Ända sedan igår morse när jag pratade med en av distriktsveterinärerna här i stan ang att få köpa några rullar vet-plast så har jag inte kunnat släppa det hon sa.
Hon sa att hade det varit hennes föl hade hon avlivat honom för länge sedan. Hon hade aldrig haft ett föl som varit så dåligt att det inte fått vara ute...
Men hon förstod nog inte riktigt varför han inte får vara ute. Det är ju pga att knät är utsatt för trauma iom att det är snedbelastat. Och för varje gång han hoppar/stegrar och landar hårt på frambenen så utsätts ju knät för än mer trauma och risken att det går sönder ökar och går det sönder så är det kört. Och ute hoppar han ju och busar än mer.
Man avlivar ju inte alla hästar som nån gång måste stå på boxvila?! Och det går ju åt rätt håll och han är superpigg och mår bra i övrigt.
Hon sa även att hon aldrig hade orkat hålla på så som vi gör. Tycker det är ett konstigt tankesätt hos en veterinär. Visst är deras jobb att försöka hjälpa alla djur man kan? Orkar man inte så kanske man ska byta yrke.
Känner att jag inte vill kontakta dom igen ang fölungen. Inte roligt att få såna kommentarer, men har ju samtidigt inget val då vi inte har så många andra veterinärer i stan.
Min hovslagare sa att han tyckte det var oprofessionellt sagt och att jag inte skulle bry mig. Men det är svårt, hon lät uppenbart missnöjd med det vi håller på med och jag kan tänka mig att dom diskuterar detta på stationen. Hon är ändå vår seminveterinär och själv uppfödare och jag har anlitat henne i många år och har tyckt att hon varit bra att ha att göra med.
Känns inte alls roligt.
Och dessutom har jag ingen aning om hur jag ska få på skon som han nu ska ha på dagen. Han ska ha på den på dagen under sina promenader och en annan sko på natten.
Jag är ju själv hemma hela dagarna, har semester nu men min sambo jobbar så enda gången jag kan få hjälp är på kvällen när nattskon ska på.
Provade nu när han låg ner. Gick bra en stund. Men innan jag hade hunnit klippa av vet-plasten som man fäster skon med så hade han skuttat upp och jag fick jaga honom runt boxen med den dyrbara rullen vet-rapp hängandes efter sig i spånet. Så nu är halva rullen förstörd av spånet då det fastnat i klistret.
Hur sjutton ska jag kunna hålla i fölet, sätta på skon, linda fast den och sedan hålla i rullen med ena handen och klippa av med andra utan att han far iväg?! Dessutom svår att klippa av då det är så klistrigt. RMC sa bara att jag måste lösa det.
Satt faktiskt i boxen och grät i morse efter det katastrofala försöket med skon då allt kändes så hopplöst. Att jag typ inte sovit mer än 5 timmar per natt senaste veckorna hjälper ju inte direkt heller....