föl sned i ben

Sv: föl sned i ben

Ring du Ale. De har en mycket duktig hovslagare där också. (Min skos där just nu.) Ring försäkringsbolaget och kolla om det täcks av försäkring. Men han ska nog kollas, för säkerhets skull och som sagts innan, ju tidigare, desto bättre.

Har ringt vet. De skall ringa kl 10.
Ringde först min vet i varekil. Se vad dom säger.

Det borde väl gå på försäkring. Foster fel jag skall kolla

föl ben brukar rätta till sig och med hjälp av hovslagare brukar det rättar till sig, annars ska man åtgärda det med operation innan fölet är 6 månader. Jag har haft föl som varit både x-benta sabelbenta gått på kotor eller eller kotat över fram.... Alla är nu korrekta i sina ben. En fick titthåls opereras på Hbg djursjukhus med mycket gott resultat.
Min veterinär brukar säga att rörelse är bra om det inte är en åkomma som ger smärta.

Hade vet här nu. Han trodde inte det var någon fara. Det har blivit så mycke bättre sen födseln. Så han trodde det skulle växa till sig.
Låt det vara i några veckor till sa han.
Han kan ju ha benet korekt. När han går mm I blnd åker det ut. Står han och vilar då är det korekt frammåt.
Låter detta nu vara och kollar det hela tiden.
Tack för all hjälp från er alla

Rotterö skrev:
Min föl kille föddes med fel på benet. Han gick på kotan höger bak.
Det har rätat upp sig bra.
I dag hade jag hovslagaren här för koll.
Fölisen är sned från knät bak. Lite ko hasig.
Hovis tyckte inte det var mycke alls.
Skönhetsfel sa han.
Vad tycker ni
Vad gör dom åt sådant ?? Hovis sa att åt detta gör dom inget för lite.
Man blir orolig
Kan det rätta till sig när han växer?? :confused: :confused: :confused: :confused:

Jag blir upprörd av ditt svar från Hovis och även din veterinär. Tag kontakt med hovslagarforeningen.se,tror jag de har och be om rekomendation om vilka hovslagare i ditt område som gått korigering av föl. En utbildad hovslagare har sett bilden av ditt föl och den måste ev plastas för att få rätt vinkel i hoven. Låt inte tiden rinna iväg då du har ca 2 månader på dig att fixa detta. Min hovis har fixat betydligt svårare fall, vadå skönhetsfel ? byt hovslagare ta en som är utbildad.

Han är utbildad och duktig
Vet kollade mest på en knöl som fölis fått av ett slag.
Han sa att vi skulle avakta rätar upp sig delvis

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 210
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 095
Senast: Ray
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V