Sv: Föl 2012

Nicke nyfniken:

Tar man fram en sådan totto till sig själv, eller gör man det för att sälja?
Jag själv ville betäcka med Jac´s Electric Spark, men insåg att jag aldrig
skulle få tillbaks pengarna vid försäljning om det blev en hingst. (Ifall
den blev bra ville jag inte skära den stammen, och kan inte själv ha hingst)

Faktum är att man absolut kan få tillbaka pengarna om avkomman blir bra och man har kontakter eller är "nån"! Det är fortfarande större pengar i reininghästarna samtidigt som dom är en miljard fler, men är avkomman bra och man sätter den i rätt händer vid inridning så är chansen god! Fölungar vete sjuttan dock...

vad är ett rimligt pris för en fölunge född i år? beror givetvis på stam och så men ett ca pris? :laugh:

Hihi jag med :bump: :bump:

Fast nu blir det förstås en lång och en smula nervös väntan... jag har bara tråkiga erfarenheter där jag kastats mellan glädjedans och besvikna suckar när T resorberat ett par år på raken... men med Sessan ska det gå hela vägen minsann!

Hon brukar vara fantastiskt komplikationsfri!
Sedan vet man ju aldrig med äldre ston men jag tror hon håller i flera år till jag. Enda gången det blev fel här var ju när hon hade tvillingar som missades på UL men det har bara hänt en gång att hon ens haft två befruktade ägg.

Hon vill INTE ha hjälp vid fölning. Och har du inte kamera så lär hon med största sannolikhet lura dig :p hehe

Hoppas det blir lite mer färgglatt denna gången :D

Vad roligt att du har betäckt med en sådan fin hingst!! Han har en avkomma i svergie, Steady Big Chex! En genomsnäll hingst som är väldigt lätthanterlig och ödmjuk att jobba med. Har en 2 månaders palominohingst efter honom till salu hemma. Hitills har han lämnat mycket trevliga färger på sina avkommor.

Ja, jag har velat få tag i ett lämpligt sto att betäcka med honom (BCTC), har inte varit lätt då jag vill ha en riktigt tung stam på mödernet när jag avlar. Ser fram mot bebisarna!! Finns ett helsyskon i Norrland en sjukt läcker hingståring, bedårande!

Nicke nyfniken:

Tar man fram en sådan totto till sig själv, eller gör man det för att sälja?
Jag själv ville betäcka med Jac´s Electric Spark, men insåg att jag aldrig
skulle få tillbaks pengarna vid försäljning om det blev en hingst. (Ifall
den blev bra ville jag inte skära den stammen, och kan inte själv ha hingst)

Har också alltid älskat Big Chex, men har inget sto som passar, han är ju lite
grov. :D Hoppas få se bilder sen om allt går bra, kanske är en liten pansar-
vagn som tittar ut?
Fungerade det smärtfritt med skick, eller du kanske tog hem dräktigt sto?

Båda fölen (om allt går bra) är för eget bruk, dock har vi redan blivit frågade om köp av båda fölen oavsett kön :D
Planen är dock att behålla i nuläget.

Big Chex To Cash har en enorm hingstkaraktär och är korrekt i sin exteriör, hans kroppstyp är ultimat i mina ögon för reiningavel då en del blodslinjer ger lite "klent" byggda individer med ofta sämre hållbarhet. Dessutom vill jag ha rastypiska hästar och där ingår kraftig muskelmassa, det är inte applicerbart endast på Halterhästarna. :laugh:

Stoet är även hon korrekt, något nättare i typen och något längre rygglinje är skillnaden. Då jag kombinerar två individer med korrekt exteriör och med liknande kroppstyper där båda lämnar mycket av sig själva så ökar jag chansen att få den typen av avkomma som jag strävar efter.

Jag ägde stoet i USA och besrämde mig för att betäcka henne med den bästa hingsten som finns tillgänglig i nuläget (Gunner är mitt 1:a val men jag har ett sto efter Gunner och vill ev kunna kombinera mina två stons avkommor i framtiden).
Big Chex fungerar utmärkt på fryst, på mitt sto användes fryst trots att hon stod i USA.

:banana:

Knapplån

Mitt nyinförskaffade quartersto(med tysk reining-allroundstam) är dräktig med CC Top Whiz och beräknas föla i slutet av Juni. Det blev en sen betäckning, å andra sidan är jag student så jag tycker det känns väldigt skönt att förhoppningsvis inte behöva fölvaka i tentatider. Jag kommer ju bo i stallet :D Jag har beställt ett vackert stoföl, allround mot reining. ;)

Det är mitt första föl, stoets tredje föl. Hon har nu ett hingstföl vid sidan e. Banjo Whiz, som tränar ute i hagen för fullt. Grymt smidig och snygg nu vid exakt 3 månader imorgon.

Liknande trådar

Avel Jag tror mitt sto tänker föla snart, men hon är beräknad till den 30 maj... Mitt dräktiga sto har lekt med vattenkaret hela förmiddan...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
21 181
Senast: Svanhild
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 063
Senast: Araminta
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
3 022
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar