Föl och unghästar tillsammans

E

embe95

Hej!
Jag funderar om man kan ställa ett föl (ca.6 månader) med tre unghästar (mellan 1år-2år) på lösdrift?:laugh:(alla är hingstar).
Om inte, vad är det som kan hända? Är det att dom kan vara för våldsamma med honom eller så?:confused:

Tacksam för svar:)!!

(Hoppas den kom lite rätt;))

Sv: Föl och unghästar tillsammans

Lite beroende på ras och storlek, men man avråder från att blanda åldersgrupper när det gäller hingstar.
Fölen är små baby hästar och behöver trygghet + kompisar. Ettåringarna växer ofta väldigt mycket och stort behov av vila och att verkligen få vila ifred under dessa perioder. Tvååringar börja bli färdiga hästar och har börjat träna sig genom lekar för att kunna ta över en stoflock som hingst. Vilket är lika med väldigt våldsamma lekar som inte fölen klarar och inte heller ettåringarna under växtperioderna.

Hej!
Jag funderar om man kan ställa ett föl (ca.6 månader) med tre unghästar (mellan 1år-2år) på lösdrift?:laugh:(alla är hingstar).
Om inte, vad är det som kan hända? Är det att dom kan vara för våldsamma med honom eller så?:confused:

Tacksam för svar:)!!

(Hoppas den kom lite rätt;))

Jag hade nog undvikit att släppa in en så pass lite till dom andra, för att dom leker troligtvis lite för tuff honom, och han behöver vila mycket mer än vad dom andra göra. Och när han är så pass mycket svagare känns det som om det är en stor risk att han blir hackkycklingen i flocken....

/Camilla

Föl och 1åring går nog absolut att ha men som sagt kan nog 2åringarna bli lite väl tuffa mot fölet.

Beror väldigt mkt på individerna men finns det inte några vuxna trygga hästar där?
Jag skulle aldrig skicka i väg ett 6 mån föl oavsett till okända hästar.
Kan inte den lilla få gå med sin mamma nån månad till?

Min lilla blev hingst när han var 7 månader tyvärr men jag tog bara ut stona ur hagen o han guíck kvar med vallackerna o sen kom en hingt kompis oxå som var ca 9mån äldre o det gick fint .

Funderar i samma banor. Har en 1-årig hingst (SWB). Det är en kvinna som har en fölunge (ponnyhingst) som vill ha den tillsammans med min. Vet inte om jag ska säga ja till det eller inte...
Har ett "reservsällskap" till hingsten nu, skulle man kunna tänka sig att ha honom tillsammans med ett dräktigt sto och hennes föl? Känns ju som att fölet inte ska behöva råka illa ut om den har mamma med...
(Ursäkta trådkapning)

gäller det även ston???

Är inte lika viktigt med stona då dom inte leker på samma vis som hingstarna, så oftast fungerar det problemfritt att ha dom i blandade åldrar. Men helst ska dom ändå ha minst en jämngammal i flocken.

/Camilla

Hej, Hej!
Tack för era svar!!:D
Det finns vuxna hästar där men jag tänker att det är roligare för honom med några lekkamrater:). Unghästarna+fölet är uppfödda på samma ställe och jag har pratat med uppfödaren, som sa att det inte skulle vara några problem att släppa ihop dom för att unghästarna som han ska gå med inte är några tuffingar:D, så att min lilla skulle klara sig bra:D.

Okej misstänkte att det var så men bra och fråga om man inte är helt säker :)

Det hoppas jag för det tänkte jag göra, släppa min föl-hingst (6 mån) med mina andra hingstar. 2 ettåringar och en 2 åring på lösdrift.
Tänkte först ta och släppa honom i box tsm en av ettåringarna och sen släppa ihop alla.
Tror inte det ska va problem för fölet ska veta sin plats i gänget och "tugga" till de äldre.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 168
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.