Föl som handhäst- hur gör ni?

S

Seraphine

Hej.
Har en fråga angående ridning med föl vid hand: våran lilla pojke (SWE) är nu 2 månader och vi har redan varit ute ett fåtal-gånger. Nu är problemet att han ibland tvärstanna och ju mer att han är gör-stor (ser mer ut som dryga 3 månader än knapp 2) kan jag själv inte håller emot då. Fundera på att sätter fast honom på mamman på nåt sätt men vet inte hur. Är vi ute i skogen springer han lös och det är ju inget problem men det går ju inte att har honom lös i samhället.
Ibland funkar det att smacka på honom eller drivar på honom med spö men ibland skiter han fullständigt i det.
Har ni några tipps?
Tack till alle

Sv: Föl som handhäst- hur gör ni?

Skulle nog vänta lite o sen bara ta med den ibland på korta turer- i skogen.

Sv: Föl som handhäst- hur gör ni?

Sätt inte fast den i mamman, det är för stor olycksrisk.

jag skulle lägga an tryck och vänta tills han går fram. vänta ut honom i dessa lägen. det är utmärkt träning att ändå lära honom att gå fram för tryck. det är en liten och såna är otåliga så det kommer inte dröja många minuter förrän han blir uttråkad och vill gå fram för trycket. fortsätt då glatt och nöjt och repetera vid behov. de lär sig fort : ) som axel säger, håll det till mycket korta pass, så han kan ta till sig intrycken och inte blir uttröttad eller för mycket händer.

om det kärvar ordentligt skulle jag säga att den kanske behöver ledas lite mer vid hand först, för att riktigt svara fram för tryck osv. ta med dig en medhjälpare och promenera mamman och fölisen första gångerna eller varva med detta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 584
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama