• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 251 616
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013

Jag skulle gärna vilja ha en vit. Hur gör man? Här blir det bara brun, brun och så svartbrun :arghh:

Gör som jag, skaffa ett skimmelsto som tidigare inte fått någon skimmelavkomma, säg till stoet varje dag under dräktigheten "Vad som helst bara inte en skimmel" så ska du nog se att du får en vit du med. ;)

:laugh: :laugh:

Men jag har ju bara BRUNA ston!!! Måste jag skaffa en häst till för att kunna få en vit!!??!! Min man kommer att strypa mig om jag släpar hem en kuse till :cautious:

Det bör ju rent logiskt sett fungera på en brun dräktig med en skimmel också tror jag... Men att hitta en vettig skimmelhingst som inte lämnat en enda avkomma som skimmlat av blir nog svårt. :D

Jag skulle gärna vilja ha en vit. Hur gör man? Här blir det bara brun, brun och så svartbrun :arghh:

Bara att skicka hit stona, här får alla ston skimmelföl oavsett vilken färg de är, finns det en enda chans till skimmel så blir de garanterat det här :rage: :cautious:

Bild bomb på mina(våra) 2 älsklingar...

Blizze: 2,5 månad gammal
IMG_56112_zpscf1ba6dd.jpg
[/URL][/IMG]

Gillar att hoppa :-)

IMG_5729_zps090a40b4.jpg
[/URL][/IMG]

IMG_5717_zpsc584099f.jpg
[/URL][/IMG]

o mitt lilla hjärta Dea... <3

IMG_5689_zpsc536eb13.png
[/URL][/IMG]

IMG_5682_zps26fc7f42.png
[/URL][/IMG]

IMG_5672_zps3d5bb34e.png
[/URL][/IMG]

För övrigt finns det en skimmelhingst som hittills verkar vara misstänkt homozygot (kan alltså inte få annat än skimlar) och det är Corriendo Tau han har två skimmelföräldrar och kan alltså ha dubbel uppsättning skimmelanlag nu har han ju inte så många avkommor än men alla jag har sett hittills är skimlar så antingen är det slumpen eller så har han mkt riktigt två skimmelanlag och kan aldrig lämna någon avkomma som inte är skimmel.

Bara att skicka hit stona, här får alla ston skimmelföl oavsett vilken färg de är, finns det en enda chans till skimmel så blir de garanterat det här :rage: :cautious:

Hahaha är det så enkelt :p Nu är det för sent i år, märr 1 semineras idag :D (märr 2 är dräktig och märr 3 ska inte semineras alls om hon inte lär sig veta hut :rage:)

Jag vill ju inte ta ifrån dig dina illusioner men fio kommer vara för gammal för att rida OS 2020....:devil:

För att skaffa en vit så korsar man sitt vita sto med en brun hingst eller tvärtom. Har funkat bra de 2 ggr jag gjort det förut...:D

Jag satt och gick igenom hela Radissons avkommelista på BLUP och tyckte att det skulle vara rätt hyfsad chans att få en vit, då typ alla är vita.
Men min blev också brun... Hoppas på att den blir gråare för var fällning! :p

Jag vill ju inte ta ifrån dig dina illusioner men fio kommer vara för gammal för att rida OS 2020....:devil:

För att skaffa en vit så korsar man sitt vita sto med en brun hingst eller tvärtom. Har funkat bra de 2 ggr jag gjort det förut...:D

fio kommer att vara i sitt livs form 2020! Jag PT du vet :D

Jag har korsat ett brunt sto med vit hingst -> brun avkomma :arghh:

Kl
Min filur är nu 18 dagar..
Min lilla skimmelpojke.

Han är inte lika vek i sina kotor längre och hänger inte lika mycke i framknäna.
Det finns hopp

Dagen då han föddes

och i dag..en viss skillnad

Senast ändrad:

Ja klart det går att kombinera! Jag har iof aldrig druckit och groomat men någon gång ska ju vara den första ;)

Fio blir aldrig för gammal! :p Jag har ju då turen att ha en ung kandidat som ryttare, tom yngre än mig, men det är bra, kan jag sitta sen när jag är gammal tant iförd tweed-dress, hatt och käpp och titta på när hon rider! :D

Förresten så klantade jag mig lite idag när jag skulle täckna försäkring på Florence. Jag råkade säga lite halvt i förbifarten att jag först tyckte hon var något (som i väldigt lite) x-bent när hon föddes, men att det var borta efter ett par dagar. Men nu har hon reservation på försäkringen för det :banghead:

De stryker det igen om jag fixar veterinärintyg på att benen är OK nu, men alltså suck :yuck:
Och jag tror egentligen knappt man kunde kalla det x-bent, jag tyckte bara hon var lite bruten inåt på höger fram. Någon som inte är helt insnöad på exteriörbedömningar hade säkert inte ens märkt något...

Här ser man lite det jag menar, iofs kanske inte så bra bild eftersom benen pekar lite på alla håll, men ändå :p

Festina: Shiit kommer min vara sådär stor i Augusti? :eek: Min lilla flisa. :cautious:

Gabby_ossi: Tycker ändå jag skönjar någon vertikal rand där på benen när de blir ljusare, säker på att det inte är små strumpor där? :D

ponniplutt: Han är verkligen så sjukt söt, pälsen ser ut som sammet. :love: Och benen ser ju klart bättre ut tycker jag med. :)

BILDBOMB!
Ni får ursäkta, jag är helt såld, mitt första föl, och jag måste bara dela med mig.

Jag är en älg!
5-16_zpsb262eb39.jpg

Mamma går så fort, och mina ben är så långa att de inte får plats, och då blir det passgång. Kanske delvis islandshäst?
4-15_zpse0611a45.jpg

3-18_zps619c7559.jpg

Efter att ha försökt och klurat väääldigt länge på hur tusan mamma nådde ner till gräset löste hon det till slut:
8-8_zpseb4a212a.jpg

forts. följer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
232
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 439
Senast: cili
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka