Foglossning

L

lakshmi

Har du haft foglossning och ändå ridit? Jag är gravid, bara i v 16 men börjar redan känna av fogarna bak vid korsryggen/svanskotan. Tyvärr blir det sämre när jag ridit :cry: Särskilt efter ett dressyrpass där jag suttit ner mkt i trav och galopp. Har varit hos sjukgymnast men hon sa bara att jag ska undvika sånt som gör ont, hm... Det gör inte ont när jag rider utan efteråt :angel:
Men allvarligt talat är jag lite orolig att jag ska förvärra tillståndet genom att rida för mycket... Har nu minskat ner så att jag bara rider 4 dagar i veckan, min 17-åring tycker om semester ;)
Rider mycket i lätt sits utom när jag tävlar dressyr :) Har ett par tävlingar kvar nu i november, sedan blir det ju inte av på ett bra tag och pållan blir ju inte yngre.

Några tips från er som haft foglossning? Fortsatte ni rida? Blev det värre då?

Kanske ska tilläga att jag har en supersnäll och lugn häst, med tanke på er som inte tycker att man ska rida alls under graviditet. Rider dessutom mest på dressyrbanan och där händer inte mycket oförutsett... Medryttaren får ta hand om alla härliga uteritter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foglossning

Med mitt första barn red jag sista ggn när jag var i 6:e månaden.
( sen kom jag inte upp i sadeln.. :angel:

Hade väldiga foglossningar som började i den vevan, men jag red ändå.. Det kunde i och för sig bli värre ibland när man ridit.

Nu när jag var gravid med mitt 3:e barn hade jag INTE kunnat rida i
6:e månaden p.g.a GRYMMA foglossningar.
Kunde knappt röra mig normalt ändå vissa dagar..

Men sålänge det känns komfortabelt och att det inte gör ont, så tycker jag inte det är några problem.

Men jag undrar om du inte har fått foglossningar ganska tidigt med tanke på att det är ditt första barn.
Så jag hade varit lite försiktig.
För foglossningar kan hänga kvar även efter man har fött sitt barn..
Det kanske påverkar det.. Jag vet inte.:confused:
 
Sv: Foglossning

Jaha det hade jag och fick sluta rida när jag var ungefär lika långt gången som du är nu...
Otroligt frustrerande eftersom jag skuller rida minst till bortemot 7e mån hade jag planerat men så är det barnen börjar bestämma ens liv redan när de är i magen:D ...
 
Sv: Foglossning

Akta dig, foglossning är inte att leka med! Tyvärr blir det sämre av ridning och rörelse överhuvudtaget, jag har provat och lidit väldigt av det efteråt.
 
Sv: Foglossning

Tack för era svar!

Då var det som jag misstänkte, att man blir sämre av ridningen. Men jag har nu minskat ner antalet dagar i veckan och står mest i lätt sits och nu har fogbesvären faktiskt blivit bättre :) Har också investerat i en gel sits och den hjälper nog också. Lindrar åtminstone trycket mot svanskotan lite när man sitter i sadeln :)

Det är som sagt lite tidigt att få foglossning redan i v 16 men har jag tur är det tillfälligt, ibland kan det gå tillbaka av sig själv, hoppas... Jag har dessutom inte så stora besvär, kan gå som vanligt och göra det mesta, men får inte bära tungt och snedbelasta enligt sjukgymnasten, inte så lätt i ett stall, har dessutom inte vattenkopp utan hink...

Jo, hade ju tänkt att rida som vanligt till december och sedan trappa ner. Bebis kommer i april :) Har en del dressyrtävlingar inbokade i november, men då får man ju inte ha gelsitsen. Får väl värma upp med den och sedan plocka bort den. Eller fråga om dispens - är bara klubbtävling...

Någon som har fler tips eller erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Foglossning

Mina tips är att ta det lite lugnt. Foglossning brukar tyvärr inte bli bättre och missköter man sig kan den bli kvar länge efter förlossningen. Jag känner av min 7 år senare, för att jag antagligen jobbade för hårt i stallet. Mina tips är:
* skaffa broddar till dina skor så att du får bra fäste i vinter.
* En vanlig vattenslang i stallet som du kan fylla hinkarna med fram till dess det blir för kallt med en sådan.
* försök hitta någon som kan hjälpa dig med stallarbete och ev ridning.
* träna speciella övningar som stärker området kring bäckenet. Sök på nätet. Jag som inte är gravid har blivit mycket hjälpt av yogan.
* Kolla upp om TNS kan hjälpa dig och akupunktur hjälper många.

Lycka till.
 
Sv: Foglossning

Jag hade en fruktansvärd foglossning när jag var gravid!
Den kom mycket tidigt i graviditeten. Jag fick ett bälte först av barnmorskan som skulle hålla ihop bäckenet o på så sett minska min smärta... skulle inte tro så!! Sen fick jag kryckor oxå att gå på så jag kunde ta mig nånstans, men det hjälpte inte heller, det var bara väldigt jobbigt att försöka bärra upp sig i dom.
Men till slut så fick jag gå på akupunktur tio gånger o det kostade bara 50kr åt gången så inte vart jag fattig heller:) o det är helt oslagbart!!!!! när behandlingen var avslutad var jag HELT befriad från smärta!!! så spring nu o tjata på din barnmorska om detta, tror inte du blir besviken!
Lycka till!!
 
Sv: Foglossning

MIn sjukgymnast tyckte absolut att jag skulle rida, men lugna skritturer i naturen.
Blir det värre efter ett pass ska du inte göra det, så enkelt är det, det blir inte bättre ju tyngre du blir så gör det ont SLUTA, det är INTE kul på slutet med foglossning :crazy: .
Testa hur mycket ridning du klarar av, kanske är det dax att du tar de lugna härliga turerna i skogen och så får medryttaren ta markarbetet på plan istället!

Fick också ett sådant där bälte av sjukgymnast, helt suveränt, från att inte ha kunnat gå en enda promenad kunde jag i stort sett röra mig obehindrat!!
 
Sv: Foglossning

Ja nog tror jag att det är foglossning. Jag har inte kunnat rida från tredje månaden pga illamående och ryggont, tidiga förvärkar.(mitt tredje barn) och nu i åttonde månaden så har fogarna gjort sig till känna. Ta det lugnt, lyssna på din kropp. Jag knogar på med mockning och in och ut släpp, bär någon vatten hink, Jag gör det i min takt. Fast nog känns det ändå, men jag kan inte vara stilla.:angel:
 
Sv: Foglossning

Blir det värre av ridning så lär du ju inte vilja rida till slut.
Med foglossning är det ganska besvärligt, och nöjet med ridningen försvinner.
Med mitt andra barn fick jag tyvärr sluta redan i sjätte månaden pga foglossning, det gjorde helt enkelt för ont.

Du kan förstås prova om det funkar med ett bäckenbälte.
 
Sv: Foglossning

Fick prova bälte hos sjukgymnasten, men tyckte faktiskt att en vanlig elastisk täckesgjord var mkt skönare :) Läste tipset här på Bukes för ett tag sedan. Men är det någon som haft bälte när de rider? Verkar obekvämt, känns inte bra när man sitter ner tycker jag.

Jag blir faktiskt sämre när jag rider i skogen än på banan... Tror att det är just skritten som är värst eftersom man då sitter hela tiden - har 15 min skritt till skogen, sedan brukar jag vara ute 1½ timme när jag väl tagit mig dit :) Rider ju bara ut en gång i veckan nu och saknar det mycket...

Tävlade igår en liten träningstävling, så jag kunde ha min gelsits på :) Tycker att det borde vara tillåtet på riktiga tävlingar också om man har problem med ryggen. Det gör jättestor skillnad!

Eller så får man chansa och hoppas att ingen ser gelsitsen - skulle man bli utesluten så får man ju ändå sin bedömning och det är därför jag tävlar, har sällan chans på placering, men varit nära några ggr. Det är viktigare att slippa ha ont dagen efter än att ha ytterligare en rosett i samlingen.

Nu har jag bara en tävling kvar nästa helg. Sedan ska jag ta det lite lugnare. Men dressyrträningar en gång i veckan blir det fram till terminens slut (om jag inte blir sämre). Rider lätt i traven, trodde det skulle bli jättesvårt att få hästen i form, men jag har lärt mig, nyttigt att prova nya tekniker :)

Bra tips med halkskydd på skorna till vintern! Jag har redan sådana för jag bor ute i skogen uppför en lång brant backe som blir glashal på vintern. Kan bli problem om vi får mycket snö och halka i vinter igen. Funderar faktiskt på att flytta pga backen, blir problem med barnvagn och sådant sen också... På sommarhalvåret är det lugnt för då kan jag köra bilen upp, men inte när det är halt...
 
Sv: Foglossning

Är gravid i v.28 o har sen kanske en månad tillbaks känna av foglossning o ibland även värk i magen när jag rider..men vad ska man göra??Jag bara måste rida...blir väldigt olycklig annars...

Foglossningen kan jag stå ut med men när jag får sån där värk i magen går det verkligen inte rida...i början försökte jag med att bara skritta lite om jag hade ont men nu går jag hellre tillbaks till stallet o gör ett nytt försök imorgon för det är inte alltid det gör ont ju..som tur är!:love:
 
Sv: Foglossning

nä, sluta skräms! jag är i vecka 15 och jag vill rida så länge pållen orkar bära mig... får väl klämma i mig ettpaket alvedon när man ska rida i värsta fall...

känner inte av något än så länge.
 
Sv: Foglossning

Du behöver nog inte oroa dig... Det är ganska ovanligt med foglossning, åtminstone så pass tidigt som vi haft otur med... Men jag är i 20e veckan nu och rider fortfarande. Vet inte om det verkligen är ridningen som gör det sämre, har inte rididt på ett par dagar nu men känner av fogarna mer - kanske är det mockningen och allt annat fysiskt slit och släp i stallet...

Värktabletter är inget alternativ - det är viktigt att du inte skadar dig och det märker du ju inte om du stänger av kroppens varningssignaler. En del här har ju fått men för lång tid framöver... Bättre att rida med måtta :)

Börjar känna av lite smärta från magen ibland, om det skulle komma när jag rider skulle jag inte våga fortsätta rida, är ju en sak att riskera sin egen hälsa, men känns det i magen riskerar man kanske babyns oxå...

Hon har börjat sparka nu, den lilla tjejen i magen :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 161
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 820
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 355
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp