Sv: Föl frågor...
Angående gårdsnamn!
Man kan sätta namn efter stallet man har hästarna inackorderade i eller gården där man själv bor. Men även platser, orter osv.
Eller så kan man göra som jag gjorde.
Vi heter alla "töser" i min familj något som börjar på Ann i våra namn och sen hof betyder torp på isländska har jag fått höra. Hoppas det stämmer.
Så vårat registrerade gårdsnamn blev Annehof.
Vad jag förstått så måste man inte ha det registrerat om ingen annan har det, problemet då är att någon annan kan använda samma namn.
Registrerar du får ingen använda ditt gårdsnamn utan att först fråga dig så att det är ok.
Hoppas nu jag har allt rätt för mig.
/
Ann-Sofie - Annehof
Kan inte svara på dina frågor, men jag är oxå väldigt nyfiken på det här med gårdsnamn! Jag vet inte alls vad jag ska sätta för efternamn på mina två. Jag har dom i ett litet privat stall. Måste man ansöka om ett gårdsnamn eller får man sätta vilket som helst bara det inte är ett utan dom som finns registrerade?
Ursäkta knappRån
Angående gårdsnamn!
Man kan sätta namn efter stallet man har hästarna inackorderade i eller gården där man själv bor. Men även platser, orter osv.
Eller så kan man göra som jag gjorde.
Vi heter alla "töser" i min familj något som börjar på Ann i våra namn och sen hof betyder torp på isländska har jag fått höra. Hoppas det stämmer.
Så vårat registrerade gårdsnamn blev Annehof.
Vad jag förstått så måste man inte ha det registrerat om ingen annan har det, problemet då är att någon annan kan använda samma namn.
Registrerar du får ingen använda ditt gårdsnamn utan att först fråga dig så att det är ok.
Hoppas nu jag har allt rätt för mig.
/
Ann-Sofie - Annehof