Föl som inte äter

quintess

Trådstartare
är det någon som är kunnig på mjölkersättning eller vad man bör ge till ett föl som slutat dia för tidigt. Fölet är 4 1/2 månad och äter endast hö, gräs och kraftfoder. Kraftfoder tar hon ur mammas binge så hon har ingen egen. Stoet låter henne dia men fölet verkar ha tappat intresset..? Finns det någon mjölkersättning i pellets form?
Är orolig att hon ska falla ur om hon inte äter ordentligt och "vuxen" mat kan hon ju inte tillgodogöra sig än och tänkte om det finns något att förebygga med.

Sv: Föl som inte äter

Är du helt säker på att hon inte diar alls ?

Mitt föl som är 4 månader diar fortfarande, men mycket, mycket mera sällan. När hon var liten diade hon flera ggr varje timme, det gör hon verkligen inte längre. Men dia det gör hon.

Jag är inte säker på att hon slutat äta helt. Men jag är tveksam till att hon får i sig tillräckligt. Hittade dock ett foder kraft föl som verkar vara bra att utfodra med (oavsett om de diar eller inte). Ska köpa hem en sådan idag och pröva.

Fast fölen tillgodoser sig faktiskt eget kraftfoder också. Min unge har fått egen mat sen han var 2.5 månad eftersom båda han och mor sin var för tunna. Han tog sig väldigt bra på att äta själv. Nu är han fyra månader och jättefin i kroppen:). Han diar inte heller särskilt mycket utan äter hö och kraftfoder med god aptit. (Han får svarthavre, soja och lusern).

Kolla så att stoet inte har juverinflammation! Då smakar mjölken konstigt och det kan vara därför fölet inte diar så mkt....

Kontrollera stoets juver så att det inte är några problem där, sår, svullnader, värme osv (har du säkert redan gjort).

Om inte fölet verkar hungrig eller tunnar ur så äter hon säkert tillräckligt men du kan absolut ge den egen mat nu ändå.

Jag ger mina föl mjölkbaserade fölpellets en tid innan, under samt en lång tid efter avvänjning (om dom inte går länge med stoet, då får dom bara en tid efter avvänjning). Det finns några på marknaden, både fölpellets med och utan mjölkprotein -det sistnämda hade jag rekomenderat till ett föl i den åldern. Jag ger Dodson & Horrells foal creep pellets.
Förutom det får mina föl fri tillgång på lucern och hö/gräs, lite betfor med soja.

Det jag menade är att man kan se på juvret att fölet faktiskt fortfarande diar även om man själv inte ser det.
Tänkte likadant som TS med mitt första föl men insåg i och med att juvret gick upp och ner att han faktiskt gjorde det.

Tack för alla svar! Alltid skönt att höra andras åsikter. Stoet har jag självklart känt igenom och inget tyder på juverinflammation. Allt ser och känns helt normalt. Idag såg jag faktiskt att fölet diade om en en kort stund så det kanske är som fler av er skrev att hon äter men inte lika ofta som tidigare. Varken stoet eller fölet har magrat men har för säkerhetsskull satt in extra fölfoder till lillen nu. Utöver dte äter hon lusern, hö och gräs samt tar det hon kommer åt av stoets mat.

Känns mycket lugnare nu, än en gång tack för svaren!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka