Det hade kunnat hända ändå. Risken är större i slutet säger alltid min veterinär iaf och det kan hända oavsett om det är veterinären som gör det eller man själv gör det. Det är inte som du har gjort fel efter vad du skrivit här men ta ut fölet nästa gång gör säkerhetsskullTack för bra tips, det är välkommet!
Jag sprutar i boxen och står nära dörren. Med facit i hand skulle jag kanske tagit ut fölis också, och det lär jag göra i fortsättningen om jag behöver ge igen.
Kollar också så att det inte är blod innan jag sprutar in men har inte riktat om. Däremot sprutar jag väldigt sakta, på uppmaning av min veterinär.
Han sa att det troligtvis är så att penicillinet ändå kommit lite i ett blodkärl och att risken är större ju fler dagar man har sprutat, eftersom sprutorna i sig ökar blodgenomströmningen i muskeln. Aldrig spruta på samma ställe, jag har bytt sida varje dag men kanske ändå satt sprutan för nära där jag redan sprutat.
Det hade kanske inte hänt om jag hade sprutat rätt jag har gett henne, och andra hästar, penicillin så många gånger men vet inte vad jag gjorde annorlunda nu.
Jag brukar försöka sätta sprutorna så det följer varandra utan att vara för nära så jag vet var jag har sprutat eller vad man ska säga och varannan gång på andra sidan halsen. Aldrig binda upp hästen men stå i boxdörren och vara beredd på att stänga dörren och släcka ner stallet. Hatar att spruta hästarna och är typ övertygad om att det ska gå dåligt varje gång, alltid en lättnad när det är klart.