Sv: Föl och unghästar - Vad gör ni med dem?
*KL*
Det verkar som det skiljer en hel del mellan olika raser och vad de ska prestera vid olika åldrar. Jag har nyligen köpt en fölunge sedan mitt eget sto inte hade någon vidare lust att bli dräktig.. hon trodde nog att åkte till seminvet på semester
Fölet jag köpt är ett halvblod och planen är att hon som 3 åring ska visas.
Nu går hon kvar hos uppfödaren och där går hon på lösdrift och är ute i ur och skur.
Hon har haft det lite trassligt, skar upp strålen i hagen och har varit gipsad så hon blev härdad redan som pytteliten med undersökningar och tvätt av hoven, besök hos hovslagare osv. Så hon är van att stå uppbunden och åka transport. Hon var redan från dag ett en mkt social liten krabat som gärna kom fram och hälsade på folk och sån har hon fortsatt vara. Hon har mkt egna idéer men är väldigt lugn att ha att göra med så det hoppas jag hon tänker fortsätta med.
I morgon är planen att åka iväg med henne till ett ridhus i närheten, mest för att åka transport, men även för att åka till nya miljöer och det kommer vi göra några gånger under våren innan hon flyttar hem till mig.
När hon kommit hit så kommer hon få gå på lösdrift och promenera runt i världen med mig, samt vanlig hantering så klart.
Till vintern så kommer jag börja tömköra henne och fortsätta åka transport och löshoppa.
När hon är 2.5 år så är planen att hon ska ridas in, och sedan få lite semester innan det är dags att förbereda för 3 års. Det finns vissa planer på att betäcka henne som treåring oxå, men vi får se hur det ser ut då.
Det är planen.... sen får vi väl se om lilla räkan kan tänka sig att följa den