Kan man anmäla bara ett föl på en gård eller måste det vara tex minst två föl anmälda till den gården för att domarna skall komma dit? Eller finns det andra ställen som ej ligger alltför långt från Kungsbacka som har fölbesiktning?

Med vänlig hälsning

Undrande Tora

Sv: Fölbesiktning

Hej Tora
Här som jag bor, Värmland har de fölbesiktning på en bestämd plats ett visst datum.I år är det på en av de större ridskolorna i länet. Då får alla åka dit. Det är bara att gå in på antingen föreningens hemsida eller ASVHs hemsida och titta på propositionen. Där står plats, avgift, vem du ska anmäla till m.m.
Jag har tidigare bott i Gbg och vet att där har de gårdsbesiktningar.
Vid ett tillfälle var det där vi stod tillsammans med granngården. Vid ett annat åkte vi till en gård i närheten.
Jag vet inte vem du pratade men var personen otrevlig har jag nog ett hum om vem det var.
Här är klubben i Gbg och telefon till ordföranden:
Bohusläns-Dals Varmblodsklubb
Ingemar Iletorp, Totorps gård 510, 472 92 Stillingsön. Tel. 0304-490 08.
Har du provat att ringa dit. De har också en egen hemsida. Kolla där så kanske du slipper att ringa.
Jag tittade in på deras hemsida:
http://www.bdv.st/
De har fölbesiktning på Hässleröd, Uddevalla 19-20 augusti och på Clareberg, Göteborg 21 augusti.
Kommer inte riktigt ihåg men kanske Kungsbacka inte tillhör samma distrikt som göteborg?
Men det gör ju inget, du kan ju visa där i alla fall. Det är ju inte långt från Kungsbacka till Clareberg. Clareberg ligger ju dessutom mkt bra till. Bara motorväg hela vägen för dig och sen ligger Clareberg nära motorvägen.
Om du går in på hemsidan och sen tittar längst ner och klickar på propositioner så kommer du till rätt sida. Där finns proppen till fölbesiktning. Blanketter till anmälan, både föl och sto som ska stambokföras m.m.
Det är ju lite extra kul att visa på en fölbesiktning och att se dom andra fölen så man kan jämföra lite. Särskilt kul brukar det ju vara om det finns fler efter samma hingst som man själv har.
Är man mkt osäker kan du ju åka till Hässleröd dagarna innan och kolla hur det går till.
Hoppas det blev lite klarare.

Lättast är det att du redan nu blir medlem i Hallands hästavel. (det var väl dit du tillhörde...) Då får du våra medlemsutskick, och i det som kommer nästa gång så finns det med anmälningsblankett för just fölbesiktningen 2005.
Du kan givetvis skriva om önskad visningsplats. Det brukar ska hos stora uppfödare mm.
Ledsen att du inte känner dig väl emottagen när du ringde oss, vet ej vem du talade med...

Skriver man bara att man bor i Kungsbacka och blir man sedan placerad på en lämplig gård?

Personen i fråga hade som sagt kanske en dålig dag men det är alltid tråkigt när det blir så. Ioförsig är det första gången som jag har stött på en riktigt otrevlig person när jag har ringt någonstans för att fråga något. Eller så var mina frågor osedvanligt korkade.... :D

Jag har funderat på att bli medlem i vilket fall som helst då ni verkar anordna en hel del roliga och bra aktiviteter för unghästar.

Med vänlig hälsning

Tora

Tack så mycket för alla svar. Ibland känns det som en ren djungel att hitta rätt bland alla besiktningar, premieringar och tester.

Det var en mycket bra idé att åka och titta i Uddelvalla dagen innan så att man kan friska upp minnet lite. Det var ju trots allt över 10 år sedan jag var på något liknande.

Jag pratade med arrangören av fölbesiktningen i Clareberg och fick en massa bra svar. Nu skall jag bara bestämma var jag skall göra fölbesiktningen i Göteborg eller Halland.

Med vänlig hälsning

Lite klokare Tora

Tidigare har man i Halland åkt ut på gårdsbesiktningar om det funnits ett antal föl som kunnat samlas på en plats. I fjol påstod de att man slutat med detta och att alla fick åka till Plönninge och visa (bl a vi med två föl - blä!). Det visade sig sedan att de ändå hade åkt ut till några gårdar, så det lönar sig att kolla ordentligt.
Skriv på anmälan (extra lapp!) att du gärna visar på gård nära Kungsbacka så slipper du kanske köra till Plönninge.
Jag tror att de nog vill ha i alla fall en handfull föl innan de åker ut och besiktigar. Kolla om du kan samla ihop ett gäng bland grannar och bekanta! :idea:
De bör på avelsföreningen kunna hjälpa dig med att berätta om de brukar åka till ngn större gård i din närhet, annars finns nog ingen sådan info att få innan man anmäler sig.
Annars låter ju Clareberg kanske närmare för dig?

Plönninge?? konsigt... för att mitt stos föl visades på Tvååker, var det kanske finalen som gick på plönninge?

Men visst gjordes det gårdsbesiktningar förra året också, man kanske inte i samma utsträckning som tidigare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka