föl sned i ben

Rotterö

Trådstartare
Min föl kille föddes med fel på benet. Han gick på kotan höger bak.
Det har rätat upp sig bra.
I dag hade jag hovslagaren här för koll.
Fölisen är sned från knät bak. Lite ko hasig.
Hovis tyckte inte det var mycke alls.
Skönhetsfel sa han.
Vad tycker ni
Vad gör dom åt sådant ?? Hovis sa att åt detta gör dom inget för lite.
Man blir orolig
Kan det rätta till sig när han växer?? :confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: föl sned i ben

Jag vet inte riktigt just i din häst fall men min kompis stoföl var rejält hjulig båda bak. Ingen styrsel alls åt något håll på bakbenen.

De har haft en vetr. ute och tittat och han tyckte inte att det var så farligt. Hon rätar upp sig sa han.

Jag vet inte hur gammal dit föl är men mitt föl var väldigt svag i båda bak. Blev själv orolig efter några dagar då han inte rätat upp sig ordentligt. Men tog runt 10 dagar tills han var helt rak i bene.

Så är dit föl inte så gammalt så kan han fortfarande räta på sig.

Sådana saker händer ju ibland, alla föl föds inte "perfekta".
Om han nu får ett litet skönhetsfel så är det tråkigt, men ingen katastrof! Han kanske(troligen inte) aldrig kommer att ha besvär av det...
Min Akriboriunge -04 fick 47 poäng på fölmönstringen trots att han är ngt hastrång bak... men f*n vad han kan röra sig ändå...

Senast ändrad:

Fick ett föl för något år sedan som legat klämt i magen. Var då sned i båda benen från bäckenet. Det tog nog minst en månad innan det hade rätat upp sig.
Vi fick ha extra koll på hovar och raspa ofta eftersom hon blev ojämt "sliten".

Rotterö skrev:
Han är född 15/505 17 dagar

Jag tycker att din hovis låter farligt nonchalant/okunnig. Hur kan man kalla en inkorrekt benställning för skönhetsfel!? Om det är för mycket ska det korrigeras och det är bråttom men låt en hovis som är DUKTIG på föl alternativt en hästveterinär titta på den och bedöma om det bör/går att korrigera. På de första bilderna ser det ju inte vackert ut men där står den ju så konstigt, på de två sista ser det inte lika mycket ut, men som sagt jag skulle låta en kunnig göra bedömningen.

Jag hoppas det blir bättre.
Men han rör sig hoppar skuttar så det stör honom inte. men man är ju orolig för hur han kommer att få det senare fram över.

Hovis sa att det fanns inte mycke att ta nu. Kolla igen om 2 veckor då stot skall skos..

GiG skrev:
Jag tycker att din hovis låter farligt nonchalant/okunnig. Hur kan man kalla en inkorrekt benställning för skönhetsfel!? Om det är för mycket ska det korrigeras och det är bråttom men låt en hovis som är DUKTIG på föl alternativt en hästveterinär titta på den och bedöma om det bör/går att korrigera. På de första bilderna ser det ju inte vackert ut men där står den ju så konstigt, på de två sista ser det inte lika mycket ut, men som sagt jag skulle låta en kunnig göra bedömningen.

Han är duktig
Vad menar du med korrigeras. VAD GÖR MAN DÅ HUR GÖR DE DÅ.
Jag väntar ett tag till . Kollar med vet kanske då.
Hovis trodde det var för lite.

Rotterö skrev:
Jag hoppas det blir bättre.
Men han rör sig hoppar skuttar så det stör honom inte. men man är ju orolig för hur han kommer att få det senare fram över.

Hovis sa att det fanns inte mycke att ta nu. Kolla igen om 2 veckor då stot skall skos..

Det är inte säkert att det är ett felställ som en hovis kan korrigera, det kan krävas veterinär, därför är det viktigt att du får en snar bedömning medans tid är.

Jag skulle också kontaktat en veterinär. Så fort som möjligt - ju snabbare det åtgärdas desto bättre...

Lycka till !

Hälsningar Helen

fruma skrev:
Fick ett föl för något år sedan som legat klämt i magen. Var då sned i båda benen från bäckenet. Det tog nog minst en månad innan det hade rätat upp sig.
Vi fick ha extra koll på hovar och raspa ofta eftersom hon blev ojämt "sliten".

Har du några foto på ditt föl hur det såg ut.??

Jag ringer nog vet på mondag

Vår egen unge var också sned.
Vi var till djusjukhuset och fick specialbeslag som den ska ha i 5 dagar.
Lillstoet är född den 6 maj.

AM

Nafayette skrev:
Vår egen unge var också sned.
Vi var till djusjukhuset och fick specialbeslag som den ska ha i 5 dagar.
Lillstoet är född den 6 maj.

AM
Berätta gärna lite om vad de sa mm
visa bilder om du har. Åkte ni in eller tog ni hem vet.
Hur länge väntade ni ?
Snälla beskriv lite tack

Jag letar bilder.
Jag pratade med vetrinär som även var ute hos mig och tittade.
På min fölis var det inget att göra utan det rätade upp sig självt och med tät kontakt med hovslagaren.
Det beror nog på vad orsaken till snedheten är hur man behandlar. Jag skulle nog rådgöra med vetrinär.

jag tycker också din hovis är nonchalant....ditt föls benställning gör ju att hovens insida får ta mycket mera belastning och därmed slits den mera än andra bakbenet..jag tycker också att du ska låta en veterinär titta på den....det är ju vanligare att båda benen är "sneda" vid normal "vekhet" vid födsel..och inte bara ett ben.

Rotterö skrev:
Berätta gärna lite om vad de sa mm
visa bilder om du har. Åkte ni in eller tog ni hem vet.
Hur länge väntade ni ?
Snälla beskriv lite tack

Nej, vi tog inte ut veterinär utan beställde tid på djursjukhuset.
Där blev hon röntgad utan att dom hittade "grava" fel.

Vi brukar säga att man ska börja ta tag i saker efter att ungen är 12 dygn minst.

Lillan har inte riktigt samma defekt.
Hon är xig ipå höger fram och vänster fram lika böjt men inåt.

Så specialskon sitter nu på höger fram för att ta tillbaka benet i rätt läge.
MEN som dom även sa så är problemet inte i kotorna utan i knäna.

Hon ska tillbaka till rötgen om 14 dagar.
Under tiden ska hon stå inne.
Detta för att undvika krossskador inne i knäet när det blir högt tryck.
lillan.jpg

(denna bild är hon drygt 3-4 dagar. Hon blev sedan mer och mer deformerad)

Detta gäller då framben. Ska försöka ta bättre kort i morgon.

Förra året fick fin en Pine Chiphingst med nästan samma defekt som din. Den raspades någåt drag en gång i veckan cirka under hela föltiden fram till september.

Han står rätt i dag.
Faktist så sa Arne på M-kliniken att han hade ett mycket bra bakställ..

Så vi hör nog till dom som anser att fölben ska tas om hand.
Tidigt av kunniga människor.

Och även om vi hemma har många föl årligen så ploppar det alltid ut någon som man vill rådgöra med veterinär..För säkerhets skull..

AM

Senast ändrad:

Tycker som flera andra att du ska kolla upp det hos någon som kan det bra och att man ska åtgärda snedheten. Har endast haft goda resultat från att ha åtgärdat felaktiga benställningar hos föl, så det tycker jag du ska kolla upp om det behövs för ditt föl.
Den häst jag har nu blev tyvärr inte korrigerad som ung, utan är nu x-bent med svaga karpalleder som följd. Och nu är det försent att göra något åt det alls.

Jag skall höra mig för. Jag vet ingen bra vet på sådant. Ringer nog ale djurklinik och rådfrågar.
Visserligen 8 mil att åka med fölet.
Kan även ringa min vet och fråga.

Vad kostar sådana grejer. Täcker försäkringarna detta. Han är försäkrad. Foster och föl + ny försäkrad som föl. Så någon borde ju ta det.
Han har inte så mycke defekt men kanske behöver korregering

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 210
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 095
Senast: Ray
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V