Min tur fortsätter... De är fortfarande på kollo såklart med andra ston o föl. Det verkar gå bra.
Igår hade hovslagaren varit där och så kom det ett samtal på kvällen:
1. Mamma-häst har haft fång/eller har fång, hennes ena hov är som en skidbacke. Troligtvis har det hänt vid förlossningen. Eller kanske inte fång...men någon separation i hoven. Enligt hovslagaren har hovbenet gjort sår på lamellranden? Så nu är mamma-häst på boxvila med gipsad hov. Dock ohalt hela tiden.
2. Calle är nu på gränsen till ballerina-föl på båda fram. Rekommendation var att åka till klinik för att se om det går att göra nåt åt eller operation måste till.
Jag har själv inte pratat med den hovslagaren. Däremot kontaktade jag min hovslagare och veterinär (smidigt när det är samma person med båda titlar) som jag litar på 100%.
Det är svårt att bedöma såklart på distans, jag tänkte åka dit o kolla själv o ta bilder. Sen ska jag få den hovslagaren att ringa min hovslagare.
Min hovslagare sa att det är osannolikt att stoet skulle ha fått fång under förlossningen och vi har kollat henne hela sommaren utan några indikationer. Däremot sa hon att om man inte håller tån väldigt kort blir hovarna som skidbacke och det blir enorm belastning på tån och från den belastningen kan det bli separation.
Och ang fölis har vi ju haft tvärtom, men eftersom han växt mycket så har vi hållit koll hela tiden på benen. Nu kan det ha blivit så att när han fått gå ut med mer gräs och de fodras med kraftfoder och han har skjutit iväg. Men min hovslagare sa att stryp kraftfoder, låt han stå inne mer (nu blir det mer eftersom stoet är gipsat) men åk inte till klinik direkt, hennes erfarenhet var att de gärna vill operera och det är sista utvägen efter man provat allt annat. Hon frågade om de satt en kil under hoven men inget sånt vad jag vet.
Imorgon ska jag åka till de o kolla. O vet inte vad jag ska göra mer.... Tipset jag fick från min hovis var "Ta hem de så kan vi hålla koll". Men jag har ingen box, inga föl-kompisar. Jag kan nog fixa en box i nåt stall, borde kunna det iaf. Men kompisar...
Vad fan ska jag göra?