Föl i vintrer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 422
P

prallan

Jag kommer ha mina häster i uteboxar i vinter, ska jag ha täcke på fölet?:confused:

Sv: Föl i vintrer

Inte om det är ett friskt föl som får vinterpäls vilket de allra flesta får. Vissa undantag för en del t ex fullblod.

Mamman har fullblodshårrem:crazy: Jag funderade inte på dagarna i hagen, utan i boxen på natten. Kan ju för 17 bli -30!
Hon kommer stå i stor box med mamman

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis häst FÖLADE i slutet av januari, det va smällkallt och 25 cm snö.
Ja, det fölet fick ha täcke på sig.

Jag håller med dig-inget täcke.

Ju mer man "jamsar" med hästarna.ju sämre skydd får dom mot naturliga fenomen :-)

Ta en bild på fölet några dagar innan du stallar in så kan vi svara på det då. Vi kan inte se nu vad din fölis får för päls i vinter. Sorry.
Sedan så spelar det faktiskt ingen roll HUR DJUP snö det är ute.

Senast ändrad:

Varför? Våra föl som föds på vintern föds med vinter päls. Och ja, det är fullblodstyper.

Mina fölisar bor också i uteboxar och jag har inte ens tänkt tanken att sätta på dom täcke. Är det snöstorm stänger jag överluckan på dörren, annars är den alltid öppen.
Håller dom sig bara torra (vilket dom gör inne) så fryser dom inte. Och är dom blöta när dom kommer in, så gäller det bara att ge mkt grovfoder så torkar dom snabbt.

Jag har även ett fullblodsto ståendes med föl i utebox, går mkt bra.

Min häst har stått i utebox 2,5 år nu och den dagen hon får föl kommer hon gå på lösdrift eller stå i utebox, för hon är överkänslig emot damm. Jag tror att det bara är superbra för ditt föl att stå ute, det kommer ju vänjas vid kylan naturligt och sätta päls därefter och vad är bättre än att få växa upp i utebox (om inte lösdrift) med fri tillgång till jättebra luft!? :bow:

Dessutom är det ju skydd emot nederbörd och vinden som oftast är kallast och dessutom brukar de värma upp lite mellan boxväggarna även ute. Det har behövt vara nedåt 10-15 minus för att vattnet skulle frysa i min box vintertid, hon har hållt det isfritt med sin kroppsvärme annars. Jag tycker ärligt talat det blir kallare ute i en hage utan vindskydd med mkt öppet landskap runt, en vinterdag när vinden ligger hårt på och det kanske även snöar, än i en utebox en kall natt..

Låter som att det skulle vara fel på ett föl som skulle frysa ute om det bara får tillräckligt med mat, det kommer säkert gå tippentoppenbra för din fölis ute :bow:

se bara till att fölet har gott hull så kommer den inte frysa, oavsett pälslängd/-mängd.
Min "guldklimp" har i hela sitt liv, dvs från fölåren och framåt, aldrig haft mer vinterpäls än att man kunnat tro det är sommarpälsen. Och jag har aldrig sett honom frysa....

se bara till att fölet har gott hull så kommer den inte frysa, oavsett pälslängd/-mängd.
Min "guldklimp" har i hela sitt liv, dvs från fölåren och framåt, aldrig haft mer vinterpäls än att man kunnat tro det är sommarpälsen. Och jag har aldrig sett honom frysa....

Sorry, nu kapar jag tråden och går nästan HELT från ämnet...:crazy:
Har en åring, som efter 2 månaders konvalecens som också innehöll en förstoppning som gjorde att hon tappade ALLT hull. Nu har hon varit utan konvalecens i ca 6 veckor men hennes hull har inte blivit nämnvärt bättre. Efter förstoppningen har hon varit väldigt petig med maten och i stort sett bara ätit gräs och för det mesta ratat (eller inte ätit upp) hennes kraftgiva.:smirk: Pga den dåliga (regniga) sommaren har jag tagit in henne då det regnat och varit kallt (hon står då och skakar= fryser ordentligt). Några tips på hur man får upp hullet på en sån här dam???
Just nu (när det inte regnar) äter hon gräs 12-13h/dag och står inne i box med fri tillgång till hö (ibland rycker jag gräs och ger henne i boxen oxå) och nytt "godare" kraft foder - får ca 1kg eftersom jag började med det för bara några dagar sedan. Tyvärr har jag just nu inte möjlighet att ha henne på bete dygnet runt eftersom de andra hästarna är för feta:devil: och våra hagar eller vägarna dit - har blivit översvämmade - de behöver torka upp lite till...

Hjälp...:confused:

/Kristin

Jag har bra erfarenheter av unghästfodret "Suregrow" från Dodson & Horrell

Vad har du för värden på höet hon får?
Om de inte är så höga kan det vara ide att ge någon form av lucern istället under tiden som hon står inne.
Efter som hon nu är i sämre skick och fryser när hon blir blöt kan också hjälpa att ha täcke på henne. Observera att jag inte hör till dem som älskar täcken. Men på en häst med nedsatt kondition så kan det vara ett av de få tillfällen då det är motverat att andvända täcke.
Suregrow har jag använt fast inte till att höja hullet på hästar utan istället för att se till så att lättfödda hästars behov av proteiner, mineraler och spårämnen täcks. Finns ett till liknade foder från en annan tillverkare som heter Opit-Gro. Om du vill prova dessa så kan du se vilket du lättast kan få tag i. Men som sagt så har motsatt erfarenhet av dessa foder och skulle inte använda dem till en häst som jag vill få upp hull.

Hm, jag använde det på min som unghäst, hon är svår att hålla hullet på. Men det som är bra är just att det är väldigt bra i näringsvärde tänkte jag, så att hästen blir starkare iaf:idea: Så den orkar äta grovfoder sen

Oki, tack för svaren! Ska kolla upp fodren och nästa vecka skickas analysen för årets skörd in.
Har provat att ge henne både av det nya och fjolårets hö - då fördrar hon fjolårets:angel: Som jag juh tyvärr inte har någon analys av - dock vet jag en som tagit analys av just detta parti och hävdade att det var mycket protein i :angel:
Förhoppningsvis får hon komma ut på bete 24/7 nästa vecka - tycker ni jag ska stödutfodra henne på betet i så fall?

/Kristin

Kan tillägga att hon just nu får Spillers "Meadow Herb" som ju ska anses extra smakligt + kornkross...finns väl en halv näve kvar av kraften på morgonen:idea:
Detta började jag ge henne när hon ratade Hippo Breed Groow
Hur fort vågar jag öka denna giva?

/Kristin

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka