Föl som böjer på knäna ??

Q

Qula

Har ett tre snart fyra veckor gammalt föl som jag inte tycker rätar ut frambenen ordentligt... Alltså hon står och böjer framknäna lite (inte alltid, men mestadels...)! Är detta normalt eller är det något som kan vara galet?

Det är första fölet så är oerhört tacksam för era tips och erfarenheter!

1000-TACK!

nu är jag långt från en expert men enligt bökerna så kan föl ha lite knepiga ben när dom föds men att det brukar rätta till sig effter några dagar, men här rör det ju sig om lite längre tid, hade det varit jag så hade jag bett en vet att titta på det :bump:

De brukar kunna räta upp sig till slut, det kallas bockben och beror på att senorna är lite korta och inte hänger med riktigt i tillväxten, vissa föds så och vissa kommer det senare på, jag har haft några sådana (hbl med fbl-inslag, och ett par araber).. som senare blev ganska stora i mkh, men starka fina ben blev det på dem!

I allra värsta fall.. kan man snitta senorna, men inget jag behövt göra på mina ivf.

Är hon ovillig att röra sig.. har värme i benen och ligger mkt så bör du nog kontakta en Vet. som får kolla upp tillståndet!

Min gjorde så och "skakade" lite också. Det var vitaminbrist! Gav VSL (e-vit, selen o lysin) och B-vitamin efter råd frånvet, efter en vecka var det nästan helt borta.

Var Du lugn bara...Det är absolut ingetfarligt. Var Du glad att hon inte är tvärtom (sabelbent) får då hade det varit riktigt illa.

Det Du skall göra för att sträka och förbättra sträckningen är att stretcha henne....3-4 ggr/dag. Du skulle egentligen startat redan från det hon var nyfödd.
Är det mycket fullblod in Din bebis? Vanligare på fullblodsraserna...Helt ofarligt och absolut ingen påverkan på framtida hållbarhet.
Du kan också be vet. komma ut och ge fölet en vitamin-cocktail-injektion intramuskulärt. Den skulle Du egentligen ha givit redan också (direkt dagen efter fölning) och sedan bör denna upprepas 1 -2 ggr till.
Har haft två föl som varit lita "häng i knäna"....den ena är 7 år i år och inga spår efter det och den andra är 2 år i år ochinga som helst spår efter det.
Lycka till....

Och så det som alla tyckts glömt ;) En bra hovslagare. Man kan nämligen mha försiktig raspning hjälpa dem på traven att räta upp sig igen. Men man ska ha en hovslagare som VET vad han sysslar med och KAN fölkorrigeringar annars kan det bli än värre.

Min dam började hänga i knäna vid 2 månaders ålder. Hänger fortfarande en aning men betydligt bättre med stretch inledningsvis, täta hovslagarbesök och tid helt enkelt. Däremot är hon en aning överansträngd och breddad över tillväxtzonerna i knäna.. Så man får ha kolla på det. Men oftast så blir det helt okej och normalt i slutändan =) Och även om de hänger lite hela livet så brukar det sällan ge problem eller påverka hållbarhet.

hej

jag hade ett föl med precis samma syptom och hon rätade upp sig efter ca 1-2 mån, så det är oftast igen fara :banana:

Från början skakade hon lite också... ska ringa vet för rådfrågning ang ev vitaminbrist!

Tack för rådet!

Nä, det är inget fullblod utan en travare. Tycker det känns lite läskigt att ge sig på att stretcha henne redan... hon är ju så liten :love:

Har missat det här med vitamininjektion totalt... ringde ändå vet nån dag efter fölningen för att rådfråga om avmaskning etc och då nämnde det inget. Får ringa igen och fråga...! Tack för tipset.

Det är inte frågan om vitamnbrist i den bemärkningen, bara det att denna vitamincocktal hjälper till att sträka upp fölet.
Det är "gamla hästgubbars" råd och gamla beprövade veternärer som kan dessa tips....Jag har lärt mig av dessa...
Jag ger alla mina föl denna vitaminkick, vare sig det anses att de behöver det eller inte...De har i alla fall aldrig mått dåligt av det utan tvärtom är det sunda friska levnadsglada hästar. Och det är givetvis inte alla vet. som är ense om att det skall ges....Man får förhoppningsvis ha en bra och förtroendeingivande vet. som är lyhörd för de önskemål man har som hästuppfödare så länge det inte är skadligt för hästen ifråga. Och sedan är det ju så at talla de "nya, unga" vet inte har lärt sig alla gamla hästgubbe-knep än....

Att Din lilla skakar berör på att hon har ju inte full styrka i ben, ligament och muskler. Det gör alla föl....Hon skall vara ute och röra på sig så mycket som hon orkar. Hellre korta stunder och ofta än hela dagen i ett sträck.
De kan springa FÖR mycket också och blir då trötta av detta. Men det är inte heller bra att de står inne 24 timmar per dygn, för det är defintivt ett sätt att framkalal osteochondros och cystor för framtiden....Lagom portioner är bäst m.a.o.

Givetvis glömdes inte alls en BRA hovslagare bort (som nån påpekade här) men det är ju inte alltid det första som behövs göras! Och streching som påbörjas meddetsamma är inte alls skadligt. Fölet är lite envisa i början men lär sig snabbt gilla läget och hjälper till slut själv till. De känner givetvis att det hjälper!
Att det är en travare har ingen betydlese. Ofta är det så med de hästar som står högt i blod att de kan få dessa "häng i knäna".

Lycka till...

Hon är ute hela dagen... du skriver hellre korta stunder och ofta än hela dagen. Har gjort den bedömningen att vädret är såpass ok att hon kan vara ute hela dagen (såvida det inte ösregnar förståss) men det kanske är fel?

Fick faktiskt lite hjälp av hovslagaren som var uppe och tittade på henne i går så han stretchade henne och raspade dessutom lite eftersom han tyckte hon är lite inåttåad.

Vad menas med "högt i blod"?

Givetvis gäller alla tack till ALLA som svarat.

Än en gång stort TACK!

Hon är ute hela dagen... du skriver hellre korta stunder och ofta än hela dagen. Har gjort den bedömningen att vädret är såpass ok att hon kan vara ute hela dagen (såvida det inte ösregnar förståss) men det kanske är fel?

Det viktiga är eg inte om hon är ute eller tas in, utan att hon KAN VILA ordentligt. Och oftast när de är ute så lägger de sig inte lika gärna (kallt/fuktigt i backen etc) och de har inte riktigt 'ro' att ligga lika mycket somd e skulle ha gjort inne. Det är mycket att titta på, andra hästar kanske stör etc.

Så hur har du ordnat med liggplats åt henne ute? Vad går hon med för andra hästar etc?

Det brukar märkas rätt väl när man tar in dem om de vilar tillräckligt ute eller ej, lägger de sig ganska omgående när de kommer in så vilar de inte riktigt som de ska ute.

Högt blod = hästar med helt eller mycket fullblodsinslag. Travaren har ju en del xx och ox i sina förfäder....

Ja, jag har hellre ston och föl ute korta stunder x flera än låter dem vara ute hela dagen. Liggplats ute ger jag inte mycket för eftersom hästarna flyttar sig hela tiden i hagen. Jag har massor av naturliga viloplatser med stora granar och torrt/varmt under dessa granar....men sällan just fölen lägger sig där....Mamma går ju och betar och drar i gräsrötter och flyttar sig...bbebis vill ju vara där mamma är....
Så jag tar mig detta roliga omak att ta ut och in sto + föl x flera....Och jobbar jag så har jag snälla föräldrar som hjälper mig....Men....det är ju mina idéer det.... :rofl:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: Eloise
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar