Sv: Föl Mix?

Fullblod kräver OFTA mer mat än vad tabellerna räknar ut åt dig, mina hade varit magra som skrikor med 9 kg stråfoder! De har fri tillgång och knaprar i sig rejäla mängder, skulle tippa på runt 20 kg.
Du kan inte ge fri tillgång? Eller åtminstone öka på med ännu mer grovfoder? Och får han inte i sig mer är det till att öka kraftfodergivan.
Jag antar att hästen ska bli "ridhäst" nu?
Och ofta kan det ta ett par månader innan hästen börjar ställa in sig på att inte löpa mer, då kommer ofta mer hull och mer "ridhästmuskler".
Min första tanke, du ger för lite mat.

teammalmgren skrev:
värdena har jag inte hemma men det är iallafall uträknat att han ska kunna klara sig på hösilage 9 kg och 0,5 betfor och 1 kg korn.

Då har uträknaren räknat för lågt behov på din häst. Det där skulle inte mitt fullblod ha klarat sig på ens när hon var i bra hull.

MER MAT! Får du i hästen mer grovfoder så ge det!

Vet faktiskt inte då jag har köpt mitt i Finland (det är ett finskt foder) men det är ju bara att söka på ex Google. Vet dock att det ska säljas i Sverige. Inte så fasligt dyrt heller.

Att han äter för lite mat vet ja ju det är därför jag vill ha tips på fölmix eftersom han inte äter mera än sina 9 kg ensilage.

Han har haft fri tillgång men ätit sämre då det funnits tillgängligt hela tiden. Han ska förhoppningsvis gå på korn och havre när han är riden ordentligt, men fram tills dess kommer jag följa vet.s råd.

Har veterinären gett dig rådet om den foderstat hästen går på nu? I såna fall tycker jag att du ska glömma den, du säger ju själv att hästen är tunn. Vad tror du händer när hästen rids ordentligt? Då får du ju bara ett lik kvar.
Eftersom hästen inte orkar trycka i sig mer än 9 kg strå får du helt enkelt ge mer kraftfoder, du ger inte särskilt mycket idagsläget.
Gör du inget åt det nu kommer hästen att tunna ut ännu mer, och fortsätter du rida utan att öka givan kommer han att börja ta av sin muskulatur, inget vidare. Då har du hamnat i en ond cirkel.

Du konstaterar själv att hästen är tunn, ge då mer mat innan det blir värre.

nej vet har gett mig rådet att ge fölmix som komplement till den nya foderstaten han får från och med onsdag. Jag vet inte hur han reagerar på den och tänker inte ändra den till att börja med utan att han får gå på den en vecka för att se ev resultat innan jag mixtrar med nått.

Det finns en anledning till att han inte får så mkt kraftfoder eftersom vi inte hittat nått han fungerar på, Där av frågorna om olika fölmix.

Ursäkta att jag dröjt med svaret. Fölmixen från Wollert är muslifoder så du ser vad du fodrar med för mat. Min fick bara fölmix när han var liten. Nu äter han Elitmix från samma ställe, det innehåller lite havre det gör däremot inte Fölmixen.

Mvh Lillanna

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Är ny här på buke så har ingen aning om jag har lagt in i rätt tråd eller inte, men iallafall! Jag har typ några allmänna frågor på...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Yrja
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 616
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar