Haha, inte alltid bra med väl sällskapliga föl
Men klok mamma! Rozalie hänger inte alls med i svängarna!
Nu tror jag den här lilla damen har förstått att man inte springer över folk, men hon är så sprättig att man får ha ögon i nacken om man är i hagen.
Snart är det dags att släppa ihop med andra stoet och fölet med, de är iväg på betäckning nu men bör komma hem vilken dag som helst. Blir nog väldigt nyttigt för henne att få en kompis att leka med.
Drygt 2 v nu
Visa bifogad fil 73144
Vilken fantastisk bild! Fölet är verkligen en skönhet!
Jag hoppar in i tråden här, och idag är vår lille hingst två veckor gammal.
Det har varit intensiva två veckor då han i princip stod på kotorna bak när han föddes.
Veterinären ordinerade boxvila i fem dagar med promenader 2×5 min per dag och sedan successiv utegång på hårt underlag.
Jag har haft god tilltro att det löser sig, då bekanta och kunniga inte tyckt att det var något bekymmer - det brukar reda sig.
Samtidigt är nog dessa fölben mer dokumenterade än nödvändigt...
För att jag är "lugn och det löser sig", så innebär det inte oro och noggrann övervakning. Jag har mätt tider i rasthagen, fotograferat vinklar på kotorna morgon och kväll, gjort collage och jämfört och analyserat så jag blir tokig.
Familjen med, kan jag säga, eftersom jag kör till stallet flera gånger om dagen och allt tar sådan tid, inte minst mocking osv.
Nåväl, idag har jag pratat med klinik och vi får tid med veterinär och hovslagare på onsdag i nästa vecka.
Utvecklingen går framåt, men inte så snabbt som det "borde", och kanske har det blivit överansträngning när han varit ute och inte vilat sig tillräckligt.
Så nu blir det boxvila en vecka med promenader på hårt underlag 5-6 ggr per dag. Han har dessutom fått sprutande diarré och morgonens övning var att stå still och bli tvättad i rumpan. Intorkat klet tog en bra stund att lösa upp, och handdukstorkade skinkor och barnsalva, blev resultatet, toppad med Quick Fix från apoteket.
Jag tröstar mig med att han blir fostrad och hanterad på köpet, och hittills är han relativt foglig.
Han reagerar, men slappnar direkt av när han förstår att någon håller och är konsekvent. Än så länge är han så lätt i kroppen så det gör inget när han reser sig lite. Det är avreaktionen som är det viktigaste, tycker jag.
Pust. Jag är ändå lite less nu, skall erkännas.
Tur man har semester.
På bilden till vänster är han ett dygn. Vad säger ni andra som har mer erfarenhet?