Föl (ej islandshäst) som går i passgång.

F

frid

Hej! Har nu observerat både fjordhästföl samt ardenneråring som går passgång emellanåt i skritten, framförallt när de har huvudet i normalhöjd. När de sänker huvudet så kommer de in i vanlig skritt. Är detta vanligt på föl med tanke på de långa benen eller så? Växer de e v bort från detta när de blir äldre och mer balanserade?

Sv: Föl (ej islandshäst) som går i passgång.

Tror inte du behöver oroa dig, föl växer och i de olika faserna hänger allt inte riktigt med helt enkelt, de flesta vuxna hästarna "råkar" gå i passgång också emellanåt om du studerar dem fritt i hagen, men då kanske det bara är några enstaka steg, eller vid bus eller liknande.

Sv: Föl (ej islandshäst) som går i passgång.

De flesta föl hamnar i lite "underliga" (för sin ras) rörelsemönster. Det försvinner när dom "växer ihop" och hittar sin kropp och balans.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 782
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025