Tibra

Trådstartare
Hej..
är det dyrt att ha föl?
vad krävs det för kostnader till det?
har du haft föl? i så fall.. berätta lite om hur det gick under åren..
vore väldigt tacksam för svar.

mvh/Linda :bow:

Sv: Föl?

Dyrt å dyrt...
Föst kostar betäckningen, i vissa fall betalar man hela summan å får en ombetäckning om stoet inte blir dräktigt, i vissa fall betala man språng avgift å sedan n avgift vid konstaterad dräktighet.Vissa tar levande fölavgifter, alla har olika villkor så detta ska man ta reda på.
Har man betalt språng å stoet inte blir dräktigt så får måste man betala språng igen för att betäcka en gång till, som du förstår kan bara detta med betäckning bli en dyr historia.Sedan kostar det för betet stoet är på vid betäckning, ultraljud eller blodprov osv.

Nu till föl..Fölet dricker modersmjölk första tiden så det blir inte så dyrt, sedan börjar den äta hö/foder å här beror dt på individen.
Jag brukar säga att har man inte råd att ha 2 hästar ska man inte ta föl.Man vet aldrig vad fölet kostar i veterinär avgifter.Sedan är det bra att ha koll på försäkringar, att fölet å stoet är försäkrat, stoet kan ha en avelsförsäkring å då är fölet försäkrat genom stoet men när fölet är några dagar gammal tecknar man en egen föräkring till fölet å pris beror på bolag.

Som du ser så tycker inte jag att det dyraste är att ha själva fölet utan mer sånt omkring :smirk:

Sv: Föl?

Korta drag, språngavagift och sen övriga veterinära avgifter fram till fölning. I vårat fall betalade jag en avgift per månad fram till fölet var 6månader gammal, då gick de på sto+fölflock. Efter 6 månader kostade även fölet lika mycket som morsan, vaccinationer avmaskning samt ev verkningar. Chip och Id-kontroll samt registrering kostar också en slant.

Sen flyttade det lilla livet till en unghingstflock, här betalar jag en månadsavgift sept-maj och en betes avgift jun-aug. Ingår i detta, verkning, avmaskning mat, mineraler etc. Ev extrafoder i större mängd behöver jag betala extra för, dessutom tillkommer vaccination samt kostnader för en ev kastrering.

Om du räknar själv så ser du att denna häst kommer att bli dyyyyr, även om mina avgifter per månad är minst sagt skäliga. :eek: Antagligen kommer detta att bli den dyraste hästen jag ägt innan den ens har blivit inriden. :crazy:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 292
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka