Föla med baken mot väggen/närvaro vid fölning?

lakrits

Trådstartare
Har era/erat sto lagt sig med baken mot väggen när hon ska föla?
Hur har ni gjort för att flytta henne då?

Ska man "dra" undan henne eller få henne till att resa sig och hoppas på att hon lägger sig ner bättre?

Man vill ju störa henne så lite så möjligt under fölningen.

Sedan undrar jag hur mycket närvarande ni är vid själva fölningen?
Är ni med stoet, kollar ni på kameran, står utanför boxen??????

Sv: Föla med baken mot väggen/närvaro vid fölning?

Om stoet lägger sig med baken mot väggen är det bäst att få henne att resa sig och lägga sig på nytt. Jag vet att mitt ex drog Pärla en halvmeter in i boxen för ett par år sedan eftersom hon hade lagt sig helt tryckt med baken mot boxväggen. Då var det för långt gånget för att hon skulle resa sig, ffölet var redan på väg ut. Hon är en stor dam som är väldigt tung i högdräktigt läge, så nog får man oanade krafter i krislägen alltid.
Jag vet åtminstone två fölningar som har gått åt skogen pga ston som lagt sig tokigt.

När stona har lagt sig och börjat krysta så vill jag gärna kolla att det är två framben och ett huvud på väg ut (känner efter med handen). Om allt ser OK ut så håller vi oss utanför boxen, men så coola att vi stannar inne och tittar på kameran är vi inte trots att det är 17:e året vi får föl. Jag tycker inte att bilden är så bra att man kan se tex ev fellägen via den.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka