Dom växer fort dom små liven. Har kämpat med hans hull då mamma haft lite blaskig mjölk.
Vad har du gett extra?
Min grabb tycker jag är i tunnaste laget.
Tror också hennes mjölk börjat bli lite "dåligt" med krut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom växer fort dom små liven. Har kämpat med hans hull då mamma haft lite blaskig mjölk.
Vad har du gett extra?
Min grabb tycker jag är i tunnaste laget.
Tror också hennes mjölk börjat bli lite "dåligt" med krut.
Oftast är det grovfodret som inte är tillräckligt bra om de inte håller hullet. Har ni analys? Var det era som fortfarande gick på bete, då kanske de inte äter tillräckligt med hö - gräset börjar bli rätt "svagt" nu...
Lucerne och evt fölpellets kan man ge om det behövs.
Ha koll så att stoet inte får juverinflammation Jag avvänjer långsamt och drar ner lite på kraftfodret så brukar det gå bra.Den sjuka hästen visade sig ha anaplasmos så nu har vi stallat in våra och ska börja avvänjningen imorgon natt.
Fölen kommer dela box och så går de med mammorna på dagarna under två veckor (är planen iaf). Sen flyttar mitt sto hem och fölen får gå ihop med en äldre valack. Vi har en lösdrift men det är troligt att dom kommer stå inne på nätterna så att vi har koll på att dom äter ordentligt, iaf i början.
Hur brukar ni göra/tänka vid avvänjning? Något särskilt man bör tänka på?
Ja usch, det vill vi inte ha igen! Hur långsamt är långsamt för dig?Ha koll så att stoet inte får juverinflammation Jag avvänjer långsamt och drar ner lite på kraftfodret så brukar det gå bra.
Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna.Ja usch, det vill vi inte ha igen! Hur långsamt är långsamt för dig?
Vilket bra upplägg! Jag hade gärna haft längre tid än ett par veckor men jag måste anpassa mig lite till den andra stoägaren. Är lite nervös för avvänjningen faktiskt!Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna.
Börjar med att vid intag så går fölet då in i egen box och diar inte förrän på morgonen innan utsläpp. Det gör jag i ca 2 veckor och sen 1-2 veckor där dom får dia i hagen först. Oftast går dom ihop med sina mammor ett tag till i hagen efter dom har fått egna boxar men om dom ska säras på och flytta ihop i en flock ute på lösdriften så så tar det ca en månad totalt. Många gör det på kortare tid men jag tycker detta fungerar bra för oss. Det blir ingen stress på ngt sätt när det tas steg för steg.
Det kommer att gå bra, inget att oroa dig över. Mammorna brukar tycka det är rätt skönt och har fölen en eller flera kompisar så brukar det också gå braVilket bra upplägg! Jag hade gärna haft längre tid än ett par veckor men jag måste anpassa mig lite till den andra stoägaren. Är lite nervös för avvänjningen faktiskt!
Tack jag hoppas detDet kommer att gå bra, inget att oroa dig över. Mammorna brukar tycka det är rätt skönt och har fölen en eller flera kompisar så brukar det också gå bra
Så gör vi också.Brukar nog hålla på en månad om fölen ska säras på helt från mammorna.
Börjar med att vid intag så går fölet då in i egen box och diar inte förrän på morgonen innan utsläpp. Det gör jag i ca 2 veckor och sen 1-2 veckor där dom får dia i hagen först. Oftast går dom ihop med sina mammor ett tag till i hagen efter dom har fått egna boxar men om dom ska säras på och flytta ihop i en flock ute på lösdriften så så tar det ca en månad totalt. Många gör det på kortare tid men jag tycker detta fungerar bra för oss. Det blir ingen stress på ngt sätt när det tas steg för steg.
Och nu står mitt sto med trolig juverinflammationVisa bifogad fil 79347
Än så länge är dom väldigt tillfreds, både föl och ston
Redan? Har hon feber?Och nu står mitt sto med trolig juverinflammation
Ja, nästan 40 grader imorse. Jättesvullet juver. Veterinären kommer i eftermiddag.Redan? Har hon feber?