Fegis som inte är fegis längre hade en cocktail av streptokocker och rhodokocker och får 3000 mg Klacid och 3000 mg av ett till antibiotikum jag inte minns namnet på per dag, den senare medicinen kan dessutom ge stoet livshotande kolit om hon skulle lyckas få i sig något av medicinen så vi har en särskild box för medicinering och sedan torkar vi runt mun och läpparna på fölis, samt övriga ytor innan de går tillbaka till sin box. Då värmeböljan slog till med 28 grader i skuggan fick han dessutom som biverkan av rhodokockerna sprutdiarré. Distriktsvet. hade spm vanligt annan kund först och verkade inte jätteintresserad av att komma, men då sa jag att får han inte dropp tror jag han dör så då gick de med på att komma. 6 h tog det innan denne kom från det att jag ringde, så halvt panikslaget gav jag honom vatten via spruta i munnen, massor med diarsanyl och äppelmos. Han var helt lealös och stod bara och hängde.
Så tack för att disktriktsveterinärerna numera är hästkunniga, men en stor
till att det typ aldrig finns en veterinär tillgänglig när man behöver dem utan då är det akut till djursjukhus som gäller och helt ärligt har vi ett tak för vad det får kosta på en vanlig fölunge.
Nu är han dock mycket piggare och leker faktiskt i hagen som ett vanligt föl, ingen mer hosta eller hackel när han andas, och temperaturen har gått ned. Så det ser ut som att vi fixar det här