Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon har lindriga inflammationer i sidoligamenten i båda framhovarna, och en väldigt liten skada på djupa böjsenan nere i hoven. Har fått kortison i hovarna nu så jag hoppas det blir bättre snart@MiniLi vad fick hon för diagnos? Hoppas att det inte var något allvarligt.
Usch. Nelly har sår från en liknande skada, ett två faktiskt. Hon har fastnat två gånger i staket tidigare. Har förstått att hennes bara var köttslamsor när det hände (långt före min tid) men såret har spruckit upp flera gånger så läkningen har tagit väldigt lång tid..Här är inte så roligt just nu!
Noella fastnade i ett staket i torsdags och skadade sitt bakben rejält. Stort köttsår ända in till benet, ca 20 cm långt och 5 cm brett.
Fick åka med henne till Helsingborgs hästklinik där hon blev kvar för operation. De kunde inte göra det samma dag utan var tvungna att vänta på att svullnaden skulle lägga sig.
Så idag har hon blivit sövd och ihop sydd så gott det går. Tyvärr finns inte så mycket skinn att sy i så veterinären tror att det kommer spricka upp igen. Den benbit som syntes har torkat, så eventuellt kommer det att dö och då läker inte såret utan hon måste opereras igen! Det positiva är att det inte var några skelett- eller senskador.
Om allt går som det ska får jag hämta hem henne på tisdag eller onsdag!
Går det fortsatt framåt för er med skadan?@Mirtai Det går faktiskt över förväntan. Stygnen är tagna, veterinär var ute och tog dom. Skulle ju ta vartannat stygn under två gånger för att försöka få det att hålla ihop så bra som möjligt. Har spruckit en del men läker bra. Lägger nu om varje dag, har blivit lite svallkött som jag behandlar med lotagen. Kör även med biolight vid varje bandagebyte. Ska även ut och gå med henne 5 minuter varje dag och hon ska få börja vara i sjukhage korta stunder vid bra väder.
Måste säga att hon tar det med ro, boxvila i över tre veckor, men bara att ut och gå i grimma med henne. Lite överladdad och vill öka farten men lyssnar snällt när man säger till.
Prognosen ser väldigt bra ut, hon kommer bli helt återställd, men kommer ju få lite ärr efter. Återstå att se hur mycket det blir!
Aj då! Jobbigt med kryckor!@MiniLi Det går fortsatt framåt, nästan helt läkt. Har en sårskorpa kvar på en del av såret och vi ska avvakta lite och se så det inte spricker upp innan hon får gå ut med de andra i hagen igen. Men har fått börja longera henne och hon har fått springa runt i ridhuset och bralla av sig. Tyvärr råkade hon träffa mig på låret så jag har hoppat på kryckor ett tag.
Hon får vara ute när väder tillåter men har bara haft henne på stallplanen eftersom det är enda stället som inte är lerigt!
Längtar verkligen efter att få börja rida henne igen och se om hon kommer ihåg något från utbildningen. Har inte blivit så mycket ridning här ett tag nu eftersom jag sålde min andra häst (Noellas mamma) några veckor innan Noella skadade sig. Fått låna sambons islandshästar men är ju inte detsamma som att rida sin egen!