Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni någon Box att plocka in dem i? Det är lite mindre yta att fly på då.
Det går inte att göra någonting ute, hanteringen är alltid i box. Den är dock ca 9 m lång, så han kan röra sig rätt mkt där oxå. Leia är iaf duktig, hon står snällt stilla medan vi försöker hantera honom.

Naturligtvis går vi ut och klappar Leia i hagen och pysslar med henne och försöker klappa fölet lite samtidigt, men det är inte ofta det går.

Är de ute på nätterna? Nu har ingen av våra varit skygga snarare tvärtom. Men vår första unge kom tidigt och således var det en del pyssel med in och ut till hagen och då hon inte följde mamma så började vi tidigt att leda henne, först med grimskaft som sele runt rumpan men därefter som vanligt med grimma. All hantering in och ut tror jag har varit toppen för nu tar jag både mamma och föl utan bekymmer (när fölis inte är allt för busig!), så fortsätt du bara den vanliga hanteringen så förstår han snart att det inte är några konstigheter. Jag hade inte tvingat mig på i övrigt utan bara gjort det jag behöver för att vardagen ska fungera sas.

Är de ute på nätterna? Nu har ingen av våra varit skygga snarare tvärtom. Men vår första unge kom tidigt och således var det en del pyssel med in och ut till hagen och då hon inte följde mamma så började vi tidigt att leda henne, först med grimskaft som sele runt rumpan men därefter som vanligt med grimma. All hantering in och ut tror jag har varit toppen för nu tar jag både mamma och föl utan bekymmer (när fölis inte är allt för busig!), så fortsätt du bara den vanliga hanteringen så förstår han snart att det inte är några konstigheter. Jag hade inte tvingat mig på i övrigt utan bara gjort det jag behöver för att vardagen ska fungera sas.
I början var de inte det, men i förrgår och inatt är de. Tränar inför betessläpp + att jag är ganska trött på att mocka :p Hagarna mockas ändå, men det går betydligt fortare om man slipper göra det i boxarna. Jag har dem hemma och vi har semester, så det är inga problem att ta dem in och ut ett par gånger per dag för hanteringens skull. Hittills har han följt Leia bra utan grimma, men ska de iväg nästa vecka måste vi ju ha styr på grimma och grimskaft.

I början var de inte det, men i förrgår och inatt är de. Tränar inför betessläpp + att jag är ganska trött på att mocka :p Hagarna mockas ändå, men det går betydligt fortare om man slipper göra det i boxarna. Jag har dem hemma och vi har semester, så det är inga problem att ta dem in och ut ett par gånger per dag för hanteringens skull. Hittills har han följt Leia bra utan grimma, men ska de iväg nästa vecka måste vi ju ha styr på grimma och grimskaft.
Ja men dåså de lär sig fort så du ska se att de löser sig :)

Iaf, vi fick på honom grimma idag. Först försökte vi hålla honom, men det var helt kört, han blev väldigt upprörd och lyckades knocka sambon så han ff är groggy... Då provade jag att lura på honom grimman istället, det funkade. Han tyckte naturligtvis att det var jättekonstigt och äckligt, men lugnade sig efter en stund och kunde tom äta med den på. Lyckades lura mig i närheten av honom igen och tog av grimman, vill inte att han har på den ute inatt när jag inte har uppsikt över honom. Ska ta in honom flera ggr per dag och jobba med detta.

Han börjar oxå resa sig en massa när han busar och är uppe och klättrar på Leia. Känns som om jag skulle behöva ha iväg honom på betet, men vet inte om det blir för hattigt med bara några dagar där, sedan iväg till seminstation. Förhoppningsvis ska de stå där medan Leia sprutas igång och fram tills hon blir inseminerad. Efter det ska de iaf på bete... Jag får ju dessutom några dagar extra på mig att öva hanteringen på om de inte åker på bete innan de ska till seminstationen.
Det är jättejobbigt när de är så där, jag lider med dig. Vanligtvis går det över när mammorna hanteras vid in- och utsläpp och vid borstning men vissa är trixigare än andra.
Vi har kört två spår på gården. Jag har en fantastiskt duktig stallägare när det kommer till t.ex. avmaskning, få med sig föl in transporter eller ut i hagen, samt när de ska verkas första gången. H*n kör helt sonika på tekniken att fånga in fölet och sen hålls det fast lugnt och bestämt. Ofta blir det protest precis i början men sen fogar de sig snabbt.

Vi har en uppställningsspilta i stallet där stoet kan stå uppbunden, sen kan fölet stå mot väggen antingen precis bakom eller vid sidan av mamma. Perfekt vid verkning och avmaskning första gången. Men det förutsätter att du är stark som en oxe och har vanan inne att fånga upp halvvilda föl, annars blir det bara värre, som din sambo fick erfara...

Jag är varken stark som en oxe eller speciellt bra på det där så jag kör samma teknik som dig, lurendrejeri. Men då gäller det att man redan har lite försprång och vet vad fölis gillar och att man kan komma nära den. T.ex om den är matglad eller älskar att bli kliad nånstans, på så sätt kan man ofta flytta fokus från grimman eller vad det nu är.

Det är jättejobbigt när de är så där, jag lider med dig. Vanligtvis går det över när mammorna hanteras vid in- och utsläpp och vid borstning men vissa är trixigare än andra.
Vi har kört två spår på gården. Jag har en fantastiskt duktig stallägare när det kommer till t.ex. avmaskning, få med sig föl in transporter eller ut i hagen, samt när de ska verkas första gången. H*n kör helt sonika på tekniken att fånga in fölet och sen hålls det fast lugnt och bestämt. Ofta blir det protest precis i början men sen fogar de sig snabbt.

Vi har en uppställningsspilta i stallet där stoet kan stå uppbunden, sen kan fölet stå mot väggen antingen precis bakom eller vid sidan av mamma. Perfekt vid verkning och avmaskning första gången. Men det förutsätter att du är stark som en oxe och har vanan inne att fånga upp halvvilda föl, annars blir det bara värre, som din sambo fick erfara...

Jag är varken stark som en oxe eller speciellt bra på det där så jag kör samma teknik som dig, lurendrejeri. Men då gäller det att man redan har lite försprång och vet vad fölis gillar och att man kan komma nära den. T.ex om den är matglad eller älskar att bli kliad nånstans, på så sätt kan man ofta flytta fokus från grimman eller vad det nu är.
Jag har en kompis som haft många föl, hon är som din stallägare. Erfaren, stark och vet alltid hur man ska lösa dessa situationer. Hon har mkt att göra själv och är inte alltid tillgänglig, inte ens på tfn el messenger, så ibland blir jag lite vilsen. Skönt att det finns andra vägar att söka info då.
Tack alla, det är guld värt för mig! :love:

Hur i hela fridens namn får man då till det så att det inte blir fel? Det är jättesvårt när han verkligen inte vill vara i vår närhet.

Det blir ju inte bättre av att Leia ska till seminstationen nästa vecka för ombetäckning, det innebär att det måste funka m grimma och grimskaft + lastning då...

Det är skitsvårt. Vi har fått tvinga oss på dom från och till. Som när de ska åka till seminstation. Däremellan försökt väcka nyfikenheten genom att gulla med både stoet och de andra sociala fölen.

Ja det är verkligen inte så lätt alla gånger med de små liven. Jag har fått tänka om med en här lille iaf. Hans mamma var ju så otroligt självständig o social som föl, lätt att hålla på med och kom till en jämt. Hennes lillebror var lite mer mammig och tog lite längre tid på sig men inga större bekymmer. Med nuvarande så blev det så att mamma häst var väldigt vaktig de första dygnen, vi kom inte närmare än 100 meter. Försökte o locka m kraftfoder men icke sa Nicke, på 3:e dygnet så började hon slappna av och jag kunde få in dem i boxen så hon fick äta. Lillen var nu ganska skygg o gömde sig bakom mamma, jag tänkte låta han vara o låta han få komma fram i sin egen takt. Det funkade ju så bra m Ninjas lillebror... dagen efter så vänder han rumpan till o ger mig en fet spark på benet:eek: då ändrade jag mig. Jag tog honom helt sonika runt halsen (Han är rätt liten) och han gav med sig typ direkt. Jag har fortsatt en liten stund varje dag, och han har inte visat några sura tendenser sen. Igår kom han själv fram för lite kli :love: så nu tänkte jag låta han vara ifred ett tag. Grejar mkt m Ninja när de är inne och tänkte fortsätta m det, hon verkar faktiskt uppskatta mina omsorger numera, har inte alltid varit så :D.

@L8P8 Vi har haft ett par skygga genom åren och kör så som en mycket duktig hoppuppfödare i Sverige förespråkar - Lite varje dag. Vi fångar in de skygga och håller om dem antingen en arm om bogen och en om baken eller backa in i ett hörn och håll en arm om bogen och en om bålen. Mjukt men bestämt grepp. Testar att klia lite och se ifall de tycker det är mysigt. När de slappnar av stryker man dem bara lite snabbt och släpper de sedan direkt. Fördel om modern är "med" nära i boxen om de är väldigt mammiga.

Det brukar ge sig fort när de kommit på att inget farligt händer, och kommer de på att det är mysigt att bli kliade brukar de komma självmant sen.

@L8P8 Vi har haft ett par skygga genom åren och kör så som en mycket duktig hoppuppfödare i Sverige förespråkar - Lite varje dag. Vi fångar in de skygga och håller om dem antingen en arm om bogen och en om baken eller backa in i ett hörn och håll en arm om bogen och en om bålen. Mjukt men bestämt grepp. Testar att klia lite och se ifall de tycker det är mysigt. När de slappnar av stryker man dem bara lite snabbt och släpper de sedan direkt. Fördel om modern är "med" nära i boxen om de är väldigt mammiga.

Det brukar ge sig fort när de kommit på att inget farligt händer, och kommer de på att det är mysigt att bli kliade brukar de komma självmant sen.
Det är ju så vi har gjort, men han bråkar mer och mer istället. Nu provar jag med att sitta långa stunder i box och hage och då kommer han fram och nosar på mig lite, men aktar sig för att gå för nära. När jag klappar/borstar Leia, kliar jag honom om jag kommer åt. Han tycker att de är jätteskönt, vill gärna klia tbx, men han är samtidigt snabb iväg om vi skulle tränga oss på i vad han tycker är "sin sfär".

Vilken liten sk..unge jag fått :sneaky: idag när jag borstade Ninja så tyckte han att jag inte hade på hans mamma o göra. Till o börja med var han så söt o följde mig o snusa mig i håret men sen när jag skulle byta sida o borsta så tyckte han att nähä du, nu ska jag dia. Jag skulle gå förbi han och då la han öronen bakåt, vände rumpan till och ladda för en spark, jag hann precis daska till han i rumpan så han for iväg. Man blir ju alldeles paff :o. Funderar på att döpa han till Oidipus (mammakomplexet) :p, om han ska fortsätta på det viset.

Min lilla är hemma igen! Lymfangit och dermatit. De trodde först att hon hade en infektion i själva benet i kotan, men så är nog inte fallet. Jag ska dock behandla som om det vore så, antibiotika intravenöst genom permanent kanyl. Bandagebyte varannan dag. Hon ser så pigg ut, härligt att se :love:

Mirre ligger inte riktigt på plus idag han heller. Tur att han är så gudomligt söt och ganska snäll i de flesta situationer. Idag var en till sån här dag när han inte skulle följa med. Stallägaren hade hjälpt mig genom att sätta upp avspärrningar så att han bara kunde gå åt ett håll, dvs med mamma. Men det tyckte inte han. Så när Mammans ägare höll i henne skulle jag fösa honom framåt till henne. Eh, nej tack sa fölis och sparkade mot mig. Då blev jag arg och röt till. Han var nog inte så nära att han skulle träffa men så får man verkligen inte göra, ens om man är ett gulligt föl. Förhoppningen är att han ska ha lärt sig till om några dagar då vi tänker ha nästa omgång ledträning (det har vi ut till hagen, då går det jättebra).

Haha när jag läser vad ni skriver inser jag att vi nog har fått de allra snällaste fölisarna. Jag har aldrig sett några bakåtstrukna öron eller tillstymmelse att de skulle sparka åt oss. Den ena har stegrat lite vid ngt tillfälle få hon varit busig men inte så att de blivit närgånget, kanske beror det på att de är ston eller är det lugnet före stormen? :o Iofs är mammorna oerhört milda och vänliga och har inte mkt till humör mer än nerv som visar sig ibland vid yttre omständigheter.

Haha när jag läser vad ni skriver inser jag att vi nog har fått de allra snällaste fölisarna. Jag har aldrig sett några bakåtstrukna öron eller tillstymmelse att de skulle sparka åt oss. Den ena har stegrat lite vid ngt tillfälle få hon varit busig men inte så att de blivit närgånget, kanske beror det på att de är ston eller är det lugnet före stormen? :o Iofs är mammorna oerhört milda och vänliga och har inte mkt till humör mer än nerv som visar sig ibland vid yttre omständigheter.
Hans mamma är ganska tuff, och han har alltid varit cool. Och lite egen. Men tar tillrättavisningar bra och har lärt sig fort. Han stannar och går när man säger ptrr och smackar, och är duktig på att följa vad jag gör med kroppen när vi promenerar. Men han vet vad han vill, och så är mamman också. Maistic som morfar ju, och Erbstein som mormorsfar. Så det är tufft på den sidan familjen. Samtidigt är han så mkt gulligare än sina storasyskon...

Hans mamma är ganska tuff, och han har alltid varit cool. Och lite egen. Men tar tillrättavisningar bra och har lärt sig fort. Han stannar och går när man säger ptrr och smackar, och är duktig på att följa vad jag gör med kroppen när vi promenerar. Men han vet vad han vill, och så är mamman också. Maistic som morfar ju, och Erbstein som mormorsfar. Så det är tufft på den sidan familjen. Samtidigt är han så mkt gulligare än sina storasyskon...
Haha vi upplever vår FR-unge väldigt kvick, både vad gäller att förflytta sig och snabbtänkt i huvudet. Visserligen är mamman också väldigt smart så det kanske kommer därifrån vad vet jag. Men vi har kanske att göra med de där om några år :D Vad har mamman fått för tidigare ungar?

Haha vi upplever vår FR-unge väldigt kvick, både vad gäller att förflytta sig och snabbtänkt i huvudet. Visserligen är mamman också väldigt smart så det kanske kommer därifrån vad vet jag. Men vi har kanske att göra med de där om några år :D Vad har mamman fått för tidigare ungar?
Hon har en fyraåring efter Friendship som hoppar riktigt bra (9-9 på treårs och 8,5-8,5 trots skadad under vintern på fyraårs) men som inte alls har samma stjärnglans som Formidabel. Han är tuff och snygg men liten, bara 161 och rör sig inte alls som mamman. Hon har bra trav, men skritten och galoppen är något hastiga båda två. Sen har hon en tvååring efter en fransk hoppstammad hingst som var med på Hingsttåget för 3 år sen. Den har jag bara sett en gång och hon var snygg, men ganska bra galopp men mycket attityd. Så vi valde FR för att hans avkommor ska vara trevliga i humöret och inte så skarpa

Min lilla är hemma igen! Lymfangit och dermatit. De trodde först att hon hade en infektion i själva benet i kotan, men så är nog inte fallet. Jag ska dock behandla som om det vore så, antibiotika intravenöst genom permanent kanyl. Bandagebyte varannan dag. Hon ser så pigg ut, härligt att se :love:
Skönt att höra att hon är pigg och hemma igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama