Foglossning - ont i ryggen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Britta68

Vet att foglossningstrådar varit uppe förr men….jag har alltid trott (i min okunnighet) att foglossningssmärtor sitter i bäckenet-ljumskarna-höfterna. Nu har jag så förbenat ont i ryggen ungefär där byxlinningen går, alltså ländryggen, korsryggen. Smärtan strålar ner genom högra skinkan och ut på undersidan av låret. Lite som ischias, kanske?

Är det foglossning månne och vad kan man göra? Har ett stillasittande kontorsarbete och det är just sittandet som är värst....att gå och ligga går helt bra, faktiskt känns det mindre när jag rör på mig och musklerna är uppmjukade.

Skall se om jag kunde hitta en bättre stol här, skulle kanske en ”sadelstol” vara bättre än en vanlig kontorsstol?

Är i vecka 16 och hade inte en enda smärta under min tidigare graviditet (då oljade jag våra trägolv i huset, kröp på alla fyra i vecka 36 :eek: :angel: ....inte var man ju fullt klok då heller).
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Jag hade ont så som du beskriver när jag var gravid. Fick äta kalciumtabletter mot det.
Sen hade jag ischias också o det strålade ut i vänstra skinkan på mig o ner i benet. Ont som f-n gör det, men jag vet inte vad man kan göra för att lindra det.
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Foglossning kan även sitta i skinkan. Men det som du beskriver låter mer som ischias, eftersom du har ont när du sitter - fogarna gör oftast ont när man går (eller snedbelastar, typ står på ett ben etc). Jag hade ont i skinkan men tror det var fogarna, för jag kunde sitta utan problem. Sadelstol gjorde inget för mig.
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Åh precis samma sak är det hos mig nu...... Ont långt ner i ryggen och strålar ut i ena skinkan, kan knappt vända mig i sängen och ta på mig skona själv har jag inte kunnat den senaste veckan. Är i v 8.
Tycker ni att man ska söka hjälp redan nu eller hur länge kan man vänta och se om det går över??? Det blir ju mkt bättre mitt på dagen men värre kväll och speciellt morgon!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Jag har också haft ont i den delen av ryggen när jag hade foglossningar. Jag gick till en leg. kiropraktor med mina besvär i ryggen och även foglossningarna försvann helt. Så nu mår jag prima. Lycka till!!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Hade samma problem, jag tyckte det kändes som ichias. Det blev dock mycket bättre av att rida, en riktig lättnad!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Jag har också ont i korsryggen väldigt ofta.
Fast mest om jag gått/stått mycket.

Sen har jag även börjat få ont i ena ljumsken. Det känns som att nåt håller på att slitas sönder ibland när jag går. Särskilt när jag går i trappor eller ojämt underlag.
Någon som vet vad det är?
Foglossning?
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Intressant att höra att andra haft liknande symtom. Om det inte känns bättre imorgon ringer jag min bm för tips.

Har annars aldrig ont i ryggen och ischias har jag aldrig haft heller....på ett sätt känns det lite som om det skulle "strama" i stora sätesmusklen (ni vet ungefär som då man tänjer en spänd muskel litet mera än den tål..) undrar om litet tänjningar mm skulle hjälpa....
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Det är sannolikt foglossningar du har besvär av, ja. Min andra och tredje graviditet var HEMSKA med just ryggsmärtor, från ungefär v 15 och framåt. Båda gångerna hade jag dock en hyfsat bra period mellan typ v 23 och 30 eller så...

Det du kan göra är att försöka få ett stödbälte som du drar åt runt beckenet för att hålla det stabilt. Undvik assymetriska rörelser i den mån det går. Gör bara det som känns bra, låt bli det som gör mer ont!
Och jag kan berätta att jag ÄLSKADE min elektriska värmedyna i sängen när jag hade så här ont, då fick musklerna i ryggslutet slappna av i alla fall!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

_pillan_69 skrev:
Jag har också haft ont i den delen av ryggen när jag hade foglossningar. Jag gick till en leg. kiropraktor med mina besvär i ryggen och även foglossningarna försvann helt. Så nu mår jag prima. Lycka till!!

Kiropraktorer är inte legitimerade,så vitt jag vet.

Foglossningar kan inte försvinna. Om smärtorna försvann, så berodde de på andra saker än foglossning.
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Ringde åt bm och hon var ganska säker på att det är ischias-nerven som är i kläm. Hon rekommenderade att läggande kylande gel eller ispåse på det ömma stället. Och hon sade att det brukar gå över!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Jag har följt bm:s råd och lagt på kylgele ofta, ofta, lite hjälper det men inte helt. Igår var jag och red, skrittade bara men efteråt kändes det bättre i ryggen! Vad kan det bero på? Noterade också att den sida som jag känner ischiasen i är min stela sida då jag rider, min högra höft är betydligt mindre rörlig än min vänstra. Ischiasen sitter just till höger....samband eller sammanträffande?

Blir det värre orkar jag inte sitta långa stunder – och mitt jobb är framför datorn. Jag sitter också ca 40 min i bil för att ta mig till och från jobbet och det gör ont!! När kan man begära att bli sjukskriven? Tycker ju inte att det är nåt större fel på mig egentligen....
Under snart 14 år i arbetslivet har jag varit sjukskriven EN gång (om man inte räknar in en-två dagars förkylningar), så det här med sjukskrivning känns ganska ovant för mig....
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

När du inte kan utföra ditt arbete pga smärtor och det inte går att göra det på något annat sätt heller (exv stående) bör du ta upp sjukskrivning med din BM.

Jag tycker att kylgele lät som fel väg, hade hellre valt värme. MEn detta är min spontana reaktion baserad endast på min egen erfarenhet!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

ameo skrev:
Jag tycker att kylgele lät som fel väg, hade hellre valt värme. MEn detta är min spontana reaktion baserad endast på min egen erfarenhet!

Jo det är flere andra som har tyckt samma. BM:s motivering var att kylan drar ihop cellerna, vilket är bra när det är nåt som trycker på nånstans. Värme däremot utvidgar cellerna och kan sålunda göra det hela värre!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

ichias (rätta mig om jag har fel CillaW) tror jag mer känns som strålar från skinkan ner i benet. Är det någon form av bäckenuppluckring/foglossning så är den orsakad av hormoner som heter relaxin, det är alltså svårt att bota den på något sätt. Jag har haft foglossning till och från under min grav, i början i vänstra skinkan och nu i mitten fram. Det som hjälper mig mest är att vara utvilad och äta ordentligt samt att undvika belastning i bäckenet (gå eller sitta för länge).

Värme/kyla hjälper för stunden. Akupunktur kan också hjälpa som smärtlindrare. Eftersom foglossningen orsakas av en hormon som fortsätter produceras under grav har jag svårt att tro att man kan få bort den permanent genom nån medicin/procedur, men däremot kan man som sagt lindra den.

läs mer här http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=3497

ps. även om det gör ont är det ju nåt bra att bäckenet luckras upp, jag piggar upp mig med att det är ingen nackdel att bäckenet förbereder sig på att ett barn ska komma ut, kanske blir det lite lättare förlossning då! ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Men det var antagligen inte foglossning utan just ischias, det har lättat en del nu. Skööööönt för nästa vecka skall vi åka med familjen på skidsemester och då hamnar jag att sitta 5 timmar i bil :eek: ...

Tack alla som svarat!
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Helt korrekt, Mino :)

Bäckenets leder/fogar blir lösare under graviditet, i större eller mindre omfattning.

Dessa fogar sitter dels mitt fram (symfysen) och baktill på varje sida om korsbenet (SI-lederna). Ischiasnerven passerar tätt intill SI-leden, och om SI-leden krånglar på något sätt så kan ischiasnerven påverkas. Klassisk ischias kallas det först när smärtan strålar ända ner i foten.

Jag hade ganska jobbig foglossning under min andra graviditet, och hade god hjälp av ett bäckenbälte som jag fick via en sjukgymnast.
 
Sv: Foglossning - ont i ryggen?

Ush då...... jag som har såna problem redan nu i 9 e veckan och sedan läser jag att det värsta börjar med foglossningen i v 30.......
Kommer jag kunna ta mig upp ur sängen överhuvetaget då kan man ju undra.....:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 892
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp