Föl o regn...

CosmicQueen

Trådstartare
Hur känslig är en 5 dagrs fölis för regn?
Kan dom vara ute när det regnar eller bör man ta in dom? Det handlar inte om hällregn, då går dom in.
Men duggregn eller småskurar, klarar dom det?
Dom har för tillfället inget skydd i hagen.

Vildhästarna har inte blivit förädlade i generationer av människor. :)

Jag är alltid försiktig i början med mina små, de får inte frysa när de lägger sig på marken, de ligger ofta när de är så unga. Är marken kall och blöt så fryser de.

beror ju faktiskt på tycker jag , det har ju varit rätt kallt nu vissa dagar. Men jag ska inte säga nåt jag har 3 st shettisföl som är födda ute nu det första 4 maj och det sista 5 juni och ingen av de har ju varit inne på stall överhuvudtaget *S* och de mår ju hur bra som helst :D Fast jag tror ju på att är de födda ute så ska man låta de vara kvar ute för då fryser de inte och blir lite mer *starkare* eller vad man ska säga. Mitt Halvblodsföl som nu är 2 månader har ju gått ute dygnet runt nu i säkert en månad hm hm vissa hade kommentarer där men jag har faktsikt aldrig sett henne frysa och de har möjlig het att gå in när det är dåligt väder och inte är de där inte.

Föl födda ute klarar vädret bättre än de som är födda inne vilket de flesta av våra halvblod ju är.

Ett 5 dagars föl skulle jag låta vara ute under uppsikt, dvs minsta tecken på att den frös skulle den få komma in. Jag hade en stor halmhög i hagen där han kunde lägga sig, och mamman hade hö och kraftfoder där, så hon gick gärna dit och ställde sig och åt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar