Tack, du är den första som läser och funderar över vad jag skriver åtminstonde
Som sagt försöker jag inte pådyvla någon mitt beslut att täcka mitt föl, jag tror inte heller att dom "fryser" :smirk:
Jag håller med dig i att det kan visa sig att jag gjort en dumhet, men likaså kan den göra det med sin fölunge som inte täckat den. :smirk:
Vad jag menar med det är att föl precis som alla djur är individer. Jag har ett sto och en vallack dom reagerar helt olika på regn och rusk. Han klarar sig i alla väder medan hon börjar skaka när hon blivit våt. :smirk:
Ingen av dom har haft täcke som föl eller unghästar
Jag kan dock inte se att man försämrar deras motståndskraft genom att ha täcke på
Motståndskraft får du genom att via luftvägar och slemhinnorna i munnen ta in bakterier och virus i "lagom mängd" för att kunna bilda antikroppar mot dom.
Barn får inte sämre motståndskraft för att vi har mer kläder på dom, men däremot om dom inte träffar andra bakerier och virus än dom som finns där hemma
Min fölis är 8 månader och har aldrig varit förkyld eller ens snorig
Vettig orsak, ja jag skall ge dig några av mina orsaker. Jag bor inte där jag har mina hästar, så, dom som bor på gården fodrar och släpper ut hästarna på morgonen sen kommer dom in på kvällen oavsett väder.
Jag har inte möjlighet att styra vare sig intag eller när hästarna skall täckas.Antingen får dom täcke på sig varje dag eller ingen dag
Dvs. jag hade helst sett att fölis bara hade täcke på sig när det var busväder = regn och blåst inte annars. Men nu är det inte så enkelt.
Jag menar inte att du per automatik nu skall säga jamen då är det Ok, Jag ber inte om tillåtelse men för du ber om det skrev jag en av anledningarna.
Många tidigare inlägg skriver om att deras föl bara är ute korta stunder hela första månaden
Jag kan inte se att stallmiljön är så mycket bättre än att vara utomhus. Jag har aldrig behövt vakta min fölis så att hon inte lägger sig ute utan hon har kunnat sova när hon velat och andats frisk luft hela dagarna istället för att så inne i ett stall hela dagen.
Vad gäller tant +42 så skall jag inte gå in på detaljer men fjompig tror jag inte att jag är.
Och att det är stora djur vi hålls med är jag inte heller omedveten om :smirk:
Jag skulle kunna berätta skräck historier om lamm som måste styckas i tackan, hugga huvet av höns, avliva hästar som man själv måste hålla i när dom skjuts osv men det tänker jag inte
Blödig eller fjompig näääää inte jag
Monke