föl föl föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

jag får huvudbry. har en liten bäbis på 3 månader, han har börjat bli rättså hingstig redan. vet säger att man kan kastrera tidigast vid 8 mån. men när brukar ni göra det?
jag bara tänker om jag ska vänta så länge hur fan ska han vara då resterande 5 månader? ingen fara så kanske men tänk om han betäcker?

Sv: föl föl föl

Du kan kastrera så fort båda kulorna är nere i princip. Har aldrig haft ett hingstigt föl själv men har en kompis som fått en "sån" i år. Vad sjutton beror det på egentligen? Känns inte som normalt att en fölunge ska vara hingstig redan vid ett par månaders ålder.

Min hingstunge är och oxå rätt vild, han klättar och så på sin mamma och muckar mkt med sin kompis, när vi leder (borta...på seminstationen) så reser han sig och gör bocksprång och försöker att hitta på dumheter. Men vad...det är ju en hingst(och måste väl få vara det ett tag) och det gäller bara att säga vem som bestämmer. Visst kan man bli lite less dem :o men det är ju oxå charmen....Och inte betäcker han någon bara för att de klättrar bakom "rumpan" på dem. (det gjorde f ö vårat stoföl också även om hon inte var lika kaxig)

Har även jag en hingst som går mer på två ben än fyra.Han är snart 2 månader, men det är ju inte så att han vill betäcka sin mamma bara för att han klättrar på henne. Men jag undrar hur mycket man kan ta i men fölen hur hårt kan man "ryta" åt dem när de hoppar på en när man leder dem. Man gör man om de inte lyssnar på rösten utan fortsätter att stegra och bitas.
Annars är han jätte gosig och snäll att hantera
LINDA

Stampa med foten i marken hårt och fnys! Så gör äldre hästar som blir iriterade på fölen. Effekten uteblir inte. Funkar även på lite äldre hästar, faktiskt även på mina "gamla" hästar om dom skulle få för sig att testa lite dumheter. Man kan i och för sig behöva ta till rejäla stamp när det är äldre hästar. Min gamle hingst behövde ibland att matte nästan hoppade jämfota och frustade för att skulle fatta att det var allvar.

nej han betäcker inte i den bemärkelsen men han hoppar...så om några månader kanske.....

det problemet har inte jag med min. när man leder och hanterar är han jättesnäll. det har han fått lära sej från början. nu kan det bara vara någon gång han försöker nafsas lite men han vet så väl när jag säger NEJ.

Tack för tipset, jag ska prova att frusta och stampa takten ;)
linda

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka