Föl frågor...

Amore

Trådstartare
Lite frågor:

1. Om man betäcker med en hingst som inte är visad/bedömd räknas det då som en icke godkänd hingst? Tex om han är ung och inte riden så mkt?

2. Om man importerar ett sto som är dräktigt vad kommer då fölets gårdsnamn bli? Blir det den gården som den föds på eller den från Island? Vet många livmodersimporter som har isländska gårdsnamn.

3. Finns det några krav på vilket gårdsnamn man får ta? Jag förstår att man inte kan ta vilket som helst, men om fölet föds hemma på gården och man har ett mindre stall? Kan man döpa tex från gården;)

Sv: Föl frågor...

Kan inte svara på dina frågor, men jag är oxå väldigt nyfiken på det här med gårdsnamn! Jag vet inte alls vad jag ska sätta för efternamn på mina två. Jag har dom i ett litet privat stall. Måste man ansöka om ett gårdsnamn eller får man sätta vilket som helst bara det inte är ett utan dom som finns registrerade?

Ursäkta knappRån :o

1. Om man betäcker med en hingst som inte är visad/bedömd räknas det då som en icke godkänd hingst? Tex om han är ung och inte riden så mkt?

Svar ja, om hästen inte har ett betäckningstillstånd räknas den som icke godkänd. Men unga hingstar kan få betäckningstillstånd, över 115 i BLUP ger betäckningstillstånd utan exteriör visning och under så krävs en sådan.

2. Om man importerar ett sto som är dräktigt vad kommer då fölets gårdsnamn bli? Blir det den gården som den föds på eller den från Island? Vet många livmodersimporter som har isländska gårdsnamn.

Gårdsnamnet blir det du ger till fölet.

3. Finns det några krav på vilket gårdsnamn man får ta? Jag förstår att man inte kan ta vilket som helst, men om fölet föds hemma på gården och man har ett mindre stall? Kan man döpa tex från gården

Svar ja, förutsatt att gårdsnamnet inte redan är taget av någon annan.

Tackar :bow:

Om hingsten inte är godkänd, kan fölet bli det i alla fall? Om inte, om hingsten sedan blir bedömd och godkänd, blir fölet godkänt då istället? Eller...?? :crazy:

En i vårat stall fick föl och eftersom varken stoet eller nåt är Stenholmens, så fick ju inte fölet heta från Stenholmen. Så det döptes till **** från Linköping istället. Så dit föl kan ju heta från Motala i värsta fall ;)

En annan sak: Nackdelen med "våran" gård är ju att det bara skiljer en bokstav från en annan stor och känd gård så jag vet inte hur petiga dom är med sånt om man vill ansöka om gårdsnamn? Nån som har koll på det?

Man kan döpa efter socken, kommun, namn eller vad man vill. Men sen är det upp till SIF får jag förmoda om man godkänner.

Namn som är väldigt lika varann brukar de vara petiga med.

Tackar :bow:

Om hingsten inte är godkänd, kan fölet bli det i alla fall? Om inte, om hingsten sedan blir bedömd och godkänd, blir fölet godkänt då istället? Eller...?? :crazy:

Ett föl efter en icke godkänd hingst hamnar i en bilaga.
Ett hingstföl efter icke godkänd hingst kan aldrig själv bli godkänd i sverige. (tror dock typ att man kan köra den till danmark och få den godkänd, men är inte säker..)
Detta är jag ganska säker på att det gäller även om pappan senare blir godkänd.
Stoföl efter icke godkänd hingst vet jag inte riktigt hur det blir med, avla för man ju göra, men frågan är hur hennes föl kan bli reggade då..

Man kan döpa efter socken, kommun, namn eller vad man vill. Men sen är det upp till SIF får jag förmoda om man godkänner.

Namn som är väldigt lika varann brukar de vara petiga med.

Mja, det gäller inte alltid.
Vi har ju tagit namet Hvidagården (helt egenkomponerat för jag vill ta det med mig om jag flyttar).
Även namet Vida Gård finns nu registrerat och det uttalas ju precis lika men det brydde de sig inte om, så....

Skuggi. Det är nu ändrat att det inte ska finnas någon bilaga och alla avkommer ska kunna bedömas. Däremot är den dyra reg.avg. kvar och så DNA-test då. Men det kommer att vara obligatoriskt med DNA-test på alla föl som ska reggas 2008.

Mja, det gäller inte alltid.
Vi har ju tagit namet Hvidagården (helt egenkomponerat för jag vill ta det med mig om jag flyttar).
Även namet Vida Gård finns nu registrerat och det uttalas ju precis lika men det brydde de sig inte om, så....

Ja men här har du en väsentlig skillnad i bokstäverna, men jag kan ta ett exempel. Te x om någon ville regga ett föl från Lindh så skulle det vara tvärstopp, det finns redan Lind och det är såpass lika att det lättare skulle kunna förväxlas.

Lite frågor:

3. Finns det några krav på vilket gårdsnamn man får ta? Jag förstår att man inte kan ta vilket som helst, men om fölet föds hemma på gården och man har ett mindre stall? Kan man döpa tex från gården;)

En fråga är fölet/blivande fölet ett livmoderimport från Island?
För i så fall spela det igen roll om fadern är godkänd. Den blir ändå registrerat som om den är efter i Sverige godkänd hingst.

Attans, eran gårds namn är ju väldigt fint och jag hade gärna velat att fölet skulle få det som efternamn. Om inte ni misstycker dvs?
Annars kanske man får prova Djurkälla om de inte godkänner gårdens namn. "Från Motala"... :crazy: Njaa.
"Från Wester"... :rofl:

En fråga är fölet/blivande fölet ett livmoderimport från Island?
För i så fall spela det igen roll om fadern är godkänd. Den blir ändå registrerat som om den är efter i Sverige godkänd hingst.

Aha ok! :idea: Jepp livmodersimport :bump:

Ja men här har du en väsentlig skillnad i bokstäverna, men jag kan ta ett exempel. Te x om någon ville regga ett föl från Lindh så skulle det vara tvärstopp, det finns redan Lind och det är såpass lika att det lättare skulle kunna förväxlas.

I vårat fall är H satt i början och i bestämd form så kommer uttalet att bli helt lika eftersom det H inte hörs. Hvidagården eller Vida Gården. Jag tycker nog att det är förvillande lika.

Jo skicka in och testa :) för oss är det självklart lugnt!

Vad tror ni andra, våran gård heter Lindenäs och det är ju lika Ia&Dennis Lindnäs, godkänns det tror ni?

Jag tror de tittar på hur man stavar namnet, och där får de inte vara för nära. Har en viss erfarenhet av det.:crazy:

Skuggi. Det är nu ändrat att det inte ska finnas någon bilaga och alla avkommer ska kunna bedömas. Däremot är den dyra reg.avg. kvar och så DNA-test då. Men det kommer att vara obligatoriskt med DNA-test på alla föl som ska reggas 2008.

Tack för info! :bow:

Bra att de ändrat :banana:

Denna tråd har en bra rubrik så fortsätter jag på den här eftersom det är just frågor om föl jag har :idea:

Många säger att de ser fölen sparka, men inte JAG, det är alldeles lungt och stilla på båda stona :crazy: Båda är ju tjocka och ser definitivt dräktiga ut (även konstaterat dräktiga tidigare med UL). Hur kan man få fölet att visa några "livs-tecken"??
Båda stona ska föla månadsskiftet maj/juni så jag tycker att det borde vara lite liv vid det här laget!

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur