Föl hård i magen?

_L_

Trådstartare
Hej!

Nu har shettisen äntligen fölat (den 12:e)!
Och allt gick bra förutom att jag inte såg någon träck efter fölet först! Jag tänkte att jag kanske missade det då fölningen gått utan problem och allt var klart när jag kom till stallet!
Hur jag än letade så hittade jag inget första dagen :( !

Nästa dag tänkte jag ringa vet men innan så skulle jag vara säker på att jag inte sett någon träck, så jag gick en runda i hagen och då hittade jag en hög! Samma färg som fölet hade lite rester av i rumpan. Så då blev det lungt för fölisen är hur pigg som helst!
Men nu har jag inte hittat nån mera träck i boxen! Ska leta i hagen där dom är 12-14 timmar om dagen.

Men det verkar som fölet är hård i magen?
Kan man ge något eller är det något fölet får i sig?

Stoet är inte så pigg på att äta :( och då jag har en hink jag ställer in med kraftfoder kommer fölet åt detta och "äter" så gått det går utan tänder :crazy: . Det mesta kommer ju ut men kan detta vara orsaken?
Fölet går och "äter"/slickar på det mesta, hö, jord, gräs, boxvägg :crazy: och stoets bajs men det är väl naturligt? Nått som saknas?

Stoet får 0,7 kg krafft pluss fri tillgång på hö men äter säkert inte mer än 3-5 kg. Höet är inte så bra utan har låga värden. Har tänkt öka foderstaten med lusernpellets (ökningen av kraftfoder ska ske efter att stoet gått ur fölbrunst tror jag).
Något i stoets foderstat som kan vara orsaken till att fölet är hård i magen?
Ska nog höra med vet men nån här kanske har något råd?

Mvh Lisa

Sv: Föl hård i magen?

Fölen brukar få diarè, men det kan så klart att den kan vara hård i magen!! ring till en vetrinär som kan titta på den!!!! det skulle jag ha gjort!

Föl som har ont i magen kan vara ganska allvarliga saker, tror du eller vet du att han har ont imagen?? det kan vara svårt ibland att se dom små korvarna :D
kan du inte bara hänga upp en krubba så att fölisen inte kommer åt kraftfodret??

Är du osäker så är det bättre att ringa en veterinär tycker jag....men skulle den vara förstoppad så syns det........dom blir ju väldigt dåliga då.

Hej!

Har köpt en krubba man kan hänga upp så inget mer tjuvsmakande där!
Ska höra med vet!

Mvh Lisa

Jag tycker att du måste se till att ge stoet mer och bättre foder. Ger hon tillräckligt med mjölk? Att fölet går och försöker äta på allt möjligt annat kan ju vara ett tecken på att det inte får nog med mjölk från sin mor. Äter man inte tillräckligt mycket så bajsar man inte så mycket heller.

Ett shetlandssto i första digivningsmånaden behöver ett tillägg till sitt underhållsbehov med 100-120 procent. Det betyder att hon behöver dubbelt så mycket energi jämfört med ett sto utan föl som ej är i arbete.

Försök få tag i ett bra hö med bra värden och hög andel smältbart råprotein. För att öka proteinhalten är lusern ett bra tillskott. Ett bra kraftfoder med relativt hög proteinhalt behövs förmodligen också.

Om du ändå är orolig för din fölunge så tveka inte att kontakta veterinären, men tänk på att det är lika viktigt att stoet mår bra. Det är ganska vanligt med hyperlipemi hos nyfölade shetlandsston, så det gäller att se till att de inte hamnar i en situation där de inte vill äta.

När Gimalay var runt ett dygn (den 8:e) märkte vi att han hade svårt att bajsa. Han stod och klämde och kämpade, till och med nör han låg ner, men det kom ingenting. Ringde vet på en gång, för det kan vara jättefarligt om de inte får ut det. Gav parafinolja både oralt och analt, och så var vi tvugna att pilla ut hårda pluttar som satt i vägen. Efter det så blev han bra, och han var helt slut efter att ha kämpat med att försöka bajsa. Nu mår han bra, vår lilla plutt.

En granne till mig. Fick föl för 3årsedan.
De köpte lavemang mikrolax och gav till fölisen. Det fungerade gör bra.
Hon bajsade som en gud sedan.

Jag har alltid gett fölet ett microlax under första levnadsdygnet, det fhar fungerat mycket bra, men då har jag mycket fullblod i mina hästar.
Har hört av erfarna personer att fullblod alt. fullblodskorsningar och särskilt hingsföl, kan vara hårda i magen.
Vet inte hur det är med andra raser?

Hälsningar Elizabet

sto eller hingstföl?
Hingstar är ofta förstoppade pga att dom har smalare bäcken än ston. Det ligger i deras exteriör att se ut så. Lite paraffinolja brukar göra susen. men det kan ta några dagar.

Vi får att par föl varje år och vi har alltid Mickrolax hemma.Det funkar jättebra.

Vi brukar också alltid ge mikrolax det första dygnet. Har aldrig haft några förstoppningsproblem.

En del ston 'städar' boxen i början, så hur man än letar så finns där inget fölbajs.

Min dam behövde hjälp på traven att tömma allt tarmbeck så hon fick microlax, och sen en minidos till 12 h senare för att vara på säkra sidan. Inga problem sen och inga tecken på ont i magen. Men jag såg henne aldrig skita (och såfort de var ute satt jag och tittade på dem eftersom hon inte fick gå ute så länge att hon la sig ner, så såfort hon ville lägga sig var det bara ta in ett par timmar). Och jag dammsög boxen men INGET fölbajs någonstans..

Det var då jag fick veta det att stona kan 'städa' boxen. Och eftersom fölet mådde bra så lät jag det vara men höll noga koll på om fölet bajsade så jag såg, och sa åt alla andra att kolla med. Dag fem kom pojkvännen glädjestrålande inspringande och sa att han minsann sett henne bajsa. Och stoet hade varit där som en - just det - dammsugare.

Efter en vecka ungefär slutade hon med det och jag fick mocka ut små fölskitar (som för övrigt ser ganska mycket ut som hundskit)

I fölningstider har jag alltid en paket Microlax (R) hemma. Finns att köpa receptfritt på Apotket.
Ger det i synnerhet till föl som är födda efter utsatt datum och i synnerhet till hingstföl.
Ju längre stiet går över desto mer minskar fostervattnet, som i sin tur leder till att fölen "torkar in" och då kan fr.a. mekoniumet bli hårdare och än segare än vad det normalt är.

Microlax (R) är helt ofarligt att ge, det ger en dilatation av analen och därmed gör det lättare för fölis att rkysta ut det sega mekoniumet.
Det ger inga andra biverkningar än att fölet bajsar (vilket i och för sig är = syftet) och det ger inga bestående behov av att man ska behöva ge mer och mer Microlax.
Får fölis bara ut mekoniumet, så kommer magen igång i och med att mjölken (diandet) sätter igång magen på dem.
Färgen på bajset som kommer sedan ser ju ut som bebisbajs (human) d.v.s. gulaktigt för att senare övergå till mer normalt hästbajsfärg.

Om det dock fortfarande INTE hjälper med Microlax, så bör Du snarast kontakta veterinär för då kan man behöva ta till grövre "atiraljer"...eftersom mekoniumförstoppning är inget att leka med....(fölet kan i värsta fall dö av det)

Lycka till!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Jag har tex bara sett den ena shettisfölet bajsa 1 gång men inga problem med magen på den andra för det men jag vet att mina ston brukar hålla rent i boxen efterfölen , sen när modern kommer i 9 dagarsbrunsten så brukar de få diarre.

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka