Föl utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KallaMigBecca
  • Startdatum Startdatum
K

KallaMigBecca

Fick mitt första föl i år och har planer på att ställa ut henne på föl visningen. Vart anmäler man sig och när skall man ha anmält sig:confused:

Sv: Föl utställning

Fick mitt första föl i år och har planer på att ställa ut henne på föl visningen. Vart anmäler man sig och när skall man ha anmält sig:confused:

Det beror på ras och var du bor. Det finns rasvisa bedömningar och de finns de som tar de flesta raserna. Sedan finns det olika många beroende på var man bor i landet. Skåne där jag finns t ex väldigt många för halvblod, i vissa andra delar av landet får åka långt för att komma till någon.

okej, jag bor i över halland och har ett halvblodsföl

okej. tack=) men hur går själva fölvisningen till? och vad är viktigt att tänka på?

Lite olika men man kommer både att bedöma fölet exteriört och hur det rör sig. För exteriörbedömningen ställer man upp fölet precis som med stora hästar så att domaren kan se hur det ser ut. Sedan kan det skilja lite om man ska leda fölet får att visa skritt och trav eller om man gör den bedömningen med fölet löst. Galoppen bedöms med både stoet och fölet lösa oftast också traven.

Vad man ska tänka på är att fölet är i bra hull och att sto och föl är tränade för att kunna visa upp sig på ett bra sätt. En del knoppar fölet andra inte. Men det beror nog också på hur mycket man fölet har om det går att knoppa det. Stoet brukar man också knoppa och göra fint.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka