Föl päls

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare björktomta
  • Startdatum Startdatum
B

björktomta

Hej
Jag undrar om någon har någon aning om när föl tappar den tjocka pälsen, min hingst är alldeles lurvig av all päls. Han är 2 1/2 månad gammal. Jag antar att det är väldigt olika men man kan ju fråga. ;)
LINDA

Sv: Föl päls

det är nog olika och på olika raser...har du maskat av den? och går den fortfarande på ett bra bete?
Min fölis född 17 maj tog jag kort på igår
FÖLIS hon är varmblodig travare

Hej
Fölet har varit sjuk sen födseln, han blev opererad i magen och har stått inne 2 veckor. Han ska avmaskas nu, han står på så mycket medicin så de tyckte jag kunde vänta någon vecka. Vilket avmaskningsmedel är bra mot spolmask funkar banmith???
LINDA

jamen då är det säkert därför han har så mycket päls och är raggig...banminth passar utmärkt.

Har han varit sjuk och därmed haft dåligt immunförsvar kan det säkert dröja lite längre innan han släpper pälsen :)

Ja hans immunförvar är nog inte på topp, så fort vi drar ner på medicinerna så får feber. Men peppar peppar imorgon är det sista dagen på medicinen får vi se om han kan klara sig själv nu.
på banmith kartongen stor det att den räcker till 600 rundmask eller 300 kg bandmask. Vad ska man då ge för spolmask??? eller finns det fler namn på spolmask. Stoet är en nordsvensk och väger kanske 600 kg och fölet väger ca 150 kg nu
LINDA

Mina shettisföl hinner VÄLDIGT sällan fälla av fölpälsen innan vinterpälsen kommer, så de fyller bara på med lite mer päls över vintern. Sen fäller de av rubbet till nästa sommar - förutsatt att man maskat och fodrat dem ordentligt... (undernärda hästar tenderar att fälla senare)

Spolmask är en rundmask.

Så skönt att höra. Har en kbltravarefölis som fäller otroligt långsamt (i mina ögon). I och för sej var det samma med stoets förra föl med. Men han är avmaskad enligt schema (4 veckors mellanrum med pyrantel-preparat), har vuxit bra, ser rund och fin ut (musklad), har inte varit sjuk och är pigg och glad. Han är 3½ mån nu. Jag fattar egentligen inte varför han behåller pälsen, särskilt som han verkar besväras en del av att den är så tjock och varm? Börjat "oroa" mej litet, även fast jag inte nojar så länge han verkar må bra.
Värt att göra träckprov i höst kanske? (när isåfall?) Men har svårt att förstå ifall han skulle ha bekymmer av mask, betet är parasitfritt och de är som sagt avmaskade enligt schema hela högen.

Min lilla är strax 4 månader och har bara lite på rumpan och benen kvar att fälla. Hon föddes väldigt sent och va väldigt liten....

Åh, vad skönt att ni kämpar på. :)

Jag har tänkt på er sen jag fick reda på att ni skulle tillbaks till Strömsholm men inte vågat fråga ifall det hade gått illa. :crazy:

Min travarpojke har precis (han har väl sett normal ut i 3-4 veckor) fällt färdigt föl-lurvet och han är född den 9/4. En nordsvensk borde väl logiskt fälla mer likt en shetlandsponny än en varmblodstravare med tanke på normal vinterbehåring?

/// ghost

Hej igen
jag lill Abbe kämpar med sina sjukdomar men idag har tagit sista medicinen så nu hoppas jag att han kan komma igång lite. Han har en journal på 20 sidor ifrån strömsholm, och en slutnota på ca 50000 plus ca 8000 i mediciner. Tack och lov så är han försäkrad så jag har betalat 2600 plu alla mediciner. De upptäckte vid buk operationen att han hade ärrbildning i tunntarmen , men de tror att han ska kunna leva ett normalt liv. Så vi får hoppas på det.
LINDA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 803
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka