Fölbedömning

F

FTW

Jag har inte en blekaste om det här med fölbedömningar, men är det inte så att man kan visa sitt föl (och sto kanske samtidigt?) för att få det bedömt?

Var gör man det? Vad har man sedan den bedömningen till? Hur viktigt är det för fölets framtida "karriär" om den är visad?
Bedöms stoets avelslälmplighet också, eller gör man det vid nåt annat tillfälle?

Finns det någon snäll själ som kan räta ut mina frågetecken, så bleve jag glad! :bow:

För halvbloden är det så här: De visas på fölbesiktning och bedöms med 6 olika betyg, de bästa kan sedan gå vidare till fölchampionat. Ibland är fölbesiktning och championat på samma plats.

Organisatör är de regionala avelsföreningarna, t.ex. Halvblodsklubben Malmöhus.

Stona kan oftas stamboksföras i samband med fölsbesiktning och om de inte blivit bedömda tidigare i t.ex. treårstester kan de även få en bedömning. Men det är upp till varje organisatör.

Hur viktig bedömningen är för fölets karriär? Tja, det kan hända mycket under resans gång. Med det är väl lättare att hitta köpare till ett föl som fått 50 poäng än 43....

//krumelur

För ponnier så går det till så här;
Stoet visas som 3 åring för stambokföring ( eller senare). När hon senare får föl visas hon med fölet vid sidan och får en värdebokstav (B,AB eller G som de byter till nu)
Fölet visar man på utställning och får 5 betyg ev ett múntligt på galoppen.

Jag vet inte hur Connemara sällskapet har det men Ida får sitt AB när hon visas med föl.
Det är så mkt nytt nu med värdebokstäverna så jag har faktiskt ingen aning, kanske har de ändrat sig så man får sin bokstav direkt nu :confused: AB och GI måste vara samma sak isåfall då patsy som Ida har fått avelsdiplom.

Jo jag har för mig att det är samma sak men de kan väl fortfarande få A sen (ja... om man nu får fina bebbar)? Och Elit så klart. Jag minns inte fastän jag försöker läsa igenom det ngn gång i månaden :o

Krångligt är det iaf. P fick iaf en gul rosett med avelsvärdeklass GI på samt att det står på protokollet.

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 551
Senast: Narcissa
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 473
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar