Föl 2011 - Western

Sv: Föl 2011 - Western

ska vi ga pa anusbilden (jakla uttryck da!) sa ar han ju en champis..... o0 eller vad tror ni? En svart/brun ska ju inte ha rosa hud sa utand et kommer ju med champisanlaget, eller har jag helt missuppfattat det?

Efter dom (underbara :love:) bilderna slänger nog jag in en brandbomb och
misstänker en variant av Grullo.... Vet inte vad champagnegenen gör med den
färgen, men känner ännu starkare att någon svart-svart blir han inte.. (med
friskrivning på att min skärm visar rätt...)

En grullo måste få dun genen från någon av sina föräldrar. Om mamman är äkta svart skulle jag gissa att fölet är smokey black.

Grattis till fölet Gutis

:o
Jag som sa som jag sa då jag var övertygad om att hingsten var dun!
Ha ha ha, känner mig smått puckad....

(Min första tanke var amber, men vet ju inte om det är möjligt..)

Amber föds med blå ögon. Jag tror inte det är så avancerat genetiskt här, pållen är svart (även om det är ovanligt att dom föds så svarta), brown (svartbrun) eller smokey black (svart med en creme gen) :)

Mamman är brown o homosygot för svart så hon kan inte få fuxfärgen...o pappan classic champagne....

Kollar man på http://www.animalgenetics.us/CCalculator3.asp
så får man det här svaret med bay mamma då brown inte finns
35.16% - Bay
35.16% - Amber Champagne
11.72% - Classic Champagne
11.72% - Black
3.13% - Gold Champagne
3.13% - Chestnut

Tack för dom! Inte för att jag vet vad Smoeky Cream har med det hela att göra? Det är en doble dilute och kräver två creme föräldrar. Dvs en helt vanlig cremello eller perlino?

Som jag förstår det är stoet svart och hingsten champagne palomino?

Så rent genetiskt kan fölungen vara svart, smokey black, bay/brown, buckskin, palomino eller chestnut. Av dom valen kan jag bara se dom jag tidigare nämde med tanke på färgen nu vid födseln.

Nog för jag har sett sooty buckskins också men inte så mörka.

En idé är dock att stoet är smokey black och då får fölis dubbla cremegener. Men det är inte troligt och en dubbelcreme föds inte helt svart vad jag vet. Men jag är ingen färgexpert!

Jag gissar fortfarande på smokey black, brown eller svart - beroende på stoets genetik vilken jag förmodar att vi inte vet?

Ok, då tror jag att fölungen är svartbrun (brown) -trodde mamma var svart innan :D Och annars svart.

Jag babblar färggenetik då jag inte kan vilka varianter som är möjliga. Min
grundtanke är och förblir att jag inte känner att kraken är svart. Och jag
kan ha jättefel. Därav mitt försiktiga "ska bli jätteintressant att se vad som
händer vid första fällningen". Dock är ju genetiken ganska viktig, då den
totalt struntar i vad jag eller vi tycker att en häst är/ser ut. Den blir ju
vad den blir ändå! Mitt "utflytande" hänger nog också på att JAG inte
anser att stoet är svart utan bay, men hon kanske är gentestad?

Smokey black syns ju väldigt sällan på hästen mer än att den kan bli
mer solblekt än andra, och då skulle jag ju inte "se" en förändring i den
lilles svarta. Det är MIN magkänsla att ungen inte är en klassikt svart häst,
men JAG "visste" ju å andra sidan att hingsten var dun. :angel:

Det låter som att jag är på krigsstigen, det är jag inte, är bara trött och
har då svårt att nyansera mig och blir lite hård. Ångrar nästan att jag
öppnade munnen från början, men det kom ifrån hjärtat.
*kl*

Snälla rara söta Gutis:
Kan du vara jätterar och komma ihåg det här och posta en bild efter päls-
fällning, så jag får äta upp mina ord?

Sist men inte minst:
Det spelar ingen roll om han är blå, grön eller lila, söt är han i alla fall!

Roger ut.

Jag bryr mig inte heller om vilken färg den är. Varför blir du irriterad?

Jag trodde stoet var svart, men det är hon inte utan svartbrun så nu tror jag att fölungen blir detsamma.
Jag tycker inte heller den är svart men av dom genetiska förutsättningarna som jag trodde så var det, förutom svartbrun o ev smokey -det troligaste. Inget att tjafsa om, själv tycker jag det är intressant med färger men om fölet blomstar ut i en amber eller nån annan typ av skum palomino är det ju jättespännande. :D För mig är en palomino en palomino.

Varför blir du irriterad?

Ja du, om jag det visste.... Någon måste ha smugit ned taggtråd i min frukost
idag. Hela dagen har varit såhär.
Nu läste jag igen, och jag tror det var att du skrev "Jag tror inte det är
så avancerat genetiskt här, pållen är svart" och tog det som ett "sluta jiddra".

Roger in igen...

Äsch då. Let's all be friends! :love:

Och slutsatsen är, en bra häst har ingen särskild färg!

ja.. fast nej.. lol han ar la klassisk champ isf ar hans grundfarg svart :)

jag har ingen aning eg utan ar bara fascinerad (o sa har jag lite roligt at det hela... for tankarna tillbaka till Grace nar hon foddes ju! Ar det nagon som far en folunge sa man borjar fundera pa genetik o farger sa ar det ju Gutan! :love: Har lart mig mkt tack vare henne o hennes hastar, bade om blodslinjer o farggenetik... men LANGT ifran allt, det ar fortfarande lite av en djungel)

*dansar runt lite* inte ska vi vara irriterade har inte, det ar sa onodigt :) Jag tycker bara det ar sa frackt med Ice o hans farganlag (ah ja.. o allt annat med honom med for den delen... ar tokigt nyfiken av mig.. forlat Gutis!)

Smokey, det var jag som av misstag tog upp det var for att jag glomde att det ar Spoket som har smoky/smutty genen och Ice som har champagne... vissa verkar tycka det ar olika gener o andra tycker det ar de samma? o0 noll aning... o NU ska jag Genast sluta kapa traden! *slar sig sjalv pa fingrarna* LAxa garna upp mig om genetiken pa fb senare om du har tid! Det skulle uppskattas

haha jag kommer inte att läxa upp någon alls, jag har inte värst mycket koll alls på dom häst specialgenerna men jag tycker, som ni, att det är lite kul o intressant :)

Smokey tror jag som sagt att han KAN vara, men inte smokey cream för -om jag fattat rätt -är det en dubbelcreme och då krävs två cremeföräldrar. Men för en smokey black krävs bara en.

Jag gissar faktiskt på att han är brown (svartbrun) baserat på vad han genetiskt KAN vara (som jag förstår det), sannolikheten och hur han är färgad nu, vid födseln. Men nu ska det ju bli jättespännande att få följa vad det blir av det hela, om Gutis känner för att dela med sig efter hand i bildtråden :laugh:

Vi är ju a big happy family här och nu ska JAG sluta kapa tråden, lovar :D
Han är väldigt söt hur som helst! :love:

*kl*

Måste bara busa lite innan jag loggar ur och åker hem:

Smokey black föl:
smoky_black_mini_foal.jpg

:D

Den där har jag allt sett! :D Men det är väldigt ovanligt att dom föds så.
Men smokey black är ju eg buckskin med cremegen (=urblekning) så allt kan hända. Buckskin och dun är verkligen färger med stora variationer.

Vi kanske skulle väcka upp nån gammal färggenetik tråd på western?

Senast ändrad:

Är den dna-testad E?aaCrcr??? Den måste ha ngn annan dilution i sig.

Wrangler - jag tycker inte bebis är tillräckligt brunfärgad i ljumskar/runt ögon för att vara svartbrun - men den som lever får se.

Får se vad ni säger när min föds - 50% svart, 50% gulsvart är det..

Nej jag vet. Det är en svår en. Jag tycker bara den är för svart för att vara svart, men det är ju mycket möjligt att den är det. Eller smokey.

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
22 23 24
Svar
479
· Visningar
57 445
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 575
Senast: Pratsch
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka