Föl på 16årigt kallblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Natazja
  • Startdatum Startdatum
N

Natazja

Hej
Har ett sto som heter Natazja 901155 :love:
Fordhäst född 1990.
Är sugen på att ta ett föl på henne om ett/två år.
Har funderat på det sedan jag köpte henne som 5 åring men först nu har jag tid, intresset och ekonomin. :idea:
Men hon har aldrig haft ett föl. :eek:
Hon har inte presterat något speciellt då vi bara "nöjesridit"henne, vet int evad folk menar med det.Min fmailj kna nog tycka att hon presterat bra..hon är fin att köra, rida och handskas med. Hon har bra stam och fick bra utlåtanden på Exteriörbedömningsprotokoll för två och treåriga fordhästar. "mkt god rastyp" osv. Hon har aldrig varit halt och har ett fint och lugnt temprament och är som fjordingar ska vara. Modig, pigg, nyfiken, arbetsvillig,lättfödd...pålitlig och envis.

Jag är mest fundersam kring hennes ålder. Då hon aldrig tidigare haft föl. Om det utgör en mkt större fara för henne ? :cry: :confused:

Nej, 16 år är ingen ålder på en häst. Om du söker så hittar du massor med trådar om just det här. Blir hon dräktig så är hon inte för gammal, oavsett om hon är 16 eller 26 år.

Nhä då det är inga problem med att ta föl på na nu!Du skulle ha varit mer säker på att hon blir dräktig om du tagit tidigare för det avtar vid 16 17 års ålder med dräktigheten men jag tror inte det är nå fel på din häst så det kommer nog att gå så bra så.Jag har funderat att ta föl på mitt nordsvenska sto oxå om typ 1 eller 2 år då hon oxå är född 90 hon haft föl förr sen hon va 6 år så hon kan det där med fölning hon :D.Men problemet är ju det att man kan inte använda fölet på minst 5 år i alla fall inte till ridning då man ska vänta med kallblod helst att börja träna dom,eftersom kallblod är senare utvecklade än t.ex fullblod.Och det kostar ju en hel del hitta en hingst betala då om det blir nått föl på vissa vad det är för kön ect så det kostar.
Helst ska man väl ha eget stall men det går ju även i nått annat stall med :)
Har du egen går eller? :confused:

:banana: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka