föl som slutat äta kraftfoder

liden

Trådstartare
Har ett föl som är 6,5 mån gammal. Hon vill inte ha kraftfoder längre. Står i egen box på natten och går med stot i hagen på dagarna och diar då fortfarande. Hon började tidigt att äta ur mammans hink och sen fick hon en egen hink med lite mat i som efter vart ökats. Jag började för ca 2 veckor sen att blanda i luzern också. Hon åt det några dagar men sen vägrade hon. Även om jag nu tagit bort luzernen så vill hon ändå inte äta. Hö äter hon utan problem. Några tipps på hur jag ska få henne att äta igen? Varför har hon slutat? :confused:. Det känns inte kul alls. Mitt första föl så man är ju lite extra orolig.

Sv: föl som slutat äta kraftfoder

Jag flyttar denna tråd till foder i stället.
Där finns dessutom redan en tråd om föl som inte vill äta... :idea:

Har ett föl som är 6,5 mån gammal. Hon vill inte ha kraftfoder längre. Står i egen box på natten och går med stot i hagen på dagarna och diar då fortfarande. Hon började tidigt att äta ur mammans hink och sen fick hon en egen hink med lite mat i som efter vart ökats. Jag började för ca 2 veckor sen att blanda i luzern också. Hon åt det några dagar men sen vägrade hon. Även om jag nu tagit bort luzernen så vill hon ändå inte äta. Hö äter hon utan problem. Några tipps på hur jag ska få henne att äta igen? Varför har hon slutat? :confused:. Det känns inte kul alls. Mitt första föl så man är ju lite extra orolig.

Jag har haft bra resultat med ett müslifoder som heter Salsa Extra Mix. Passar väldigt bra näringsmässigt till föl. Det är utarbetat i samarbete med kompetens från SLU och väldigt smakligt. Vi har provat på flera kräsna föl som ratat havre, lusernpellets mm och de har fått aptiten tillbaka. :laugh:

Tycker du ska ta ut en veterinär som kollar fölet.Det är väldigt vanligt med magsår hos föl i samband med avvänjningen och ett symptom är att det äter hö men inte kraftfoder.Botas enkelt med Gastrogard(losec för hästar).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka