Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar inte. Måste till Helsingborg imorgon igen. Hon är svullen i kotan igen och har lite feber.
Nä, stackars er. :( Hoppas verkligen att allt går vägen.

Jag har stått och svurit över vårt självständiga föl som blankt struntar i mamma i kväll. Men jag tar hellre det än en sjukis, alla dagar i veckan. Mirre går inte med mamma om han får valet att vara kvar i flocken. Och han är 37 dagar gammal bara. Valet får han när jag inte har sällskap med till hagen, och det är ju inte alltid jag får sällskap till dem. Så idag fick han vara kvar i hagen medan jag och mamma gick och hämtade hennes stödmat och så fick hon stå utanför hagen och äta. Efter 30 min utan mamma fick han äntligen lite mammalängtan och beslutade sig för att komma och hänga med oss, så då kunde vi gå in och tvätta den äckliga muggen allihopa. Och öva på att ta på och av grimman. Men så här kan vi ju inte ha det. Mamman kallar inte på honom heller. Gnäggar inte ens. Det är som att hon tycker att det är ganska skönt med egentid och maten ifred (han vill gärna stå i hennes mat annars).

Jaha. De blev kvar. Ingen riktig diagnos än, men troligen en infektion i själva benet i kotan (inte i leden). I och med att hon chockade "kan" jag bara behandla med hippotrim och antiinflammatoriskt hemma. Räcker nog inte.
Min fina.

Fy vad tråkigt Mauen! Hoppas ditt föl repar sig snabbt!!
Amanda det låter som en väldans självständig liten en du fått. Skönt ändå att han är så trygg...

Min är nu mätt av hovis med en mätsticka och han var 128 cm. Snart 3 månader.
Är det att räkna som stort? Tittade på min idag och jag tycker ju det är en rejäl bit, men så tänker jag att han är äldre än de flesta andra fölen på gården. Jämfört med kompisen i hagen så ser han ut som en gigant.

@Amanda_F När jag fick mitt första föl gick stoet i riktig storflock med iaf 15 andra ston med föl. Det var lögn att få med fölet från flocken. När jag började rida stoet kanske två månader efter fölning (jag var 17 och ville rida...) lät jag helt sonika fölet gå kvar med flocken och tog ut stoet. Det gick faktiskt hur bra som helst. Han var helt trygg där och hade massor av barnvakter. Så för att stödfodra och tvätta mugg hade jag bara låtit honom vara kvar precis som du gjorde :).

Nä, stackars er. :( Hoppas verkligen att allt går vägen.

Jag har stått och svurit över vårt självständiga föl som blankt struntar i mamma i kväll. Men jag tar hellre det än en sjukis, alla dagar i veckan. Mirre går inte med mamma om han får valet att vara kvar i flocken. Och han är 37 dagar gammal bara. Valet får han när jag inte har sällskap med till hagen, och det är ju inte alltid jag får sällskap till dem. Så idag fick han vara kvar i hagen medan jag och mamma gick och hämtade hennes stödmat och så fick hon stå utanför hagen och äta. Efter 30 min utan mamma fick han äntligen lite mammalängtan och beslutade sig för att komma och hänga med oss, så då kunde vi gå in och tvätta den äckliga muggen allihopa. Och öva på att ta på och av grimman. Men så här kan vi ju inte ha det. Mamman kallar inte på honom heller. Gnäggar inte ens. Det är som att hon tycker att det är ganska skönt med egentid och maten ifred (han vill gärna stå i hennes mat annars).
När mina har kommit in i den åldern så har jag gjort lite olika. Antingen börjat ledträna dem så smått för att kunna få med sto+föl ihop. Eller lämnat i hagen med flocken, men då har mina varit lite äldre, 3-4 månader när man ändå ska börja öva så smått inför avvänjningen.

Ojoj vad ni skriver :)

Här har det varit lugnt eftersom vi flyttade till nytt ställe, har bara tagit dom ur hagen dom senaste dagarna (innan har inte gått så bra när flocken varit så på mina) men nu kan man iaf schasa iväg dom även när man är själv.

Idag passade jag även på och gå med dom upp till stallet, första gången sen jag lastade ur dom på plan. Gick bra, killen har lärt sig lite mer att följa mamma nu men jag lär leda/hålla honom många ggr för rätt som det är så drar han åt ett annat håll som är mer intressant :p

Igår tex när jag hade lämnat dom i hagen och dom stod och drack vatten vid ingången så går jag ut och hinner bara upp till grusvägen och så hör jag att någon är på ingången och vänder mig bak då har jag Mazeen i hälarna gnäggandes efter mig :o lillskit är vad han är!

Miraz stod kvar i hagen och bara tittade, hahaha
Mazeen var skit stolt när han stod där på grusvägen och kollade på mig, så jag började direkt där med hur fan gör jag nu men jag chansade och gick ner i hagen och öppnade samt gick in i hagen en bit och ropade och då kom han efter mig, Miraz hummade lite också då.

Han är en riktig buse och JO vi har ström!! Han har aldrig följt efter mig genom staketet... Suck!

Börjar bli nervös inför sommarpremieringen också, tänk om han inte kommer gå och gå samt springa med, tänk om han är ett monster :p Nej, han är inget monster han är väldigt lätthanterlig faktiskt men han har en liten envis/tjurig sida också ibland när han inte får som han vill :p hahaha

Min lille har också börjat ta egna beslut. Han går efter mig istället för mamma, efter en stund kommer han på att han är långt ifrån mamma och ropar på henne så får hon komma till honom....
Och när vi går till hagen sticker han alltid ut på samma åker och springer iväg en bra bit innan han stannar och upptäcker att mamma inte är med.

Mamma är också rolig, släppte dom i paddocken för några dagar sedan för jag skulle filma den lille. Då hoppar hon över ingången och springer in i sin box i stallet, Med fölet kvar i paddocken..

Idag har lille skiten blivit chippad. Han var jätte duktig både när hon chippade och när hon ryckte tagel från svansen :)

Är det att räkna som stort? Tittade på min idag och jag tycker ju det är en rejäl bit, men så tänker jag att han är äldre än de flesta andra fölen på gården. Jämfört med kompisen i hagen så ser han ut som en gigant.

Jag vet inte om det är stort för åldern.... men jag känner mig ändå ganska säker (som du också verkar vara) att han är stor. Han har redan från födseln och hela vägen till nu som 3 månader varit klart större än storebror då han var lika gammal. Storebror är nu som 5 år ca 167 cm. Jag hoppas att denna bara växer snabbare och inte blir så mkt större än 170. Men den här är dock mer högställd än brorsan så blir det bara långa ben så gör det inte lika mkt om han blir större :).

Fölis följde faktiskt med idag, mest för att ingen annan stod och lockade på honom vid grinden. Men sen vände han och drog några repor längs med hagen och jag och mammahäst stod och kollade lite på honom. Sen helt plötsligt kom han farande och sprang rakt in i ett staket som är längs med vägen in till stallet. Superläskigt såklart och efter det höll han sig noga in vid mamma och mig. Undrar om det ska behöva hända något sånt varje gång för att han ska fatta att det är bäst att följa med mamma.

@Jealle Det låter rätt stort med 128 ja, Mirre var ju 116 häromdagen, men är ju bara en månad så det är väl inte omöjligt att han är lika stor om två månader. Han kommer troligen bli större än storebror i alla fall som bara mäter 161. Mamma är bara 159 (trots ganska mkt manke) och pappa är ju 170. Mamma är tyvärr rätt tunn nu, hon blir det med sina föl. Hon får 1 kg Krafft Proetin plus och 1 kilo lucernpellets som vi blöter upp. Sen går de på bete dygnet runt, men det är nog för magert för henne, så vi känner oss lite villrådiga. Meningen var inte att vi skulle behöva åka dit varje dag men nu skulle vi behöva åka flera gånger om dagen och stödmata känns det som.

Calle Kamel och jag gillar det där med spontan miljöträning. Han och morsan fick byta hage idag. Var själv på gården så lät honom gå lös med grimma på efter mamma. Så klart att det kommer en bil med släp på vägen när jag ska släppa dem. Calle är inte jättevan vid bilar så han vände och sprang in i det tomma stallet. Trots det kunde jag lugnt släppa mamma häst i hagen, stänga grinden och gå upp i stallet för att hämta honom.

Skärpan han har har han börjat kanalisera till att bli trygg med mig istället, det är tacksamt.
Brorsan var ju jämt gudasnäll, århundradets tacksammaste föl typ, men den här ungen är "min" på ett annat sätt, han har valt mig. Brorsan kunde du i princip sätta i händerna på vem som helst och han var lika snäll.
20121153_2047906595235008_3399819407469323531_o.jpg

20117078_2047907125234955_1299210766759574708_o.jpg

20157397_2047906935234974_5928937878340724040_o.jpg

Han växer så det knakar och är inte direkt i sin snyggaste fas i livet, fölpälsen håller på och släppa också. Man ser iaf att han har ett vackert ansikte, kan inte avgöra om det kommer från mamman eller pappan ännu. :)

Kul att läsa om allas göranden och havande med våra fina föl!

Själv har jag inte fått den snälla, söta avkomma jag hoppades på... O_o Eller han är både snäll och söt, men utöver det även väldigt skygg och inte alls intresserad av att ha kontakt med oss. Först lät vi honom vara några dagar, vi provade att närmade oss, men när han pep iväg så lät vi det vara, tänkte att han kommer tids nog. Sen pratade jag med min veterinär, han har f

Kul att läsa om allas göranden och havande med våra fina föl!

Själv har jag inte fått den snälla, söta avkomma jag hoppades på... O_o Eller han är både snäll och söt, men utöver det även väldigt skygg och inte alls intresserad av att ha kontakt med oss. Först lät vi honom vara några dagar, vi provade att närmade oss, men när han pep iväg så lät vi det vara, tänkte att han kommer tids nog. Sen pratade jag med min veterinär, han har f

Mitt ena stos för har varit exakt så allihop. De är sedan extremt lättlärda och så fort de gjort en grej en gång utan problem så funkar det i regel, däremot är det viktigt att det inte blir fel i någon ände.

Mitt ena stos för har varit exakt så allihop. De är sedan extremt lättlärda och så fort de gjort en grej en gång utan problem så funkar det i regel, däremot är det viktigt att det inte blir fel i någon ände.
Hur i hela fridens namn får man då till det så att det inte blir fel? Det är jättesvårt när han verkligen inte vill vara i vår närhet.

Det blir ju inte bättre av att Leia ska till seminstationen nästa vecka för ombetäckning, det innebär att det måste funka m grimma och grimskaft + lastning då...

Hur i hela fridens namn får man då till det så att det inte blir fel? Det är jättesvårt när han verkligen inte vill vara i vår närhet.

Det blir ju inte bättre av att Leia ska till seminstationen nästa vecka för ombetäckning, det innebär att det måste funka m grimma och grimskaft + lastning då...
Har ni någon Box att plocka in dem i? Det är lite mindre yta att fly på då.

Iaf, vi fick på honom grimma idag. Först försökte vi hålla honom, men det var helt kört, han blev väldigt upprörd och lyckades knocka sambon så han ff är groggy... Då provade jag att lura på honom grimman istället, det funkade. Han tyckte naturligtvis att det var jättekonstigt och äckligt, men lugnade sig efter en stund och kunde tom äta med den på. Lyckades lura mig i närheten av honom igen och tog av grimman, vill inte att han har på den ute inatt när jag inte har uppsikt över honom. Ska ta in honom flera ggr per dag och jobba med detta.

Han börjar oxå resa sig en massa när han busar och är uppe och klättrar på Leia. Känns som om jag skulle behöva ha iväg honom på betet, men vet inte om det blir för hattigt med bara några dagar där, sedan iväg till seminstation. Förhoppningsvis ska de stå där medan Leia sprutas igång och fram tills hon blir inseminerad. Efter det ska de iaf på bete... Jag får ju dessutom några dagar extra på mig att öva hanteringen på om de inte åker på bete innan de ska till seminstationen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama