Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg att jag inte har skrivit så mycket om kokosbollen. :D
Han är pigg och glad men lugnare än vad sin storebror var som liten. Väldigt mild och mysig..:love:
Han föddes lite windswept och har efter rådgörande med veterinär en begränsad hage dagtid och är inne på box nattetid. På mindre än en vecka har det blivit väldigt mycket bättre. Här kommer en film när han är ute för första gången. Han har rätat upp sig betydligt sen dess.
Någon som minns hur hans bror RäzerHanz aka Unik rejsade?:rofl:

Tack! Ja, han är verkligen så himla mysig. Mild, lättsam och lagom nyfiken utan att vara för på. :heart
Jag sa till min sambo att vi borde ha hela stallet fullt med SO-ungar om alla är som Obsidian och Anton. :)
Det är först nu tror jag som jag verkligen lärt mig att uppskatta Antons temperament. Han var ju min förste unge så jag trodde att det var "standard" med så snälla föl. Inte riktigt, har jag fått inse efter årets buse. :) Anton var verkligen en perfekt unge att börja med, kul att det verkar som att hans trevliga mentalitet verkar vara utmärkande för pappan.

Det är först nu tror jag som jag verkligen lärt mig att uppskatta Antons temperament. Han var ju min förste unge så jag trodde att det var "standard" med så snälla föl. Inte riktigt, har jag fått inse efter årets buse. :) Anton var verkligen en perfekt unge att börja med, kul att det verkar som att hans trevliga mentalitet verkar vara utmärkande för pappan.
Jag fick ju börja med en liten huligan som inte hade läst några som helst fölhandböcker.. Han följde inte mamma, pucklade på mamma med slickade öron när han inte fattade hur man diade, brakade ut ur lära-staket-hagen trots tre träslanor, rejsade typ non stop i hagen, hoppade ut från ridbanan och var inte ett dugg gullig och gosig..:devil: Men nu är han hur trevlig som helst, så det finns hopp!!:rofl:
Denna bebbe har fått fyra slanor i lära-staket-hagen och alla andra säkerhetsanordningar jag har kunnat komma på eftersom jag istället trodde att alla fölisar var såna där huliganer som hans bror..:D Men Obsidian traskar mest lugnt runt och tittar på på omgivningarna typ.:love:
I3607331W384H512V

I3606932W363H507V20170719T092420Z.jpeg

I3607333W384H512V

Och pussas och gosas och är alldeles ljuvlig...:love:

Imorgon blir min lillkille 7v, herregud vad tiden går fort så fort dom kommit ut i världen!
Jag blir mer och mer kär i denna charmknutte, han är allt man kunnat önskat sig verkligen.

Miraz accepterar inte riktigt det andra fölet ännu men dom två små har ibland fått chansen att komma varandra nära när Miraz varit lite ofokuserad på dom.
Hoppas hon kan slappna av så dom kan få börja leka med varandra snart.

På tisdag ska Miraz få skor fram och Mazeen ska få hovarna kollade också.
Tycker han är riktigt trevlig och hålla på med, ibland något envis/tjurig men inte omöjlig! Han har lärt sig när han gjort rätt åtminstone för då får han massa kli vilket han älskar!

Växer gör han också, ska ta med mig mätstocken och vattenpasset någon dag och försöka mäta honom igen.
Han var 99cm som nyfödd, kul och se vad han är nu 7v senare! Tycker även han äntligen börjat lägga på sig lite mer över revbenen igen vilket gör mig lugnare med :p

Så fort M fått skor på sig fram så tänker jag börja gå korta promenader och ev longera henne lite i skritt och trav men detta endast för att dom skall visas om 1 månad, så ingen hårdkörning här inte men stoet lär komma igång lite eftersom även hon skall visas och sen lär jag väl iaf kunna leda han framåt i skritt och trav som det ska göras där.

Men jag är nervös till tusen, livrädd för att dom kommer tycka en massa fel om dom båda två och att dom kanske tycker hon inte skall gå som något avelssto mer osv osv.

Nåja, babbelmaja det är jag det, sorry :o:o

En nytagen bild på Valle
Jag är ju såklart partisk men jag tycker att han är sååå vacker <3

Han är så mycket trevligare nu, han har förstått att man inte får sparkas och bitas. Lukta och gosa är nya favoriten :)

20232389_10154587202306857_7426435434967757389_o.jpg
Åh så fin :love: det låter lovande angående bitandet o sparkandet, finns hopp om min huligan då:sneaky:

Tage har kommit på att man kan bita och dra i allting och med tanke på att han bara de senaste dagarna blivit mer och mer social, så vill man inte säga till för mkt. Lite gör jag, men jag tillåter visst noppande just nu.
Film som jag tog alldeles nyss:

Foto från igår när hovis var här. Tage var lös och gick och kollade på allt möjligt i stallet, speciellt praktiskt är det när hovis har båda händerna upptagna och man kan göra precis som man vill med honom (Tage, inte jag :D ).
20228724_1608443792523113_3766213580466082879_n.jpg

Han behöver en större hage innan han skaffar sig longeringsskador :D
Håller med!:D
Men han är lite windswept så veterinärerna vill att han ska gå där på dagarna och sova inne på nätterna tills han har rätat upp sig.
Det ska bli såå kul att titta på honom när han får gå ut i större hage...:rofl:

Idag fyller Obsidian 2 veckor och har fått földiaree. Jätteskönt att bli tvättad i rumpan tycker han.
Jag passade på att mäta honom också. Han är 110 cm hög. Är det litet, normalt eller stort? Jag minns inte hur stor hans bror var vid samma ålder.

Idag fyller Obsidian 2 veckor och har fått földiaree. Jätteskönt att bli tvättad i rumpan tycker han.
Jag passade på att mäta honom också. Han är 110 cm hög. Är det litet, normalt eller stort? Jag minns inte hur stor hans bror var vid samma ålder.
Fölungen jag fick i år var 102 som nyfödd och 112 som 4 veckors. Jag räknar henne som normal mot det mindre än så länge

Ingen aning, men skulle tippa på att det är ungefär samma storlek som på Tage. Han var iaf 105 cm när han föddes och är lite större nu, två veckor och en dag :D senare.

@Nalasmatte Tack, jag är själv mkt förtjust i honom:love:. Det är betydligt trevligare nu när man faktiskt får lov att röra vid honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama