Föl föddes i lera- fick avlivas

snutt

Trådstartare
Usch vad hemskt, läser på tidningen ridsports hemsida om ett föl som föddes i leran och ägarna visste inte vilket sto som fölat. Hur kan det få gå till på detta viset? Har man inte koll på sina ston som ska föla? Djurinspektören verkar ju inte vara någon hästkunnig, som kan tillåta att det får vara så här. Stackars detta lilla föl som inte ens fick en chans i livet. Vissa människor ska verkligen inte ha djur!!!!

Sv: Föl föddes i lera- fick avlivas

Fy f-n...så hemskt.
Har iofs läst om hästar som man totalt missat att stoet är dräktigt men ändå...

Stuteriet finns i Örkelljunga kommun och deras inspektör accepterar denna hästhållning. Han annser att det är bättre att stona fölar ute än i box. Visst ok, men kanske inte i en grupp med många andra hästar och man måste väl i alla fall ha koll på vilket sto som ska föla. Dessutom måste det väl vara en lämplig hage och inte där det finns ett riktigt lerhål??

Oj oj...jag försvarar verkligen inte detta o har inte läst artikeln i fråga heller. Men om de visste att ston skulle föla bör de definitivt ha bättre koll.
Det jag menade var att man ibland har missat att ston faktiskt varit dräktiga.

Förlåt om du missforstod mig det var absolut inte riktat till dig. Jag blir bara så ledsen och arg när jag går och ser på detta. Jag tycker det är rent djurplågeri!!!

Men jösses! "Det var ju dumt av stoet att föla i leran". Eh, sagt av en djurSKYDDSinspektör?!?!

Jag har bott i närheten av detta stuteri och vet vilka det var som hittade fölet, det hade tydligen hittats 2 döda föl i hagen tidigare i år också, men vet inte vem som fann dessa. Min förra veterinär anmälde redan stuteriet i slutet på -90-talet början på 2000-talet då han ansåg att hästarna fick för lite mat, ingenting hände.
De som hittade fölet var villiga att ta hand om fölet och flaska upp det ev hitta en amma, men ägaren avböjde, då lät han hellre avliva fölet, vilket också gjordes. De som hittade fölet är välkända och duktiga uppfödare (halvblod) så de visste vad de gav sig in på. Han talade även om för dem när de gjort anmälan mot dem, att det struntade han i för han klarade sig alltid undan.

Har också tänkt på de som köpt häst därifrån om de är säkra på att det är rätt stam på hästarna då hingstungarna gått kvar med stona länge och det fölas ofta på vintern och vid andra tillfällen under året. Stuteriet har ägt en godkänd hingst, tror han numera är död, han är iallafall inte i avel längre och så äger de/har ägt två avelsvärderade hingstar som de använder till sina ston om inte annat så på pappret. Numer kräver man DNA-test (antar jag att man även gör på avelsvärderade halvblod), så detta gäller för de föl som föddes innan denna regel trädde i kraft.

Kan tillägga att kommunens djurskyddsinspektör även hade sagt att det är djurplågeri att ha täcken på hästar.:eek:

Clintan och Marillo: Jag känner också till dom som hittade fölet och har hört en del om detta fallet och det är ju helt sjukt att det kan gå till så här. Finns det något som vi som befinner oss långt bort från detta kan göra? Anmäla kan man väl knappast göra bara för att man har hört att detta har hänt utan att själv ha sett det. Är det någon som vet något man kan göra för att hjälpa till i ett sådant här fall?
Namnlistor till kommunen eller nåt?

Jag vet också vilket ställe det är och jag trodde inte de höll på längre. Det är ju många år sedan de hade auktion ett par höstar för att de skulle "upphöra med avel pga sjukdom".

Har en bekant som körde dit för att köpa välstammat sto till tävling och avel (med godkända papper då givetvis).
Hon höll på att köpa ett sto utan gröna papper av ren okunnighet. Det upplyste de inte om. Men jag var med och visste hur det kunde gå till så jag frågade rent ut: Är det GRÖNA papper på stoet?
Njae, det var det ju inte, men det var godkända papper...

Ingen häst köptes där av min kompis.

Ärendet är polisanmält men det händer inte så mycket. Svårt med en djurinspektör som verkar helt okunnig när det gäller hästar. Tidningar som Hd och Kvällsposten är informerade men har ringt till inspektören som är helt på stuteriets sida, därför tar de inte in det i tidningen trots att de har bild material.

Jag vet att ni gör vad ni kan men att det inte händer så mycket. Hade gärna hjälpt till om det fanns något man kunde göra. Är länsveterinären kontaktad?

Ja det är han. Men det är svårt då det bara är denna händelsen för tillfälligt. Hingsten som varit inne hela vintern var de snabba att släppa ut nu. Dessutom är hästarna i gott hull denna vinter.

Ja det är han. Men det är svårt då det bara är denna händelsen för tillfälligt. Hingsten som varit inne hela vintern var de snabba att släppa ut nu. Dessutom är hästarna i gott hull denna vinter.

Nu har jag inte själv varit inne i stallet, utan bara hört detta av en person som varit det och h*n sa att de som stod inne, antar att det var hingstarna, stod inne hela vintern eller alltid och att bäddarna var så tjocka att öronen på hästarna nuddade taket, alltså hade där inte varit utmockat på evigheter. Nu är detta ju ett par år sedan det berättades för mig, så läget kan ju ha ändrats.
Nu är det ett tag sedan jag körde där förbi, men det brukade alltid gå minst 10 - 15 hästar i den stora hagen längs vägen, staketet brukade även vara dåligt och ibland stod det en ensilagebal ute, det fanns ju inget bete och ofta låg plasten från balarna kvar i hagen. Ett tag tyckte jag också att de var klart magra, detta var i samband med att min veterinär anmälde dem.

Clintan och Marillo: Jag känner också till dom som hittade fölet och har hört en del om detta fallet och det är ju helt sjukt att det kan gå till så här. Finns det något som vi som befinner oss långt bort från detta kan göra? Anmäla kan man väl knappast göra bara för att man har hört att detta har hänt utan att själv ha sett det. Är det någon som vet något man kan göra för att hjälpa till i ett sådant här fall?
Namnlistor till kommunen eller nåt?

det går att läsa här och skriva i debatten.
Kanske fler får upp ögonen.
http://www.tidningenridsport.se/content.asp?ArticleID=390874&CategoryID=7558&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Man kan be att få ett utdrag från kommunen över alla anmälningar som gjorts, vad jag har förstått har stuteriet anmälts många gånger, och anmälningar ska diarieföras. Dessa kan man sedan skicka till länsveterinären, så även om inspektören har ansett att det har varit OK så ser länsveterinären vad som anmälts och hur inspektören har agerat vid dessa anmälningar.

Av det som nämnts tidigare förstår jag också vilket ställe det handlar om...

Var där -96 och tittade på hästar. Hade då anställning som djurskyddsinspektör och jobbade i det då pågående "hästprojektet" vilket gjorde att jag, ska man säga, fashinerades av det jag då såg :eek:

Kan väl för alla som börjar ge upp hoppet nämna att djurskyddet vid årsskiftet 2008/2009 plockas bort från kommunerna. Förhoppningsvis händer mer då när fler sitter samlade och det inte bara är upp till en person :bow:

Var där -96 och tittade på hästar. Hade då anställning som djurskyddsinspektör och jobbade i det då pågående "hästprojektet" vilket gjorde att jag, ska man säga, fashinerades av det jag då såg :eek:

Kan väl för alla som börjar ge upp hoppet nämna att djurskyddet vid årsskiftet 2008/2009 plockas bort från kommunerna. Förhoppningsvis händer mer då när fler sitter samlade och det inte bara är upp till en person :bow:

Nu blev jag nyfiken....... Har du varit där och kollat som inspektör??
Hur gick det den gången?? Eller det var som nu?? De fick kanske besked innan om att ni skulle dit? Och hann fixa till hagarna och få ut de stackarna som stått på stall, eller det var kanske inte så på den tiden???Kan bara säga att hästarna fått det bättre sedan detta uppmärksammades, alltid nått:smirk:

Om ni hade anmärkningar på brister som skulle åtgärdas eller gav föreläggande så måste ju dessa finnas i kommunens diariesystem.

Angående djurskyddet så tas beslut angående detta i riksdagen den 9:e juni, så vi kan inte vara helt säkra på att det blir en förflyttning förrän beslutet har tagits där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 382
Senast: Ramona
·
Hästvård Mitt sto född 2002 är triangelmärkt pga en olycka när hon var 6 år. Hon blev triangelmärkt för att användas till avel så har inte...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Miss Sixty
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 078
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka