Föl som förlorar sin mamma

Sv: Föl som förlorar sin mamma

Jag vill åter påstå att det lättaste för dig, och det bästa för fölet, är att hitta en nyfölad amma.
Fölet får då chans till en normal uppväxt.
Ditt sto kan du försöka få frisk, medan fölet kan gå på bete med sin nya morsa.
Att försöka få en avvand märr att ta åt sig ett nytt föl är betydligt svårare, och samtidigt svårt att få att mjölka tillräckligt mycket.

Visst, det är lite "gulligt" att föda upp ett föl med flaska, men har man det behovet är det bättre att skaffa sig en egen bäbis..... :idea:

Nej tack jag vill inte ha ett flaskföl om jag kan slippa, mina bebisar är för många års sedan avvanda så det behovet finns ej.
Menar du att jag ska ringa ammajouren, kolla om det finns ett nyfölat sto som kan komma hem till mig, men hur ska det rent praktiskt fungera menar du? Jag kan ju inte ha någon lång avvänjning då mitt föl behöver mat.
Berätta hur du skulle göra.

Jag skulle fixa fram ett nyfölat sto, ta hem det, ta fölet från sin riktiga mor, låta det stå själv ett par timmar så det blir hungrigt, och sen föra ihop det nya stoet och fölet.
Det som då kan behövas är att ha stoets huvud bundet mot gallret, lyfta ett framben och ev ge henne en dos plegicil. Fölet vet var maten serveras, och när den ätit delar ni på dom igen, för att göra samma procedur nästa timme.
Då kan ni låta henne nosa på fölet, osv.
Har ni tur vill hon ha fölet direkt, annars får ni mixtra så här ett dygn eller fler.
Man ska inte ge upp, jag har flyttat en del föl, och vet att det fun kar, bara man är bestämd och envis.
Att hon inte gått med några andra spelar nog ingen större roll.
Känner du dig osäker, (vilket jag tycker det verkar som), är det nog bättre att du är beredd att köra iväg fölet till ett nytt sto, om det finns på nåt mer erfaret stuteri, och låta dom fixa ihop dom.
T ex hade jag ett inackorderat sto, som i under dräktigheten blev mer och mer synskadad.
När fölet var 8 veckor fick en av våra egna en dödfödd fölunge, då passade vi på att direkt putta in det "gamla fölet".
Lite kul var det när folk frågade "när fölade den här" och vi sa "för en vecka sen", och fölet var mer än 2 månader... :rofl:

Senast ändrad:

Just detta var jag med om förra sommaren. :(

Mitt kallblodssto fick förlossningsfång och hon svarade inte på butta, blev bara sämre. När fölungen var 4 veckor fanns det ingen chans längre och stoet led, så vi avlivade henne.

Tyvärr var fölungen född sent (juli) och detta hände ju då i aug, så det var omöjligt att hitta någon amma. Vi provade med tre olika ston som bekanta hade, som hade föl vid sidan och gott om mjölk, men ingen ville ta sig an honom.

Fölungen fick Krafft mjölkersättning. Han ville inte äta i början, det smakade inte gott. Vi fick tvångsmata med flaska, små mänger varje timme. Så fort han började att dricka själv så ökade jag mängden och ökade mellanrummet. Jag gick över från flaska till hink redan efter ett par dagar, för att inte få honom alltför präglad. Men det var ett himla jobb, matning många ggr per dag i flera månader.
Han gick med ett shetlandssto hela tiden och hade henne som trygghet och "låtsasmamma". När han blev lite större släpptes han med mina andra hästar för att lära sig "hästspråk" bättre. Han har vuxit upp till en riktigt fin och trevlig kille! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 034
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka