T

teammalmgren

Vilka fodertillverkare har någon form av fölmix?
Helst utan havre.

Alltså nått som tillför enegeri utan att de blir nippriga. (ex fibergi super G osv)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föl Mix?

aldrig hört talas om vet du några som är återförsäljare för dem?

Senast ändrad av en moderator:

har fodrat med det tidigare men tyckte att resultat uteblev.

När ett föl är rätt utfodrat är det "inte helt lätt att tas med". Makliga individer är ofta för dåligt utfodrade.

Det är inget föl utan en unghäst på 3 år som gått löp.

Vill du bara ha ett vanligt havrefritt foder för att hästne inte tål havre så har Racing ett som heter Perfect Mix.

vad finns det för återförsäljare för dem?

Nä jag vill ha ett foder som jag kan ge till min fd galoppör som gör att han lägger på sig lite.. har fått råd av vet att ge honom fölkmix av något slag. Försöker därför hitta nån som kan passa med vårt hösilage.

Om hästen kan äta korn, så kan du blanda lika delar lucern och kornkross.
Blöt upp lucernpellets och blanda i torr kross till serveringen.
Billigt, bra och välbalanserat.

Det är vad jag ger mina föl och de är då feta och fina.

han får både korn och lucern.. dock fungerar det inte längre att ge korn därför letar vi efter ett färdigfoder som kan passa.

jag har bara erfarenheter av krafft och det vill ja inte fodra med.

Vad har du för värden på hösilaget och hur mycket äter hästen idag av allt du ger den? Det blir ju lättare att råda om man vet ungefär vilka värden som behövs. Dock tyder ju "fölmix" på att din häst behöver mer protein.

Hur länge har du haft hästen? Är det längesedan sista löpet gjordes?

värdena har jag inte hemma men det är iallafall uträknat att han ska kunna klara sig på hösilage 9 kg och 0,5 betfor och 1 kg korn.

När jag köpte honom stog han på 6 kg hö och 4 kg kron + 1 kg havre.

han har väl kommit ikapp med det han tappade första dagarna men sen är det stopp han går inte upp mera.

Finns ett ställe utanför Tierp i Uppland där dom tillverkar foder och dom har ett som heter just Fölmix och som är havrefritt. Kolla deras hemsida, tror dom har med återförsäljare där också. www.wollert.se alt ring o fråga. Min häst åt detta när han var liten och det funkade jättebra.

Mvh Lillanna

teammalmgren skrev:
han får både korn och lucern.. dock fungerar det inte längre att ge korn därför letar vi efter ett färdigfoder som kan passa.

jag har bara erfarenheter av krafft och det vill ja inte fodra med.
Du kan byta ut kornet mot vete, majs, ärtor eller soja.
Dock inte i förhålandet 1:1 utan 1kg korn motsvara ungefär lika mycket protein som 2hg soja.

Om man har en häst som är känslig mot vissa fodermedel så rekommenderar jag att blanda rena fodermedel själv.

Annars så är ju Krafft protein bra då det baserar sig på potatisprotein.
Men du gillade ju inte Krafft

tror ja ska åka dit och titta har hört om det där förr och själva "fabriken" ligger ju bara en 15 min från stallet..

är det pelleterat el i lösform? hur mkt gav ni? fodreade ni med havre el korn också?

Jag har använt fölmixen från Wollerts utanför Tierp i flera år nu. Både till min unghäst och till min gamling som har svårt att hålla hull på vårarna.
Blev tippsad om detta från vår granne som är uppfödare till mina hästar och som använt fölmixen hur länge som helst på sina föl.
Man märker en jättestor skillnad jämfört med andra foder.
Inte speciellt dyrt heller :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Yrja
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 616
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar