Föla ute - vakhjälp?

lady_vip

Trådstartare
Har i stort sett bestämt mig för att mitt sto ska föla ute, det borde inte vara några problem vädermässigt då hon är uträknad till midsommar. Hon är lösdriftshäst och får inte riktigt ro i stall, så det är nog bäst för henne.

Men finns det några vakhjälpmedel som fungerar ute? Det är väl ganska självklart att kolla med jämna mellanrum, men hon är förstagångare och jag hade gärna haft någon mer hjälp. Funkar svettdetektorer?

Sv: Föla ute - vakhjälp?

Jag kan tänka mig att en svettdetektor larmar friskt om det regnar lite?

Jag har Birth Alarm, och det har jag på dom i hagen, och funkar i alla väder.

KL

Jag har ungefär samma problem. Är det någon som har satt upp en kamera så att hästen kan gå i en hage och att man kan se bilden på sin dator på jobbet?

Vill ju ha koll på henne även på dagtid. Eftersom det blir första gången har jag ingen aning om hon visar tydligt när det är på gång.

Webkamera är ju smart, om man har tekniskt kunnande.
Men det alarm jag har är som en sele, eller överrullningsgjord. Den får stoet ha på sig dygnet runt när jag anser att fölningen är nära. Den ringer upp min mobil när stoet har legat platt på sidan mer än typ 5 sekunder. (vilket de gör när värkarna börjar).

Jag hade tänkt rigga en webbkamera i stallet - men jag vet inte om mitt tekniska kunnande kommer kunna lösa det. En birth Alarm känns för dyr att köpa för en fölning, jag måste ha en sådan som ringer upp via gsm. Finns det någon som hyr ut en sådan utrustning?
Ute i hagen kan det nog bli knepigt med webbkamera, dels är området för stort att övervaka, dels måste den tåla regn. Om jag inte får tagi någon övervakningsutrustning så kommer jag att sova i stallet x antal nätter men ute på dagtid kommer jag inte att kunna övervaka. Jag får göra en avdelning av hagen så hon inte går med valackerna och att hon får en del som syns från vägen och sen be alla grannar om hjälp att ringa mig om hon lägger sig ned ute. Några enstaka dagar kan jag ta ledigt och vara där om jag får indikationer på att hon är på gång. Jag har också en förstföderska.
Tror ni som är erfarna att en Kamera med MMS bilder kan ge mig tillräcklig information om hennes tillstånd? En sådan övervakning kan man få för under 2 tusen kronor och då kan man beställa MMS från den och rigga den i boxen och även ute, men den kan ju inte följa hennes alla rörelser så hon kan ställa sig utanför täckningsområdet.

Om vädret tillåter ska min shettis få föla ute oxå. Ska bygga en speciell fölningshage bredvid stallet marken där är som gjord för det det är en plan fin gräsyta med stora träd som solskydd. Jag har planerat att sätta en kamera på stallväggen så jag ser hela hagen. Men jag antar att man måste köpa sådanadär fina skyltar oxp "Varning området är kameraövervakat"?

Jag kan tänka mig att en svettdetektor larmar friskt om det regnar lite?

Jag har Birth Alarm, och det har jag på dom i hagen, och funkar i alla väder.

Är de dyra? Det skulle man ha!
När jag har haft ston som fölat ute så har jag suttit i bilen o sovit brevid hagen men full uppsikt över stoet alt tältat brevid hagen.

1 sto fölade på kvällen när vi rörde oss i stallområdet, vi missade att hon hade lagt sig ner, gick förbi hagen bara någon minut tidigare. Vi märkte det pga av att hon började bråka med ett annat sto som stod i samma hage, kommer aldrig mer att låta mina ston föla i samma hage som det går andra ston efter det, stoet som fölade var ledarstoet och det andra stoet var en häst som inte var van vid att gå i flock. Kunde ha slutat illa :crazy: tur att vi var inom hörhåll!

Är det ingen annan som har testat en webkamera? Får göra en mindre hage så att kameran kan vara inne eller inne i stallet. Men hur får man det att fungera?:confused:

Beror väl på vad man tycker. Jag tror jag betalade runt 8-9000 inkl moms.

Men med tanke på att man kan sova nätterna igenom, och vara pigg och vaken på dagarna, och dessutom få larm till mobilen när man är och handlar på Ica på dagen, så är det värt varenda krona.

Vi använde en nätverkskamera för fölvak förra året (Obs: nätverkskamera=kopplas in direkt på nätverket, webbkamera=kopplas till en dator). Tror vi köpte en som skulle tåla utomhusbruk fast den satt i stallet (är ju inte precis inomhusluft där), och självklart med "mörkerseende". Tyvärr funkade inte den fiffiga lilla mojängen pappa köpte som skulle kunna skicka data genom elledningarna, så det slutade med att vi skottade ner en nätverkskabel tvärs över gårdsplanen :) (vi testade inte trådlöst nätverk eftersom vi vet av erfarenhet att våra husväggar isolerar väldigt bra), men sedan funkade den förträffligt. Kunde kolla från vilken dator som helst i huset (bra då man är flera som turas om med vaket) och kombinerades med en liten timer-applet som jag skrev för att väcka en stup i kvarten.

Jag kommer göra en fölningshage av min gräsmatta och sätta upp en övervakningskamera från Cla*s Ol**on som kopplas till tv/dvd hemma i sovrummet.. och de andra damerna får hålla till i en angränsade hage eftersom jag inte vet hur det kommer reageras när det är ledarstoet som ska ha föl.
Kameran är utomhussäker och har mörkerseende och kostade runt en 1000-lapp..

Tro ni det kan fungera med en larm kamera som man beställer MMS ifrån eller behöver man rörlig film? Jag är beroende av att skicka det via gsm eller internet eftersom jag bor 3,5 km från stallet.

Finns något som heter IP kamera oxå vet inte om det kanske hunde fungera.

Nästan helt OT men jag funderar på att skaffa en backkamera och ha i transporten transportkameror är ju så galet dyra. Borde väl fungera med en vanlig back kamera? Någon som vet?

Jag har den billigaste backkameran till entrepenadmaskiner (grävmaskiner, traktorer etc) från Svedol i min transport och det funkar super. Den är trådlös och sätts i ciggutaget så skärmen inne i bilen får ström och så har vi kopplat kameradelen till lampan i transporten.. och att fast den i framväggen med skruv.
Bilden hoppar lite vid körning i många gupp och det finns inget ljud, men jag är helnöjd! Man ser precis vad som händer därinne...
Fördelen med att ha en sambo som vägra betala överpriser bara för att det råkar heta "häst"kamera och inte bara kamera!!!

Otroligt smart med kamera där!

I övrigt så skall jag för första gången ha ston som fölar. Alla tre har fölat tidigare, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra heller. alla hästarna trivs bäst ute och går på lösdrift, så hade ju varit att föredra. Gäller ponnier..

Men får väl se, första stoet är om ca 5 månader.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka