Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så irriterad över alla jäkla flygfän.:rage: Har aldrig haft problem sommartid med ögonen på mina, men i år har alla utom en haft väldiga bekymmer. Lillemannens mamma har jag t.o.m fått behandla med salva, och nu har han fått problem också, det har antagligen smittat över. :mad:

I övrigt är han pigg som en spigg fortfarande, han har gått och blivit stickelhårig över hela kroppen och är något av en tjockis för tillfället. :)

Vilket elände :cry:
Stoet har fått fång, står nu på box till imorgon då det blir veterinären. Någon som har erfarenhet av fång på digivande ston? Hur har prognosen varit och hur ser rehabiliteringen ut?

Vi bestämde aldrig om veterinären skulle komma ut eller om jag skulle komma in med sto och föl. Hur hade ni gjort? Jag har bara ca 10 min till veterinären som tur är.

Stoet har fått fång, står nu på box till imorgon då det blir veterinären. Någon som har erfarenhet av fång på digivande ston? Hur har prognosen varit och hur ser rehabiliteringen ut?

Vi bestämde aldrig om veterinären skulle komma ut eller om jag skulle komma in med sto och föl. Hur hade ni gjort? Jag har bara ca 10 min till veterinären som tur är.

"Plingar" @Habina som jag vet haft digivande fånghäst.

Jag har själv aldrig fått fång på en häst men jag är ganska säker på, någon som vet får rätta om det är fel, att man aldrig ska transportera en häst i fångens akutläge.

Kom precis ihåg att jag knäppte några bilder när Maja fick komma ut i hagen för första gången häromdagen. Fick inte till några bra "actionbilder" så jag får väl tillägga att det var något så kopiöst med spring i de där benen :bump: Synd bara att det fina vädret försvann :(
ta6fbk.jpg

29wakbm.jpg

fmjrme.jpg

xdz1u8.jpg

kckojk.jpg

Bonus-bild: här övar hon på sin flug-bitch-blick :D
33dfocx.jpg

Jag tilläggsfodrar alla stona på betet med kraftfoder varje dag och igår när jag gick ut så passade jag på att observera lill-tjejen. Alltså jösses vilket humör hon har :O
Hon blir as-sur på sin mamma när de äter ur samma bytta. Öronen slickade bakåt och när mammahäst inte bryr sig det minsta så backor hon bak och hotar med att sparka. Försöker verkligen få sin mamma att gå undan från maten. Vilken tur att hennes mamma inte bryr sig :p:p:love::love:

De som blir svarta föds gråa. De som föds svarta blir oftast mörkbruna. Jag har en som föddes svart och han är nu fint mörkbrun. Vad hade din för färg när den föddes @Elinapril ?

Ja, mitt sto Ariel fick fång av fölbrunsten. Prognosen var god, hon reagerade bra på medicinen. Det negativa var att fölet fick stå på box en del, samt att han blev dålig i magen av medicinen. Han har, tre år senare, fortfarande känslig mage.

Ariel stod på box i ett par veckor och fick sedan (mot veterinärens order) successivt gå ut mer och mer. Hon fick anfallet i slutet på juni 2013 och jag fick börja skritta henne uppsuttet i januari 2014. Vi skrittade sedan tre månader innan vi började trava.

Det enda som kändes knepigt var att veterinären endast fokuserade på att häva anfallet, sedan fick vi noll råd kring igångsättning etc. Jag hade som tur var en superbra hovslagare som stöd.

Jag hade aldrig låtit en häst med fång transporteras om det fanns andra alternativ. De har extremt ont! Så säg åt veterinären att komma ut direkt.

Så stolt över min lillfia idag. Hovslagaren var ute till några av stallets andra hästar så han kikade på Majas fötter och tog några tag med raspen (hon var pyttelite inåttåad ena fram). Stod som ett ljus hela tiden :love:

Sen övade vi på att gå i grimma och grimskaft ut till hagen. Innan har jag bara tagit ut dem genom stallet från boxen till lösdriftsdelen där de kan gå ut själva, med mamman i grimskaft och fölis lös, men idag tog vi vägen runt stallet till grinden. Inte heller det var några problem, bästa tjejen :heart

Ja, mitt sto Ariel fick fång av fölbrunsten. Prognosen var god, hon reagerade bra på medicinen. Det negativa var att fölet fick stå på box en del, samt att han blev dålig i magen av medicinen. Han har, tre år senare, fortfarande känslig mage.

Ariel stod på box i ett par veckor och fick sedan (mot veterinärens order) successivt gå ut mer och mer. Hon fick anfallet i slutet på juni 2013 och jag fick börja skritta henne uppsuttet i januari 2014. Vi skrittade sedan tre månader innan vi började trava.

Det enda som kändes knepigt var att veterinären endast fokuserade på att häva anfallet, sedan fick vi noll råd kring igångsättning etc. Jag hade som tur var en superbra hovslagare som stöd.

Jag hade aldrig låtit en häst med fång transporteras om det fanns andra alternativ. De har extremt ont! Så säg åt veterinären att komma ut direkt.

Jag har samma erfarenhet med att fölet får dålig mage och fortsatt känslig mage. Mitt sto fick fång och fölet som nu är fyra år gammal har fortfarande känslig mage.

Veterinären kom ut igår, gav diagnosen hovböld båda fram (röntga ej) och öppna upp och gipsa. Det som jag tycker är konstigt är hur hennes hovar och sula helt plötsligt blivit så dåliga, hon har ju bara gått på bete och mjuk hage. Har haft jättebra hovar tidigare. Hon har ju haft svårt att hålla vikten trots kraftfoder och tillskott sedan i våras, i vanliga fall blir hon fet bara av att titta på en rundbal... Ska man be veterinären ta prov för cushings? Hon är ju 19 så hon är ju inte ung längre...

Veterinären kom ut igår, gav diagnosen hovböld båda fram (röntga ej) och öppna upp och gipsa. Det som jag tycker är konstigt är hur hennes hovar och sula helt plötsligt blivit så dåliga, hon har ju bara gått på bete och mjuk hage. Har haft jättebra hovar tidigare. Hon har ju haft svårt att hålla vikten trots kraftfoder och tillskott sedan i våras, i vanliga fall blir hon fet bara av att titta på en rundbal... Ska man be veterinären ta prov för cushings? Hon är ju 19 så hon är ju inte ung längre...

Ja, det tycker jag att du ska be veterinären om. Ett PPID-prov alltså.

Hittade de verkligen hovbölder eller "fanns" de inte när veterinären karvade upp?

Nu kan jag inte jättemycket om just PPID men diffusa hovproblem, fång utan att alla gånger kunna säga rakt ut att det verkligen är fång (ibland diffusa symptom på fång) och helt plötsligt svåra att få i hull men trots det fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama