Ja det kan man undra.@Kristall10 Fy vilken tråkig attityd från den veterinären Hur tänkte hon där?
Förstår verkligen dilemmat med att få på skon - De är ju lite lätt poppiga när de står inne mycket och själv är det inte lätt att få ihop det. Kan du fortfarande få på en stor grimma som en sele runt kroppen? Lite lättare att hålla i tänker jag.
Det mörks tydligt att kunskap och erfarenhet i detta änne i stort sett saknas helt, eller i alla fall är väldigt begränsad.
Vet förstod inte hur han kunde bli x-benet av tetracyklinet. Hennes föl som hon gett tetracyklin hade då inte blivit veka utan snarare förblivit kontraherade länge.
"Han måste ha varit vek redan" sa hon. Men det var han inte.
RMC sa ju precis det här till mig när jag kontaktade henne direkt dag 1. "Passa så att han inte blir vet och blir x-bent i stället."
Varken hon eller Mats Holmstedt (hovslagare på beridna högvakten i Sthlm) som också var med vid första korrigeringen rekommenderar att man ger tetracyklin. Utan först och främst förlänger tån för att få ner hoven i backen. Och då kanske vid grava kontrakturer bara behöver ge en halv eller en dos eftersom tetracyklinet ändrar så väldigt mycket på fölet.
Men det lät inte dom den här veterinären förstod det. Hon lät väldigt frågande och avvisande till det när jag sa vad dom sagt.
Sånt gör mig ledsen. Det var ju ingen kritik mot min veterinär, jag hade ju ingen hovslagare som kunde hjälpa mig då så vi var ju tvungen att ge tetracyklin. Men jag tycker att man som veterinär inte ska uttala sig så avvisande om något som man inte har så stor kunskap i.
Jag har ju landets ledande experter på detta i ryggen och då borde man som veterinär i stället bli nyfiken på hur man kan behandla.
Skulle behöva ringa om mer sedering kom jag på idag men jag drar mig verkligen för att prata med dom igen...